آخرین اخبارافغانستانتحلیلروند صلحسیاست

نگرانی دیده‌بان ایالات متحده از شدت حملات طالبان

روز دوشنبه در گزارش دیده بان ایالات متحده آمده است که حملات طالبان در کابل پایتخت افغانستان در حال افزایش است. طالبان مقامات دولتی، مسئولین جامعه مدنی و روزنامه نگاران را بدون تمایز ترور می‌کنند.
این در حالی‌ست که دولت بایدن قصد دارد توافقنامه صلح میان ایالات متحده و طالبان را که در ماه فبروری گذشته در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ امضا شد، بازنگری کند.

درین گزارش آمده است که حملات آغاز شده توسط طالبان در سراسر افغانستان طی سه ماه آخر سال ۲۰۲۰ نسبت به سه ماه قبل کمتر بوده است ، اما با توجه به ارقام ارائه شده توسط نیروهای امریکایی در افغانستان، از حملات طالبان طی سه ماه اخیر سال ۲۰۱۹ فراتر رفته است.
این گزارش به نقل از نیروهای ایالات متحده می‌گوید: «حملات طالبان در شهر کابل نسبت به سه ماه قبل افزایش یافته است».
بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان، معروف به « سیگار» میلیاردها دالر مصارف ایالات متحده در جنگ افغانستان را نظارت می‌کند.
گروه طالبان در ماه دسمبر موجی از حملات را در افغانستان به خصوص در ولایات بغلان و ارزگان که دو روز را در بر گرفت به راه انداختند که در نتیجه آن حداقل ۱۹ نیروی امنیتی افغانستان کشته شدند.

در کابل، یک بمب کنار جاده‌ای به یک وسیله نقلیه برخورد کرد و دو نفر را زخمی کرد و یک دادستان مورد سوء قصد هدفمند قرار گرفت و کشته شد.
«سیگار» و ماموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان، از اول اکتوبر تا ۳۱ دسمبر سال گذشته تعداد تلفات غیر نظامیان را حدود ۲۵۸۶ تن گزارش داد که ۸۱۰ تن آن کشته و ۱،۷۷۶ تن دیگر آن مجروح شده است.
درین گزارش آمده است که تلفات ناشی از ماین‌های خود ساخت در سه ماه اخیر تقریباً ۱۷ در صد افزایش یافته است که بیشتر آن را ماین‌های «چسپکی» یا مقناطیسی دست ساز تشکیل می‌دهد.
با وجود خشونت‌های مداوم، تلفات در سراسر افغانستان در سه ماه آخر سال ۲۰۲۰ نسبت به سه ماه قبل ۱۴ در صد کاهش یافته است. در ماه‌های زمستان که معمولاً جنگ فروکش می‌کند، تعداد تلفات فوق‌العاده بالایی را شاهد بودیم.

ایالات متحده از زمان هجوم به افغانستان پس از حملات ۱۱ سپتمبر ۲۰۰۱ و سرنگونی طالبان که کشور را در دست داشتنند و به اسامه بن لادن رهبر شبکه تروریستی القاعده پناه داده بودند، حامی اصلی دولت افغانستان بوده است.
ایالات متحده هنوز هم سالانه حدود ۴ میلیارد دالر برای کمک به نیروهای امنیتی افغانستان هزینه می‌کند.
ارتش آمریکا در اوایل ماه جاری گفته بود که به هدف کاهش تعداد سربازان در افغانستان به ۲۵۰۰ نفر رسیده است.

فرماندهان ارشد نظامی امریکا نسبت به اظهارات طالبان برای صلح تردید دارند، هرچند آنها گفته‌اند که می‌توانند ماموریت خود را در افغانستان با همین ۲۵۰۰ تن نیرو به انجام برسانند.
جان اف ساپکو بازرس ویژه امور بازسازی افغانستان گفت: «طوری که نهادهای امریکایی به کار خود در افغانستان ادامه می‌دهند، مهم است که ایالات متحده و سایر اهدا کنندگان نظارت موثر بر هزینه دالر و برنامه‌های خود داشته باشند».
به گفته بانک جهانی، فساد در وزارتخانه‌های دولت افغانستان بیداد می‌کند و باعث ایجاد فاصله میان دولت و مردم، ناامیدی کشورهای کمک کننده شده است و طبق گزارش بانک جهانی، میزان فقر در این کشور به بیش از ۷۲ درصد رسیده است.
همچنین ، گزارش‌های اخیر آژانس کمک بین‌المللی گفته است که بیش از نیمی از مردم افغانستان فقط برای زنده ماندن در سال ۲۰۲۱ به شدت به کمک نیاز دارند.
فساد بی امان، بیشتر افغان‌های گرفتار درگیر جنگ و فقر را علی‌رغم میلیاردها دالر کمک بین‌المللی، به حالت رقت بار رسانیده است.
طبق گزارش، در پایان سال ۲۰۲۰ نرخ بیکاری در افغانستان به ۳۷٫۹٪ افزایش یافته ، در حالی که در سال ۲۰۱۹ نرخ بیکاری ۲۳٫۹٪ بود.
نمایندگان طالبان و دولت افغانستان در اوایل این ماه مذاکرات صلح را در قطر، کشور عربی خلیج فارس که شورشیان طالب در آنجا دفتر دارند، از سر گرفتند.
گفت‌وگوها که گاهی متوقف و گاهی ادامه پیدا می‌کند برای پایان دادن به دهه‌ها درگیری است اما ناامیدی و ترس از اوج گرفتن خشونت اخیراً افزایش یافته است و هر دو طرف یکدیگر را مقصر می‌دانند.
به گفته ارتش ایالات متحده، حملات هوایی امریکا در سه ماه آخر سال ۲۰۲۰ افزایش را نشان می‌دهد زیرا نیروهای امریکایی از نیروهای امنیتی افغانستان پشتیبانی دفاعی می‌کنند.
اما به گفته این نیروها، از زمان امضای توافقنامه طالبان-ایالات متحده ، نیروهای امریکایی حملات تهاجمی علیه طالبان را متوقف كرده‌اند.
کاخ سفید می‌گوید که جیک سالیوان مشاور امنیت ملی رییس جمهور جو بایدن، هفته گذشته در یک تماس تیلفونی به حمدالله محب همتای افغان خود گفت که دولت جدید توافق نامه فبروری بین ایالات متحده و طالبان را «بررسی» می‌کند.
سخنگوی ارشد پنتاگون، جان کربی هفته گذشته گفت که ایالات متحده به تعهد خود در قبال توافق برای خروج کامل نیروها پایبند است، اما در این توافقنامه همچنین از طالبان خواسته شده است تا روابط خود را با القاعده قطع کرده و خشونت را کاهش دهند
کاری که به گفته بسیاری از مقامات امریکایی صورت نگرفته است.
در گزارش سیگار آمده است که قدرت دفاعی مجاز نیروهای دفاعی افغانستان فعلاً به ۲۰۸،۰۰۰ نفر کاهش یافته است. در حالیکه سال‌ها تقریباً ۲۲۷،۰۰۰ بود.
ناتو می‌گوید که نیروهای ویژه افغان در سه ماه آخر سال ۲۰۲۰ بیشترین تعداد عملیات زمینی را انجام داده‌اند.
۱۱۵۲ عملیات زمینی تقریباً دو برابر تعداد عملیات انجام شده در مدت مشابه سال گذشته بود که ۴٪ افزایش را نسبت به سه ماهه قبل نشان می‌دهد.

نویسنده

رحیم فایز

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا