آخرین اخباراسلایدشوجهانخبر های مهمروند صلحسیاستصلحمنطقه

وزیر خارجه ایران:

هدف ما کمک به برقراری صلح پایدار در افغانستان است

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در هنگام ورود به شهر دوشنبه گفت که هدف کشورش کمک به برقراری صلح پایدار و پایان درگیری‌ها در افغانستان است.


به نقل از فارس، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران شامگاه یکشنبه(۸حمل) برای اشتراک در نهمین دور کنفرانس قلب آسیا-روند استانبول وارد دوشنبه پایتخت تاجیکستان شد.
سفر دو روزه وزیر امور خارجه به منظور شرکت در کنفرانس قلب آسیا – روند استانبول (نهم و دهم حمل) و نیز گفت‌وگو با مقامات کشور تاجیکستان درخصوص روابط فیمابین دو کشور ایران و تاجیکستان انجام شده است.
ظریف در بدو ورود به تاجیکستان گفت که هدف جمهوری اسلامی ایران کمک به برقراری صلح پایدار و پایان درگیری ها در افغانستان است.
وزیر امور خارجه ایران عنوان کرد: بسیار خوشحالم فرصتی پیدا شد تا برای اجلاس قلب آسیا و یک سفر دوجانبه به کشور دوست، همسایه، همزبان و همکیش تاجیکستان سفر کنم و با مقامات تاجیکستان و سایر کشورهایی که نسبت به افغانستان که آن هم یک کشور هم کیش، هم زبان و همسایه است، اشتراک مساعی کنیم تا بتوانیم به برادران و خواهران خود در افغانستان برای برقراری صلح پایدار و پایان درگیری‌ها کمک کنیم.
وی با اشاره به برنامه دیدار و مذاکرات خود با مقامات عالی‌رتبه تاجیکستان، اظهار داشت: روابط ایران و تاجیکستان روابط دیرینه و برادرانه‌ای است، امیدوارم این سفر بتواند برای تقویت و گسترش همکاری‌ها در همه زمینه ها سهم خوبی ایفا کند.
گفتنی است که ظریف علاوه بر شرکت و سخنرانی در این کنفرانس و مذاکرات با مقامات تاجیکستان، با وزرای امور خارجه تاجیکستان، افغانستان، پاکستان، هند و آذربایجان نیز دیدار خواهد کرد.
۱۵ کشور عضو قلب آسیا شامل ایران، افغانستان، تاجیکستان، پاکستان، چین، روسیه، هند، قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان، ازبیکستان، ترکیه، آذربایجان، عربستان سعودی و امارات متحده عربی هستند.
امریکا، استرالیا، کانادا، دنمارک، مصر، فرانسه، فنلند، آلمان، عراق، ایتالیا، جاپان، ناروی، پولند، اسپانیا، سویدن و انگلیس هم کشورهای حامی قلب آسیا به شمار می‌روند.
کنفرانس قلب آسیا از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۹ در استانبول، کابل، آلماتا، پکن، اسلام‌آباد، امریتسر، باکو و استانبول برگزار شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا