آخرین اخباراسلایدشوافغانستاناقتصاد و توسعهسیاست

هشدار ملل متحد از فروپاشی کامل «نظام بانکی» در افغانستان

خبرگزاری دید: سازمان ملل متحد خواستار اقدام فوری برای حمایت از بانک‌های افغانستان شد و هشدار داد که افزایش افراد عدم پرداخت قرضه‌ها، کاهش سپرده‌ها و کاهش نقدینگی می‌تواند باعث فروپاشی سیستم مالی ظرف چند ماه شود.

به نقل از رویترز، برنامه توسعه‌ای سازمان ملل متحد در گزارش سه صفحه‌ای در رابطه به نظام مالی و بانکی افغانستان گفته است که هزینه اقتصادی فروپاشی نظام بانکی و در نتیجه تأثیر منفی اجتماعی آن بسیار «بزرگ» خواهد بود.
در گزارش آمده است: سیستم‌های پرداخت مالی و بانکی افغانستان به هم ریخته است. مشکل بانکی باید به سرعت حل شود تا ظرفیت تولید محدود افغانستان بهبود یابد و از فروپاشی سیستم بانکی جلوگیری شود.

بر بنیاد این گزارش، یافتن راهی برای جلوگیری از فروپاشی به خاطر تحریم‌های بین‌المللی و یکجانبه علیه رهبران طا-لبان، پیچیده شده است.
عبدالله الدرداری رییس برنامه توسعه‌ای ملل متحد گفته است: ما باید راهی پیدا کنیم تا مطمئن شویم که وقتی از بخش بانکداری حمایت می‌کنیم، از طا-لبان حمایت نمی‌کنیم. ما در شرایط بسیار بدی قرار داریم که باید به همه گزینه‌های ممکن فکر کنیم و باید خارج از این چارچوب فکر کنیم. آنچه سه ماه پیش غیرقابل تصور بود، اکنون باید قابل تصور باشد.

به گفته وی، هماهنگی با نهادهای مالی بین‌المللی، با تجربه گسترده آن‌ها از سیستم مالی افغانستان، برای این روند بسیار مهم است.
وی افزده است که اگر نرخ عدم پرداخت قرضه‌ها ادامه یابد، بانک‌ها در شش ماه آینده فرصتی برای ادامه حیات ندارند.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا