آخرین اخبارافغانستانسیاستفرهنگ و دانش

هیئت اکادمی دونهوانگ چین با محقق دیدار کردند

هیئت اکادمی دونهوانگ جمهوری خلق چین به ریاست «ژانگ شیانتانگ» معاون رییس اکادمی، با محمد محقق معاون ریاست اجرایی دیدار کردند.
به نقل از صفحه محقق، در این دیدار که لیو جینسانگ سفیر جمهوری خلق چین نیز حضور داشت، هیئت متذکره ضمن ابراز مسرت از سفر به افغانستان اظهار داشتند که پس از امضای موافقتنامه خواهر خواندگی بین ولایت‌های بامیان افغانستان و گانسوی چین و در ادامه همکاری‌های دو جانبه بین دو ولایت، این هیئت به افغانستان سفر نموده و قرار است به بررسی وضعیت آثار تاریخی و باستانی ولایت باميان بپردازند تا بر اساس آن برای بازسازی، ترمیم و حفظ آثار تاریخی متذکره با اداره محلی ولایت بامیان همکاری نمایند.
در همین حال، محمد محقق معاون ریاست اجرایی، ضمن خوش آمد گویی به هیئت متذکره و استقبال از سفر شان به ولایت بامیان، اظهار کرد که چنین سفرها و تبادلات فرهنگی و علمی به گسترش هرچه بیشتر روابط دو ولایت و همچنین دو ملت می‌انجامد.
وی همچنان اظهار امیدواری نمود که هیئت متذکره در قسمت امكان بازسازی مجسمه‌های بودا که در سال ۱۳۷۹ توسط طالبان تخریب گردیده، مطالعاتى را انجام دهند.
هیئت كشور چين شامل متخصصین و کارشناسانی در زمینه‌های مختلف از جمله باستان‌شناسی، حفظ و مرمت آثار تاریخی، متخصص نقاشی‌های دیواری مغاره‌ها و متخصص عکسبرداری و دیجیتال سازی آثار تاریخی می‌باشند و قرار است در طول اقامت شان در ولایت بامیان، از دانشگاه باميان و آثار تاریخی آن ولایت بازدید نموده و در هماهنگی با ادارات ذیربط ولایت بامیان، پلانی را برای بازسازی، مرمت و حفظ آثار تاریخی بامیان تهیه و آماده تطبیق کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا