آخرین اخبارافغانستانسیاست

هشدار به طالبان در نشست شورای امنیت ملل متحد

اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد با بررسی اقدامات اخیر طالبان هشدار داده‌اند، جامعه جهانی دولتی را که با زور بر افغانستان مسلط شود، به رسمیت نمی‌شناسد.


به گزارش خبرگزاری دید، اکثریت اعضای دایم شورای امنیت سازمان ملل متحد مخالفت شدید خود را با تسخیر نظامی از سوی طالبان اعلان کردند و نمایندگان فرانسه و امریکا تأکید کردند که عدم پایان خشونت هرگونه معافیت رهبران طالبان از تحریم‌ها را متأثر می‌سازد.
نماینده دایم هند در سازمان ملل متحد با اشاره به پاکستان گفت: برای پایداری صلح در افغانستان، باید پناهگاه‌های امن تروریست‌ها در منطقه بلافاصله برچیده شود و زنجیره تامین تروریست‌ها مختل شود. باید اطمینان حاصل شود که همسایگان افغانستان و منطقه در معرض تهدید تروریزم، تجزیه طلبی و افراط‌گرایی نباشند.


وی افزود که جامعه جهانی باید در باره اقداماتی که به برقراری آتش‌بس جامع و دایمی کمک کند، تصمیم بگیرد و اطمینان حاصل شود که طالبان با حسن‌نیت در مذاکرات شرکت می‌کنند، از مسیر خشونت دوری، روابط را با القاعده و سایر سازمان‌های تروریستی قطع و به دستیابی به راه‌حل سیاسی کاملاً متعهد می‌شوند.
غلام محمد اسحاق‌زی نماینده دایم افغانستان در سازمان ملل متحد گفت که طالبان همچنان از پناه‌گاه امن و خط تامین و تدارکات به ماشین جنگی آن‌ها در پاکستان برخوردار هستند.

غلام محمد اسحاق‌زی نماینده دایم افغانستان در سازمان ملل متحد


وی افزود: گزارش‌های تصویری و ویدئوهای تجمع جنگجویان طالبان در نزدیکی خط دیورند برای ورود به افغانستان، جمع‌آوری کمک‌های مالی، انتقال اجساد برای دفن دسته جمعی و درمان زخمی‌های طالبان در شفاخانه‌های پاکستان به طور گسترده در دسترس است.
نماینده افغانستان با اشاره به توافق رهبران افغانستان و پاکستان در تاشکند، از پاکستان خواست پناهگاه امن طالبان و خط تدارکاتی این گروه را از بین برده و میکانیزم نظارت و تأیید مشترک را با افغانستان در مبارزه علیه تروریزم و تلاش‌های جهانی برای موثریت صلح ایجاد کند.
نماینده بریتانیا در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت که هیچ راه‌حل نظامی برای این درگیری وجود ندارد و بریتانیا طالبان را که از راه زور به قدرت برسند، به رسمیت نمی‌شناسد.
نماینده ایالات متحده ضمن محکوم نمودن افزایش حملات طالبان گفت: طالبان باید از جامعه بین‌المللی بشنوند که ما تصرف نظامی افغانستان یا بازگشت امارت اسلامی طالبان را نمی‌پذیریم. اگر طالبان این راه را انتخاب کنند، منزوی و یک گروه جهانی منفور خواهند شد که مطمئناً کشور را به خشونت و ویرانی بیشتر سوق خواهد داد.
این نشست در حالی روز گذشته برگزار شد که طالبان دواخان مینه‌پال رییس مرکز رسانه‌های حکومت را در کابل ترور کردند و حملات را در ولایت‌های فاریاب، جوزجان و نیمروز شدت بخشیدند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا