آخرین اخباراسلایدشوافغانستانجهانسیاست

واشنگتن باز گرداندن مجازات «اعدام» و «قطع دست» را از سوی طالبان محکوم کرد

خبرگزاری دید: وزارت امورخارجه امریکا تصمیم طالبان برای بازگرداندن مجازات «اعدام» و «قطع دست» را محکوم کرد.


ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا جمعه‌شب (۲ میزان) در یک نشست خبری گفت که واشنگتن اظهارات یکی از مقامات طالبان را که گفته است این گروه استفاده از قطع عضو و اعدام را به عنوان مجازات در افغانستان بازمی‌گرداند، به شدت محکوم می‌کند.
او افزود که امریکا قاطعانه در کنار جامعه جهانی ایستاده‌ است تا عاملان چنین اقداماتی را پاسخگو کند.
پرایس تاکید کرد، واشنگتن به رسمیت‌شناختن دولت طالبان را مشروط به احترام به حقوق بشر کرده‌ است.
سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا خاطرنشان کرد این کشور از نزدیک نظاره‌گر اوضاع است و نه تنها به اطلاعیه‌هایی که منتشر می‌شود گوش می‌دهد، بلکه شاهد نحوه عملکرد طالبان است.
امریکا در حالی به این موضوع واکنش نشان می‌دهد که ملا نورالدین ترابی سرپرست اداره زندان‌ها در حکومت طالبان در مصاحبه‌ای با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که مجازات اعدام و قطع دست مطابق قوانین شرعی دوباره در افغانستان اجرا می‌شود؛ اما نه در ملأ عام.
او انتقاد جهان از اعدام‌هایی را که طالبان در گذشته در حضور مردم در ورزشگاه‌ها صورت می‌دادند مداخله خوانده و در این مورد هشدار داده‌ است.
ترابی گفته‌است: «همه ما را به دلیل مجازات‌ در ورزشگاه‌ها مورد انتقاد قرار دادند، اما ما هرگز در مورد قوانین و مجازات‌های آنها چیزی نگفته‌ایم».
او افزوده‌است: «هیچ‌کس به ما نخواهد گفت که قوانین ما باید چگونه باشد. ما از اسلام پیروی خواهیم کرد و قوانین خود را بربنیاد قرآن وضع خواهیم کرد».
آسوشیتدپرس نوشته که از زمان تسلط طالبان بر کابل در ۱۵ آگست، افغان‌ها و جهان به دنبال این هستند که آیا طالبان حکومت خشن دهه ۱۹۹۰ را دوباره ایجاد خواهند کرد یا خیر.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا