آخرین اخبارمطالب معلوماتی

هرآنچه گوگل و فیسبوک در مورد شما می‌دانند

گرچه مسئولیت حفظ اسرار شخصی منتشر شده در فضاهای مجازی به عهده آنان است، اما عنوان کاربران این شبکه‌ها نیز باید با رعایت برخی نکات امنیتی از حریم خصوصی خود محافظت کنند.


در هفته‌های اخیر جنجال‌های مربوط به کمبریج آنالیتیکا و نقض حریم خصوصی ۵۰ میلیون نفر از کابران شبکه اجتماعی فیسبوک در راستای تبلیغ برای کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ در صدر خبرهای جهان قرار گرفت. اما هنوز تعداد زیادی از کاربران از وسعت نقض حریم خصوصی و جمع‌آوری اطلاعات توسط شبکه اجتماعی فیسبوک و همین‌طور گوگل، تصور دقیقی در ذهن ندارند.

دیلان کاری، متخصص و توسعه‌دهنده وب در مقاله‌ای در روزنامه گاردین درباره اطلاعاتی که فیسبوک و گوگل از کاربران ذخیره کرده‌اند، مطلب جامع و کاملی نوشته است. در ادامه موارد ذکر شد در مقاله مذکور در اختیار شما قرار می‌گیرد.

گوگل از موقعیت مکانی شما اطلاع دارد

چنانچه قابلیت ردگیری موقعیت را در گوشی هوشمند خود فعال کرده باشید، با هر بار روشن‌کردن گوشی، گوگل موقعیت مکانی شما را ذخیره‌ می‌کند. شما می‌توانید تایم‌لاینی از مکان‌هایی را مشاهده کنید که از ابتدای استفاده از گوگل در گوشی خود به آنجا رفته‌اید. این تایم‌لاین از آدرس «google.com/maps/timeline» در دسترس است. البته ظاهرا کاربران ایرانی برای مراجعه به این صفحه، باید آی‌پی خود را تغییر دهند.

در تصویر زیر، شما می‌توانید نقاطی از کشور ایرلند را که نگارنده‌ا‌ی مطلب طی ۱۲ ماه اخیر در آن‌ها بوده است، روی نقشه مشاهده کنید، در این تایم‌لاین می‌توان زمان حضور در هر محل و مدت‌زمانی را نیز که برای رسیدن به آن از محل قبلی طول کشیده است، مشاهده کرد.

گوگل از هرآنچه که جست‌وجو یا پاک‌ کرده‌اید، اطلاع دارد

گوگل از کل تاریخچه‌ا‌ی جست‌وجوی شما در تمام دستگاه‌هایی که استفاده می‌کنید، نگهداری می‌کند؛ بنابراین ممکن است در صورت حذف تاریخچه‌ جست‌وجو از یک دستگاه، گوگل کماکان به این تاریخچه از دستگاه‌های دیگر دسترسی داشته باشد. شما می‌توانید از طریق لینک «myactivity.google.com/myactivity»، داده‌های مربوط به خودتان را مشاهده کنید.

گوگل یک پروفایل تبلیغاتی از شما در اختیار دارد

گوگل با استفاده از اطلاعات شما که شامل موقعیت مکانی، جنسیت، سن، سرگرمی‌ها، شغل، وضعیت رابطه‌ی عاطفی، وزن و درآمد است یک پروفایل تبلیغاتی منحصر‌به‌فرد برای شما ایجاد می‌کند. شما می‌توانید از طریق «/google.com/settings/ads»، داده‌های مربوط به خودتان را مشاهده کنید.

گوگل از تمام اپلیکیشن‌های مورد استفاده‌ی شما اطلاع دارد

گوگل تمام اطلاعات مربوط به اپلیکیشن‌ها و افزونه‌های مورد استفاده‌ی شما را نگهداری می‌کنند. آن‌ها می‌دانند که تا چه حد، چه زمانی و برای تعامل با چه کسی از این اپلیکیشن‌ها یا افزونه‌ها استفاده می‌کنید؛ بنابراین گوگل به‌عنوان مثال از افرادی که در فیسبوک با آن‌ها ارتباط دارید، کشورهایی که با شهروندان‌ آن‌ها صحبت می‌کنید و حتی زمان خواب شما آگاه است. شما می‌توانید از طریق لینک «myaccount.google.com/permissions»، به داده‌های مربوط به خودتان دسترسی داشته باشید.

گوگل از تاریخچه‌ استفاده‌ شما از یوتیوب آگاه است

گوگل از تاریخچه‌ یوتیوب شما نگهداری می‌کند؛ بنابراین گوگل احتمالا می‌داند که شما به‌زودی پدر/ مادر خواهید شد، آیا محافظه کار هستید یا لیبرال، پیرو چه مذهبی هستید، آیا احساس افسردگی یا ناراحتی می‌کنید یا به بیماری خاصی مبتلا هستید.شما می‌توانید از طریق لینک «youtube.com/feed/history/search_history»، به داده‌های مربوط به خودتان دسترسی داشته باشید.

داده‌هایی که گوگل از شما دارد، معادل چندین میلیون صفحه است

گوگل گزینه‌ای برای دانلود تمام داده‌هایی که از کاربر ذخیره کرده است، در اختیار او قرار می‌دهد. به‌ادعای «دیلان کاری»، حجم آرشیو داده‌های ذخیره‌‌شده درباره‌ی او، ۵.۵ گیگابایت بوده است که تقریبا معادل ۳ میلیون صفحه (داکومنت ورد) محسوب می‌شود. شما می‌توانید از طریق لینک «google.com/takeout»، نسبت به دانلود آرشیو خود اقدام کنید

آرشیو یادشده شامل مواردی مانند بوکمارک‌ها، ایمیل‌ها، مخاطبین، فایل‌های گوگل‌درایو، ویدیوهای کاربر در یوتیوب، عکس‌های ثبت‌شده با گوشی، کسب‌وکارهایی که کاربر از آن‌ها خرید کرده است و محصولاتی را که از طریق گوگل خریداری شده‌اند، می شود. گوگل اطلاعاتی نظیر تقویم، گفت‌وگوهای انجام‌شده در گوگل هنگ‌اوت، تاریخچه‌ موقعیت مکانی کاربر، موسیقی‌هایی که کاربر گوش می‌دهد، کتاب‌هایی که از سرویس گوگل خریداری کرده است، گروه‌هایی از گوگل که او در آن‌ها عضویت دارد، وب‌سایت‌هایی که کاربر ایجاد کرده است، گوشی‌های تحت مالکیت کاربر، صفحاتی که به اشتراک گذاشته است و میزان پیاده‌روی روزانه‌ی کاربر را نیز نگهداری می‌کند.

فیسبوک نیز مجموعه‌ای گسترده از اطلاعات درباره‌ شما را نگهداری می‌کند

فیسبوک نیز گزینه‌ای مشابه را برای دانلود تمام اطلاعات در اختیارتان می‌‌گذارد. به‌گفته‌ی نگارنده‌ مقاله، حجم اطلاعات او در فیسبوک ۶۰۰ مگابایت بوده که به‌صورت تقریبی معادل ۴۰۰ هزار سند ورد است. این آرشیو تمام پیام‌ها صوتی، متنی و فایل‌های را که بین شما و کاربران دیگر ارسال شده است در کنار تمام مخاطبان موجود در گوشی شما را دربرمی‌گیرد. شما می‌توانید از طریق لینک «https://www.facebook.com/help/131112897028467»، به داده‌های مربوط به خودتان دسترسی داشته باشید.

فیسبوک همه‌چیز از استیکرها گرفته تا موقعیت مکانی شما حین ورد به حساب کاربری شما را نگهداری می‌کند

فیسبوک براساس محتوایی که در این شبکه‌ اجتماعی لایک می‌کنید یا در مورد آن با دوستان خود صحبت می‌کنید، آنچه را که تصور می‌کند بدان علاقه دارید، ذخیره می‌کند، این شبکه‌ اجتماعی تمام استیکرهای ارسالی شما را نیز ذخیره‌سازی می‌کند. فیسبوک اطلاعات مربوط به تمام لاگین‌های کاربر را نیز نظیر محل و زمان ورد به حساب کاربری در کنار دستگاهی که برای وارد شدن به فیسبوک استفاده می‌کنید، در اختیار دارد.

فیسبوک تمام اپلیکیشن‌هایی را که تاکنون به حساب‌کاربری فیسبوک خود متصل کرده‌اید، نگهداری می‌کند. بنابراین فیسبوک می‌تواند علاقه‌‌ای شما به زمینه‌ای خاص، مانند سیاست یا وب را شناسایی کند یا از وضعیت رابطه‌ عاطفی شما در بازه‌ زمانی خاصی با توجه به نصب اپلیکیشن تیندر، اطلاع داشته باشد.

چنانچه از ویندوز ۱۰ استفاده می‌کنید، در تصویر زیر می‌توانید گزینه‌های مربوط به حریم خصوص در اپلیکیشن Settings را با ۱۶ زیرمنوی مختلف مشاهده کنید که به‌صورت پیش‌فرض تمام دسترسی‌ها برای تمام وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها از جمله اپلیکیشن فیسبوک فعال است.

فیسبوک و گوگل به دوربین و میکروفون تلفن همراه و کامپیوتر شما دسترسی دارند

فیسبوک و گوگل علاوه بر جمع‌آوری داده‌هاچون ردگیری موقعیت شما، اپلیکیشن‌هایی که نصب کرده‌اید به همراه زمان و علت استفاده، به دوربین و میکروفون شما در هر زمانی دسترسی دارند. آن‌ها از مخاطبین شما، ایمیل‌های شما، تقویم شما، تاریخچه‌ تماس شما، پیام‌های ارسالی و دریافتی، فایل‌های دانلودی، بازی‌ها، تصاویر و ویدیو‌ها، موسیقی شما، تاریخچه‌ جست‌وجو، تاریخچه‌ وب‌گردی و حتی ایستگاه‌های رادیویی مورد علاقه‌ شما اطلاع دارند.

 

راه‌هایی که گوگل برای دستیابی به داده‌های شما استفاده می‌کند

«دیلان کاری» با دانلود آرشیو اطلاعات خود از حساب‌کاربری گوگل خود با استفاده از راهکارهایی را که گوگل برای دستیابی به اطلاعات کاربر استفاده می‌کند، به‌ نمایش گذاشته است. در تصویر زیر می‌توانید آرشیو اطلاعات یادشده را مشاهده کنید.

تصویر زیر اسناد مربوط به تاریخچه‌ جست‌وجو را نشان می‌دهد، این اسناد بیش از ۹۰ هزار ورودی مختلف را شامل می‌شود و حتی تصاویر دانلودی یا وب‌سایت‌هایی را که کاربر به آن‌ها مراجعه کرده است، نشان می‌دهد.

گوگل از رویدادهایی که در آن‌ها حضور داشته‌اید، اطلاع دارد

در تصویر زیر اطلاعات مربوط به اپلیکیشن تقویم گوگل را مشاهده می‌کنید. گوگل تمام رویداد‌هایی را که به تقویم اضافه می‌کنید، شرکت‌کردن یا نکردن شما در آن‌ها و زمان حضورتان در این رویداد‌ها را ثبت می‌کند.

گوگل تمام اطلاعاتی را که حذف کرده‌اید، در اختیار دارد

تصویر زیر گوگل درایو نگارنده‌ مقاله را نشان می‌دهد، این فولدر تمام فایل‌های او را از جمله فایل‌هایی را که به‌صورت کامل حذف کرده است، مانند رزومه، بودجه‌ی ماهانه‌، تمام کد‌ها، فایل‌ها و وب‌سایت‌هایی که ایجاد کرده است و حتی کلید خصوص PGP که برای رمزگذاری ایمیل‌ها استفاده می‌کرده‌است را دربرمی‌گیرد.

 

 

گوگل و فیسبوک به تمام عکس‌های شما دسترسی دارند

پوشه‌ زیر تمام عکس‌هایی را نگارنده‌ مقاله تاکنون با گوشی هوشمند خود ثبت کرده است، براساس سال ثبت عکس، دربرمی‌گیرد، در این پوشه متاداده‌های مربوط به زمان و مکان ثبت عکس‌ها نیز وجود دارد.

گوگل تمام ایمیل‌های ارسالی شما را در اختیار دارد

گوگل تمام ایمیل‌های ارسالی و دریافتی از جمله‌ مواردی را که حذف کرده یا در دسته‌ اسپم‌ها قرار داده است را در اختیار دارد.

در نهایت تمام داده‌های Google Activity در فایل آرشیو اطلاعات گوگل ارایه می‌شود، در این زیرمجموعه اطلاعات مربوط به تمام تبلیغات گوگل که کاربر مشاهده یا کلیک می‌کند، تمام اپلیکیشن‌هایی که اجرا یا استفاده می‌کند به همراه زمان اجرا، تمام وب‌سایت‌هایی که کاربر مراجعه کرده است به همراه زمان مراجعه، تمام اپلیکیشن‌هایی که تاکنون نصب یا جست‌وجو کرده است، دیده می‌شود.

گوگل اطلاعات مربوط به تمام تصاویری که کاربر جست‌وجو و ذخیره‌ کرده است، تمام موقعیت‌های مکانی که تاکنون جست‌وجو کرده یا روی آن‌ها کلیک کرده است، تمام خبرهایی که کاربر جست‌وجو یا مطالعه کرده، تمام‌ جست‌وجوهای انجام‌شده در موتور جست‌وجوی گوگل و تمام ویدیوهایی را که کاربر در یوتیوب جست‌وجو یا مشاهده کرده است، نگهداری می‌کند.

چاره چیست؟

گرچه مسئولیت حفظ اسرار شخصی منتشر شده در فضاهای مجازی به عهده آنان است، اما عنوان کاربران این شبکه‌ها نیز باید با رعایت برخی نکات امنیتی از حریم خصوصی خود محافظت کنند.

تغییر در تنظیمات امنیتی شبکه‎های اجتماعی و محدود کردن دسترسی به آنها، کاهش حجم اطلاعات خصوصی و جزییات آنها در شبکه‌های اجتماعی و عدم استفاده از برنامه‌هایی که اجازه دسترسی به اطلاعات شخصی را می‌خواهند، از مسایلی هستند که به کاربران در حفظ حریم خصوصی‌شان کمک خواهد کرد.

منبع: یورنیوز

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا