آخرین اخباراسلایدشوجهانسیاست

چین:

همکاری با ایران ناقض تحریم‌های شورای امنیت ملل متحد نیست

وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای گفته است که همکاری تجاری با ایران، هیچ یک از قطعنامه‌های شورای امنیت را نقض نمی‌کند.


وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای گفته است که همکاری تجاری با ایران، هیچ یک از قطعنامه‌های شورای امنیت را نقض نمی‌کند.
پس از اعلام تحریم‌های ایالات متحده امریکا علیه ایران و همچنین تهدید دونالد ترامپ مبنی بر این‌که هرکس با ایران تجارت کند دیگر نمی‌تواند با امریکا داد و ستد داشته باشد.
چین امروز چهارشنبه ( ۸ اگست)، اعلام کرد:« در خصوص تحریم‌های امریکا علیه ایران، ما مخالف تحریم‌های یکجانبه هستیم.»
در ماه‌های اخیر همچنین درگیری‌هایی میان پکن و واشنگتن بر سر اعمال تعرفه بر کالاهای چینی در گرفته است.
محمد جواد ظریف نیز امروز چهارشنبه ( ۱۷ اسد) در گفت‌وگو با روزنامه ایران با اشاره به رایزنی‌هایی که در حاشیه اجلاس (آسه آن) در سنگاپور داشته، گفت:« در خلال سفر به سنگاپور برای امضای قرارداد مودت با «آسه‌آن» به این نتیجه رسیدم که اروپایی‌ها نه‌تنها در داخل اتحادیه اروپا برای حفظ برجام کار می‌کنند بلکه خارج از اتحادیه هم کارهای گسترده‌ای انجام داده‌اند. به عنوان مثال، اروپایی‌ها جداگانه و تک به تک با کشورها صحبت کرده‌اند که خرید نفت‌شان را از ایران افزایش دهند یا از برخی کشورهایی که تاکنون خریدار نفت ایران نبوده‌اند، خواسته‌اند از ایران نفت بخرند.»
وزیر خارجه ایران البته این اقدامات اروپا را کافی ندانسته است. «هرچند اقدامات اروپایی‌ها در حد انتظار ما نبوده است اما در جهت صحیح اقدام کردند و تعهدات سیاسی خود را به روشنی اعلام کرده و آن‌ها را پیگیری کرده‌اند.
اما برای عملیاتی کردن این تعهدات انتظارات بیشتری داریم و معتقدیم بخش مهمی از این تعهدات باید پیش از اجرایی‌شدن تحریم‌های نفتی و بانکی عملیاتی شود.»
با اعلام دونالد ترامپ، دور نخست تحریم‌ها علیه ایران از روز سه‌شنبه (۱۶ اسد) فعال شده است و اتحادیه اروپا هم در بیانیه‌ای که به امضا «فدریکا موگرینی» و وزرای خارجه انگلستان، فرانسه و آلمان رسیده است، فعال‌سازی قوانین مسدود کننده علیه تحریم‌های ضد ایرانی امریکا را اعلام کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا