آخرین اخبارافغانستانسیاست

هشدار عمران خان: از فروپاشی افغانستان جلوگیری کنید، در غیر آن پناه‌گاه داعش می‌شود

عمران خان نخست‌وزیر پاکستان هشدار داده است که اگر از فروپاشی افغانستان جلوگیری نشود، این کشور تبدیل به پناه‌گاه امن داعش – شاخه خراسان و سایر گروه‌های تندرو می‌شود.


به گزارش خبرگزاری دید، عمران خان نخست‌وزیر پاکستان به تازگی در مصاحبه‌ای با «میدل ایست آی» در اسلام‌آباد گفته است که ایالات متحده باید خود را «جمع و جور کند» و بسته کمکی به افغانستان ارسال کند، وگرنه با سقوط کشوری مواجه خواهد شد که پناه‌گاه شبه‌نظامیان داعش است.
عمران خان: واقعاً یک لحظه حساس است و ایالات متحده باید خود را جمع و جور کند، زیرا امریکایی‌ها در حالت شوک هستند. آن‌ها نوعی دموکراسی را تصور می‌کردند، ملت‌سازی یا آزادی زنان و ناگهان با بازگشت طا-لبان روبرو می‌شوند. از این بیشتر خشم و شوک و حیرت دیگر نمی‌تواند باشد، مگر این‌که امریکا رهبری را به دست گیرد. ما نگران هستیم که افغانستان دچار هرج و مرج شود و ما بیشترین تأثیر را از آن ببینیم.
به گفته نخست‌وزیر پاکستان، طا-لبان تنها گزینه برای مقابله با داعش در منطقه و جلوگیری از ظهور تندروان در میان صفوف آن‌ها است.
خان می‌افزاید: جهان باید با افغانستان تعامل کند، زیرا اگر آن را از خود دور کند، تندروان در بین جنبش طالبان وجود دارد و به آسانی می‌تواند به سال ۲۰۰۱ برگردد و این فاجعه خواهد بود.
وی می‌گوید که نصف جمعیت افغانستان زیر خط فقر زندگی می‌کنند و ۵۰ درصد بودجه ملی آن وابسته به کمک‌های خارجی است، تحریم طا-لبان خیلی زود تبدیل به فاجعه بشری می‌شود.
گفتنی است که این سخنان را نخست‌وزیر پاکستان پیش از سفر معاون وزارت خارجه امریکا به این کشور بیان کرده بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا