آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

نهادهای جاسوسی غرب به دنبال متحدان جدید در افغانستان

دیوید مارتینون سفیر فرانسه در کابل گفته است که وی طی سه سال گذشته آقای مسعود را از نزدیک زیر نظر داشته و او را برای سفر به پاریس و ملاقات با رهبران فرانسه، از جمله رییس جمهور برگزید

ترجمه و تلخیص: سیدطاهر مجاب – خبرگزاری دید
مقامات فعلی و سابق امریکایی، اروپایی و افغانستان می‌گویند نهادهای جاسوسی غرب در حال ارزیابی و برقراری ارتباط با رهبران محلی خارج از دولت افغانستان هستند؛ کسانی که قادر باشند مدت‌ها پس از خروج نیروهای امریکایی در مورد تهدیدات تروریستی اطلاعات فراهم کنند.
این تلاش نشان‌دهندۀ نقطه‌ای عطف در جنگ است. به جای یکی از بزرگ‌ترین ماموریت‌های آموزش نظامی چند ملیتی، اکنون شکار اطلاعات و دارایی‌های استخباراتی جریان دارد.
جلب و جذب جناح‌های نیابتی در افغانستان، دهۀ ۸۰ و ۹۰ را به خاطر می‌آورد، زمانی که این کشور توسط شوروی کنترول می‌شد و سپس به درگیری جناحی و سمتی میان رهبران محلی تبدیل شد. غرب اغلب از لحاظ اطلاعات به جنگ‌سالاران مخالف وابسته بود و گاه از طریق روابط مغایر با جمعیت افغانستان، از آن‌ها پشتیبانی مالی می‌کرد. چنین سیاست‌هایی غالباً ایالات متحده را مجبور می‌کرد تا به دلالان قدرت که گستاخانه مرتکب نقض حقوق بشر می‌شوند، متکی و مدیون باشد.
در میان نامزدانی که برای جمع‌آوری اطلاعات در نظر گرفته شده، فرزند احمد شاه مسعود است؛ رهبر مشهور افغانستان که جنگجویان را در دهه ۱۹۸۰ علیه شوروی و در دهه بعدی به عنوان فرمانده اتحاد شمال علیه طالبان رهبری کرد.
فرزندش، احمد مسعود ۳۲ ساله، در چند سال اخیر با تشکیل ایتلافی برای دفاع از شمال افغانستان، تلاش کرده کار پدر خود را احیا کند.
مقامات افغانستان، امریکایی و اروپایی می‌گویند تا کنون همکاری رسمی بین آقای مسعود و نهادهای استخباراتی غرب وجود ندارد، اما نشست‌های اولیه انجام شده است. در حالی که نهادهای استخباراتی امریکا (سی‌آی‌ای) و فرانسه (دی‌جی‌اس‌ای) موافقند وی می‌تواند اطلاعات فراهم کند، اما این که آیا مسعود قادر خواهد بود مقاومت موثری را فرماندهی کند یا خیر، اختلاف نظر وجود دارد.
دلایل تقاضا برای برقراری ارتباط با آقای مسعود و سایر دلالان قدرت واضح است: دولت‌های غرب به تعهدات طالبان برای دور نگه داشتن گروه‌های تروریستی از این کشور در سال‌های پیش‌رو بی‌اعتماد هستند و می‌ترسند که اگر توافق صلح به دست نیاید، دولت افغانستان از هم بپاشد. مقاومت دوم، همان‌طور که آقای مسعود قیام مسلحانه خود می‌نامد، شبکه‌ای است که با طالبان، القاعده یا هر نوع گروه‌ افراطی که در سایه آن‌ها ظهور کند، مخالف است.
مقامات سی‌آی‌ای، به شمول ویلیام جی. برنز رییس این نهاد اذعان کرده است که با خروج نیروهای امریکایی و کاهش توانایی برای گردآوری اطلاعات در مورد فعالیت‌های تروریستی، آن‌ها به دنبال راه‌های جدید برای جمع‌آوری اطلاعات در افغانستان هستند.
دیوید مارتینون سفیر فرانسه در کابل گفته است که وی طی سه سال گذشته آقای مسعود را از نزدیک زیر نظر داشته و او را برای سفر به پاریس و ملاقات با رهبران فرانسه، از جمله رییس جمهور برگزید.
با این همه، اختلاف نظرها وجود دارد و در افغانستان، برخی بیشتر به قدرت آقای مسعود در تأثیرگذاری بر مقاومت شک دارند.

نویسنده

توماس گبسون-نف و جولیان بارنز

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا