آخرین اخباراسلایدشوجهانسیاست

هشدار امریکا: تعامل اطلاعاتی چهار کشور بر سر افغانستان

دیدار سرویس‌های اطلاعی ۴ کشور تنها چند روز پس از سفر نامنتظره مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا به افغانستان صورت گرفته است. پمپئو در این سفر، توافق آتش‌بس کابل و طالبان را شاهدی بر عملی شدن صلح بین دولت مرکزی و ستیزه‌جویان نامید



مدیران سرویس‌های اطلاعاتی روسیه، ایران، چین و پاکستان اخیراً در استانبول بر سر روند صلح افغانستان و تهدیدهای داعش مذاکره کرده‌اند. نشستی در غیاب امریکا که با ابراز نارضایتی واشنگتن روبرو شده است.
خبرگزاری تاس به نقل از سرگئی ایوانف رییس روابط عمومی سرویس اطلاعات خارجی روسیه از نشست چهارجانبه مقامات مسکو، تهران، اسلام‌آباد و پکن در استانبول گزارش داده است.
تاس می‌نویسد، مدیران ارشد اطلاعاتی این کشورها در ملاقات اخیر بر ضرورت اقدام‌های هماهنگ علیه داعش تاکید کرده‌اند. معنای این دیدار آن است که کشورهای یادشده، می‌خواهند مستقل از امریکا برای تامین امنیت در افغانستان تلاش کنند.
این چیزی است که با تردید و اعتراض واشنگتن روبرو شده است. خانم بیلی هاتشیسون سفیر امریکا در ناتو در گفت‌وگو با رادیو اروپای آزاد گفته است:« روسیه و ایران به هیچ‌وجه در این زمینه کمک نخواهند کرد.»
سخنگوی سرویس اطلاعاتی روسیه می‌گوید، مذاکرات چهارجانبه در استانبول روی خطرات ناشی از تروریزم و داعش در افغانستان متمرکز بوده است. گفته شده که ملاقات کنندگان بر چگونگی جلوگیری از سرازیر شدن تروریست‌های داعش از سوریه و عراق به افغانستان بحث کرده‌‌اند و خواستار همکاری برای رفع خطراتی شده‌اند که کشورهای همجوار را تهدید می‌کنند.
آن گونه که روسای سرویس‌های مخفی داخلی و خارجی روسیه اعلام کرده‌اند، بین نمایندگان تهران، اسلام‌آباد، مسکو و پکن، توافق‌نامه‌ای نیز برای مشارکت در مسائل افغانستان امضا شده است.
امریکا و «جنگ با تروریزم»
دیدار سرویس‌های اطلاعی ۴ کشور تنها چند روز پس از سفر نامنتظره مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا به افغانستان صورت گرفته است. پمپئو در این سفر، توافق آتش‌بس کابل و طالبان را شاهدی بر عملی شدن صلح بین دولت مرکزی و ستیزه‌جویان نامید.
امریکا و متحدانش در سال ۲۰۰۱ و بر اساس قطعنامه ۱۳۷۳ شورای امنیت، وارد افغانستان و «جنگ با تروریزم» شدند.
این مداخله به سقوط رژیم طالبان انجامید اما اینک با گذشت ۱۷ سال، ستیزه‌جویان هم‌چنان به نیروهای پیمان ناتو حمله می‌کنند و مواضع دولت تحت حمایت امریکا را مورد حمله قرار می‌دهند.
گروه «دولت اسلامی» (داعش) نیز از خلاء ثبات در افغانستان سود می‌برد تا اعضایش را که از سوریه و عراق رانده شده‌اند، سامان‌دهی کند. کانون فعالیت داعش در شرق و شمال افغانستان است.
سوءقصدهای خونین در ماه‌های گذشته در این مناطق همواره با اسم داعش ثبت شده‌ است.
رسانه‌های منتقد امریکایی پیوسته یادآوری می‌کنند که سربازان ایالات متحده چشم خود را به فعالیت‌های داعش در افغانستان بسته‌اند. دیپلمات‌های روسی هم انتقادهای مشابهی به سیاست نظامیان امریکایی در مناطق جنگی دارند.
در ماه فبروری ۲۰۱۸، رهبر جمهوری اسلامی واشنگتن را متهم کرد که عمداً جلوی داعش را نمی‌گیرد تا حضور نظامی خودش را در منطقه توجیه کند.
منبع : دویچه وله – فارسی

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا