آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاستمصاحبه

عنایت‌‌الله حفیظ در گفت‌وگوی ویژه با خبرگزاری دید:

نیت اشرف غنی برای افغانستان پاک نیست/ نامزدان دیگر به نفع من کنار بروند!

استفاده از امکانات دولتی و پول بیت‌المال موضوع دیگری است که غنی انجام می‌دهد و امروز تمام مشاورین وی مسئولیت کمپاین را دارند که یک خیانت محسوب می‌شود.

عنایت‌الله حفیظ با بیان این که اشرف غنی خودکامه و بد نیت است، اظهار داشت که وزارت داخله به شدت تحت تأثیر غنی است و ممکن تعدادی از ولایات و ولسوالی‌هایی را که غنی رأی ندارد قبل از انتخابات ناامن اعلام کند.

عنایت‌الله حفیظ نامزد انتخابات ریاست جمهوری در گفت‌وگوی ویژه با خبرگزاری دید اظهار داشت: پیشنهاد‌اتی مبنی بر کنار رفتن من به نفع نامزدان دیگر صورت گرفته است، اما ما به آن‌ها گفتیم که پول از شما باشد و شما به نفع من کنار بروید.

حفیظ در مورد گفت‌وگوهای صلح گفت: پروسه صلحی که فعلاً جریان دارد فقط می‌خواهند نام طالبان گم شود، در حالی که داعش، القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی همچنان باقی می‌ماند و افراطی‌تر از طالبان هستند.

وی روش مدیریتی اشرف غنی را اشتباه خواند و تصریح کرد: شیوه مدیریتی غنی مایکرو منجمنت است، در حالی که این روش برای یک اداره ۴۰ یا ۵۰ نفری نتیجه می‌دهد، اما برای یک مملکت زهر است.

×××مشروح گفت‌وگو×××

خبرگزاری دید: می‌خواهیم سخن را از اختلافات بین ارگ و شورای نامزدان آغاز کنیم، نامزدان تأکید به کنار رفتن غنی دارند، اما غنی همچنان بر کرسی تکیه زده است، راهکار شما برای کاهش تنش‌ها و یا کنار رفتن آقای غنی چیست؟

حفیظ: متأسفانه اشرف غنی در طول پنج سال حکومت خود هیچگاه به صدای مردم افغانستان، سیاسیون و جریان‌ها گوش نداده و هرازگاهی با گلوله، تفنگ و حملات انتحاری و انفجاری پاسخ داده است. شورای نامزدان ریاست جمهوری تلاش کرد تا غنی به خودکامگی خود پایان داده و از قدرت کنار برود، اما نتیجه‌ای نصیب نشد، در حالی که خواست ما خلاف قانون و عرف و خواست‌های مردم نبوده است.

در اول ماه جوزا زمان کاری حکومت پایان یافته بود و قانون اساسی نیز حکم می‌کند که به غیر از مواقع اضطرار، انتخابات باید برگزار شود و حکومت تغییر کند، اما چنین نشد.

مشکل اینجاست که غنی می‌خواهد مطابق خواست خود انتخابات را برگزار و مدیریت کند و در پایان خود را برنده اعلام نماید که نمونه آن تقلب در انتخابات پارلمانی بود که نتایج را کمیسیون انتخابات نه، بلکه تلویزیون ملی اعلام کرد.

خبرگزاری دید: برخی کارشناسان و سیاسیون بدین باور هستند که اگر غنی از حکومت کنار برود، افغانستان به جنگ‌های داخلی بر می‌گردد، آیا این موضوع از دید شما تحقق‌پذیر است؟

حفیظ: پیشنهاد ما این بود که یک اجماع سیاسی متشکل از همه اقشار و سیاسیون جامعه تشکیل شود تا یک «سرپرست‌حکومت» بیاید و فقط رییس جمهور و معاونینش تغییر کند و الی ختم پروسه انتخابات هم حکومت را اداره کند و هم انتخابات را مدیریت نماید، اما این موضوع تحققق نیافت و بر عکس در اذهان مردم تعبیر غلط کردند که این‌ها به دنبال کودتا هستند و می‌خواهند با حکومت موقت مشکلات را به وجود بیاورند، در حالی که تاکنون کدام مشکل است که در افغانستان نیامده باشد؟

دید: مهم‌ترین نقاط ضعف اشرف غنی را در چه مواردی می‌بینید؟

حفیظ: عمده ترین نقطه ضعف غنی تکتازی و خودکامگی او است و به قوای سه گانه کشور هیچ توجهی ندارد. دومین ضعف غنی پاک نبودن نیتش به مردم افغانستان است. امروز تصفیه قومی، سمتی و زبانی به طور جدی جریان دارد. به طور نمونه از قوم هزاره که یکی از اقوام بزرگ افغانستان می‌باشد در بدنه حکومت حضور ندارد و همین طور از سایر اقوام را تلاش کرده از بدنه حکومت دور کند و کسانی را آورده که آدم مشکوک می‌شود که از افغانستان هستند یا خیر که نمونه آن وزیر تجارت است. این نمونه‌های بد نیتی غنی است. و دیگر نمونه آن زمانی بود که غنی در اوایل حکومت خود وقتی به زندان سر زد، گفت که چرا از دیگر مردم در اینجا نیست، در حالی که کسانی که گناه نکرده باشد، چرا زندانی شود.

همچنین تعدادی که علاقه به درس و آبادی کشور داشتند، با سهمیه‌بندی کانکور آن‌ها را نا امید کرد و تعدادی با نمره کم با نتیجه اما کسانی که نمره بلند بودند، بی نتیجه اعلان شدند.

مشکل سومی غنی روش مدیریتی وی است که شیوه مدیریتی او مایکرو منجمنت است، در حالی که این روش برای یک اداره ۴۰ یا ۵۰ نفری نتیجه می‌دهد، اما برای یک مملکت زهر است. در حالی که با این شیوه که می‌خواهد تمام مملکت را اداره کند، اما بیشتر بی‌اعتمادی را به وجود می‌آورد، چون زمانی که ارتباط با زیر دستان وزیر برقرار شد، وزیر بی‌اعتماد می‌شود و توهین و تحقیر خواهد شد.

این سیستم کاملاً غلط است و یک رییس جمهور باید ۹۷ درصد روی رهبری ممکلت و ۳ درصد روی مدیریت تمرکز کند، اما بُعد رهبری غنی صفر است.

در همین حال، مشکل دیگر غنی عصبانیت وی است که در اکثریت جلسات عصبانی می‌شود در این ۵ سال هیچ جلسه نبوده که عصبانی نشده باشد و زیر دستان خود را توهین نکرده باشد، در حالیکه همه شخصیت دارند. با این حال همین که طالبان ادعای امارت اسلامی می‌کنند، ضعف است.

استفاده از امکانات دولتی و پول بیت‌المال موضوع دیگری است که غنی انجام می‌دهد و امروز تمام مشاورین وی مسئولیت کمپاین را دارند که یک خیانت محسوب می‌شود.

خبرگزاری دید: در حالی که انتخابات پارلمانی سال گذشته از پرچالش‌ترین انتخابات‌ها گفته می‌شود، از دید شما کمیسیون‌های انتخابات استقلالیت کامل برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را به طور شفاف دارند؟

حفیظ: آن چیزی که در اذهان عامه و ما وجود دارد، ممکن انتخابات با چالش برگزار شود، اما تلاش می‌کنیم که شفافیت در انتخابات وجود داشته باشد و از سویی هم مسئولان کمیسیون‌های انتخاباتی چون از سوی نامزدان و نهادهای مدنی انتخاب و معرفی شده‌اند، تا جایی از استقلالیت برخوردار هستند و از سویی هم استفاده از سیستم بایومتریک تا حدی می‌تواند از رأی‌های بوجی‌گکی و صندوقی جلوگیری کند.

ما تلاش خواهیم کرد تا با هماهنگی سایر نامزدان و استخدام ناظرین، انتخابات را نظارت کنیم اما تشویش ما از ناحیه وزارت داخله است که به شدت تحت تأثیر اشرف غنی است و ممکن تعدادی از ولایات و ولسوالی‌ها را که غنی رأی ندارد قبل از انتخابات نا امن اعلام کند و همین طور در انتخاب کمیشنران و رییسان ولایتی که از سوی کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملی انجام می‌شود، حکومت مداخله جدی دارد و در کنار آن مشکلات زیادی وجود دارد که باید به آن رسیدگی شود.

خبرگزاری دید: اگر رییس جمهور افغانستان شوید، چه اصلاحاتی در اولویت کاری شما قرار خواهد داشت؟

حفیظ: اولین کار ما مبارزه جدی با فساد اداری است که مادر تمام مشکلات و چالش‌ها می‌باشد. امروز اگر عسکر ما شهید می‌شود، اگر ولسوالی‌ها سقوط می‌کند و غیره موارد عامل آن فساد است. اگر معاش سرباز را آمرش بخورد، عسکر با کدام انگیزه جنگ کند که باید گفت نا امنی، افزایش کشت مواد مخدر عاملش فساد است که در جلوی چشم نیروهای امنیتی کشت و تولید می‌شود. هزاران تن در زیر پل‌ها و جاده‌ها معتاد افتاده‌اند، اما تداوی نمی‌شود که عامل آن فساد است. در همه ادارات فساد وجود دارد. پُست‌ها به فروش می‌رسد.

من ۱۶ سال در ادارات دولتی وظیفه اجرا کرده‌ام و حلقه‌های فساد را با اسم، مدرک، وظیفه و تمام مشخصات شناسایی کرده‌ام که تعداد شان به یک هزار تا دوازده صد نفر می‌رسد که در اقدام نخست دست آن‌ها را از کار گرفته و به نهادهای عدلی و قضایی معرفی می‌کنم. خواه مفسد برادرم باشد یا پدرم از چشمم پنهان نخواهد ماند.

خبرگزاری دید: آیا در انتخابات به نفع نامزد دیگری کنار می‌روید؟

حفیظ: من که پول ندارم تا نامزد دیگر به نفع من کنار برود، اما پیشنهاد‌اتی مبنی بر کنار رفتن من به نفع نامزدان دیگر صورت گرفته است، اما ما به آن‌ها گفتیم که پول از شما باشد و شما به نفع من کنار بروید. اما با یک تعداد افراد بدنام هیچگاه تعامل نخواهم کرد. در دور اول تا آخر مبارزه می‌کنیم و اگر در فاینل برآمدیم و انتخابات به دور دوم رفت مبارزه می‌کنیم و اگر در فاینل بیرون نشدیم، با کسی که حداقل ۲۰ درصد با فکر و روش ما همخوانی داشته باشد، یکجا می‌شویم.

خبرگزاری دید: در مورد مذاکرات صلح بفرمایید، امریکا با طالبان هفت دور مذاکره و گفت‌وگو کرد و همین طور نشست‌های دیگری نیز پیرامون صلح برگزار شد، آیا فکر می‌کنید امریکا می‌خواهد در افغانستان صلح برقرار شود؟

حفیظ: امریکا می‌خواهد صلح در افغانستان برقرار شود، اما کسانی در رأس حکومت قرار داشته و دارند که مافیای مواد مخدر هستند و تجارت مواد مخدر در فضای جنگ نتیجه می‌دهد و در طول تاریخ ذهنیت مردم افغانستان به سوی بیراهه سوق داده شده است.

با وجود یک آدم خودسر و بی‌کفایتی مثل اشرف غنی، امریکا احساس می‌کند که در اینجا آبروی ما می‌رود و به همین خاطر تلاش‌های دست و پاکنده می‌کند ولی باید گفت کسانی که در این پروسه دست دارند، زیاد صادق نیستند.

خبرگزاری دید: از چه طریق و با چه روشی می‌توان صلح را در افغانستان برقرار کرد؟

حفیظ: پروسه صلحی که فعلاً جریان دارد فقط می‌خواهند نام طالبان گم شود، در حالی که داعش، القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی همچنان باقی می‌ماند و افراطی‌تر از طالبان هستند. بناءً باید با ریشه‌های جنگ مبارزه کرد که یکی از آن مواد مخدر است و دیگر مورد بیکاری است که بیکاران جذب گروه‌های تروریستی می‌شوند. ما تا یک استخبارات قوی و مسئول نداشته باشیم، جنگ را خاتمه داده نمی‌توانیم، زیرا استخبارات کشورهای همسایه منافع خود را دنبال کرده و جنگ را حمایت می‌کنند و در همین حال پیمان امنیتی با امریکا باید ماده به ماده تطبیق شود که متأسفانه باید گفت اشرف غنی و رییس و وزیران امنیت، دفاع و داخله شاید آن را تا هنوز مطالعه نکرده باشند و ندانند که چند ماده است.

خبرگزاری دید: در مورد طرحی که پیرامون کاهش ازدحام شهری داشتید معلومات دهید؟

حفیظ: ما طی یک قرارداد یکساله با شاروالی شب و روز کار می‌کردیم و هیچ کارمند دولت حاضر نبود که بعد از چهار با ما کار کند و ما توانستیم انباری از زباله‌ها را که در جوار چوک عبدالعلی مزاری الی گولایی مهتاب قلعه و حوزه ششم جمع شده بود، پاک کنیم.

 هفته بعدش دوباره انبار زباله به وجود آمد، بعد از اینکه تعقیب کردم، دیدم که شرکت‌های پاک کننده زباله‌ها از هرجا کثافات خود را به این ساحه می‌آوردند و ما درنتیجه به کمک پولیس پیگیری کردیم و ساحه پاک گردید.

 با این حال، می‌دیدیم که جاده‌ها و کوچه‌ها توسط زورمندان مسدود شده است و همزمان با این موضوع شهرداری کابل نیز اقدام به باز شدن این جاده‌ها کرده بود که من هم سهیم شدم که پس از چند روز پیشنهاد شد که ساحه غرب کابل را من هماهنگ کنم و من هم رفتم با بزرگان و سیاسیون غرب کابل صحبت کردم که تا جایی نتیجه داد و جاده‌های بسته باز شد. ما توانستیم با ثلث بودجه تعیین شده برای باز شدن جاده‌های شهر کابل ۱۷۶ ساحه را باز کنیم.

در ساحه ۱۷۷ در خیرخانه یک جنجال پیش آمد و افراد حبیب افغان کارمندان ما را لت‌وکوب کردند که در نتیجه دیدیم چهار طرف ما افراد مسلح سلاح به دست به سوی ما نشانه گرفتند که ما کار را متوقف کردیم و بعداً رییس جمهور این کار را به وزارت داخله سپرد و از ما تشکر کرد که این کار رضاکارانه بوده و هیچ پولی بابت آن دریافت نکرده‌ام.

با این حال، در بخش موترهای لینی و منظم کردن دست‌فروش‌ها نیز اقداماتی کردیم، اما متأسفانه بخاطر موجودیت فساد در شهرداری کابل و ریاست نواحی، زیاد نتیجه نداد و همه روزه هزاران افغانی به جیب رییسان نواحی و آمران حوزه‌ها واریز می‌شود. در حالی که بر اساس این طرح هزاران جوان صاحب کار می‌شدند و عاید دولت که کمتر از ۵ میلیارد است، به هشت میلیارد افغانی می‌رسید، چون همه اقشار حاضر بودند که به دولت مالیه بدهند. بعدها با تغییراتی در این طرح آن را به ریاست جمهوری فرستادم و پس از چندی شامل آجندای شورای اقتصادی شد و بعداً من نامزد ریاست جمهوری شدم و نشد که آن را دفاع می‌کردم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا