آخرین اخباراسلایدشوجهانسیاست

همایش صلح پاریس؛ غیبت ترامپ و هشدار رهبران نسبت به ملی‌گرایی

رهبران آلمان و فرانسه، دو قدرت بزرگ اروپایی روز یکشنبه در همایش صلح پاریس خواستار رویکردی متحد و یکپارچه از سوی همه کشورهای جهان برای دستیابی به صلح شدند.


رهبران آلمان و فرانسه، دو قدرت بزرگ اروپایی روز یکشنبه در همایش صلح پاریس خواستار رویکردی متحد و یکپارچه از سوی همه کشورهای جهان برای دستیابی به صلح شدند.
به نقل از یورونیوز، این گردهمایی بزرگ که ده‌ها رییس کشور و دولت در آن شرکت داشتند یک غایب بزرگ داشت؛ دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا.
آنگلا مرکل صدراعظم آلمان نخستین سخنران این همایش بود که در ادامه مراسم بزرگداشت یکصدمین سال پایان جنگ جهانی اول در پایتخت فرانسه برگزار شد.
خانم مرکل در این سخنان نسبت به موج رو به گسترش ملی گرایی در اروپا و دیگر نقاط جهان هشدار داد و تاکید کرد که افکار یکسونگرانه و ملی‌گرایانه می‌تواند مناسبات دوجانبه کشورها را دستخوش چالش کند.
صدر اعظم آلمان با بازگو کردن نقدهای امانوئل مکرون رییس جمهور فرانسه نسبت به میهن پرستی و ملی گرایی خاطرنشان کرد که برخی‌ها نشان داده‌اند منافع شخصی برایشان از روابطی که پایه‌گذار صلح پس از جنگ دوم جهانی بوده، اهمیت بیشتری دارد.
خانم مرکل در ادامه تاکید کرد که اغلب چالش‌های کنونی جهان نه توسط یک کشور بلکه به صورت گروهی قابل حل است و به همین دلیل باید به سمت اتخاذ یک رویکرد جمعی حرکت کرد.
صدر اعظم آلمان سخنان خود را با طرح این سوال به پایان برد:« اگر انزواگرایی در طول یکصد سال گذشته راه حل نبوده، چطور می‌تواند در جهان به هم متصل کنونی به عنوان راه علاج مشکلات تلقی شود؟»
امانوئل مکرون نیز پیش از این در جمع میهمانان شرکت کننده در مراسم بزرگداشت یکصدمین سالگرد پایان جنگ جهانی اول ضمن درخواست از کشورهای جهان برای متحد و یکپارچه شدن برای رسیدن به صلح جهانی، ملی گرایی را «خیانتی به وطن‌پرستی» توصیف کرده بود.
رییس جمهور فرانسه که به ظاهر روی سخنش با دونالد ترامپ، رییس جمهور امریکا بود در ادامه تصریح کرد:«این سخن که منافع ما اولویت دارد و دیگران را باید نادیده گرفت سبب پایمال شدن مهم ترین دستاورد یک جامعه می‌شود که همانا ارزش‌های اخلاقی است.»
دیگرسخن نغز رییس جمهور فرانسه در این مراسم که در رسانه‌های مختلف جهان انعکاس زیادی داشت، این جمله بود:« بیایید به جای رو در رو کردن هراس‌ها، امیدهایمان را با هم یکی کنیم.»
رییس جمهور فرانسه در همایش صلح پاریس تاکید کرد که امیدوار است این گردهمایی با فراهم کردن زمینه گرایش به چند جانبه گرایی از افتادن کشورها به دام چالش‌های گذشته جلوگیری کند
دونالد ترامپ که بارها بر رویکرد سیاسی خود مبنی بر «نخست امریکا» تاکید و با افتخار خود را یک ناسیونالیست توصیف کرده است، بزرگترین غایب این همایش بود. اندک زمانی پس از آغاز همایش صلح پاریس و در حالی که سخنرانان در حال مذمت وطن پرستی و انزواگرایی بودند هواپیمای اختصاصی رییس جمهور امریکا «ایر فورس ون Air Force One» میدان هوایی پاریس را به مقصد واشنگتن ترک کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا