آخرین اخبارافغانستانسیاست

نی: ارگ باید معذرت بخواهد

نی (حمایت کننده رسانه‌های آزاد افغانستان) با نشر اعلامیه‌ای می‌گوید: هیچ نهادی حق ندارد مانع دسترسی به اطلاعات به شمول تصویر برداری رسانه‌ها و خبرنگاران شود.
به گزارش خبرگزاری دید، در پی سفر دیروز رییس جمهور غنی به قندهار، شماری از خبرنگاران محلی این ولایت گزارش دادند که خبرنگاران را هفت ساعت قبل برای پوشش سخنرانی رییس جمهور خواسته بودند.
اما پس از رسیدن آقای غنی، گروه مطبوعاتی ارگ و محافظان خاص رییس جمهور به خبرنگاران اجازه تصویربرداری و پوشش سخنرانی رییس جمهور را ندادند.
خبرنگاران محلی قندهار این برخورد ارگ را بی‌احترامی و اهانت به جامعه خبرنگاری دانسته و خواهان اعاده حیثیت شدند.
در واکنش به اعتراض خبرنگاران قندهار، ارگ گفته است:«هيئت امنای خرقه مبارک از هرنوع تصوير برداری معذرت خواستند.»
اما خبرنگاران قندهار می‌گویند: قبل از این هیچ ممانعتی برای تصویربرداری از خرقه مبارک وجود نداشت.
عکس‌های منتشر شده از سخنرانی رییس جمهور درخرقه مبارک، نشان می‌دهد که برای تصویر برداران شخصی رییس جمهور ممانعت وجود نداشته است و این مورد با آنچه ارگ ریاست جمهوری مبنی بر اجازه ندادن از سوی هیئت امنای خرقه مبارک می‌گوید، در تضاد است.
مسئولان نی (حمایت کننده رسانه‌های آزاد افغانستان) در واکنش به این عمل می‌گویند: بر اساس قانون هیچ شخص و نهادی حق ندارد مانع تصویر برداری خبرنگاران و رسانه‌ها شود.
عبدالمجیب خلوتگر رییس اجرایی دفتر نی می‌گوید:«هیچ نهادی حق ندارد مانع دسترسی به اطلاعات به شمول تصویر‌برداری رسانه‌ها و خبرنگاران شود، در صورتی که هیئت امنایِ خرقه مبارک در مورد قانون دسترسی به اطلاعات و حق دسترسی شهروندان به اطلاعات نمی‌دانستند، رییس جمهور و گروه مطبوعاتی‌اش به احتمال زیاد می‌دانستند و نباید دست به یک عمل غیرقانونی می‌زدند.»
نی از ارگ ریاست جمهوری می‌خواهد در این مورد وضاحت بدهد و نسبت به اهانتی که بر خبرنگاران قندهار شده است، باید معذرت بخواهد.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا