آخرین اخبارافغانستانامنیت و حوادث

واکنش‌های ملی و بین‌المللی به حمله داعش بر معبد سیک‌ها در کابل

حمله تروریستی داعش بر معبد سیک‌ها در کابل که دست کم ۲۵ کشته و ۸ زخمی برجای گذاشت، واکنش‌های گسترده ملی و بین‌المللی را برانگیخت. این حمله تروریستی صبح روز گذشته در شهر کهنه کابل رخداد.

حمله تروریستی داعش بر معبد سیک‌ها در کابل که دست کم ۲۵ کشته و ۸ زخمی برجای گذاشت، واکنش‌های گسترده ملی و بین‌المللی را برانگیخت. این حمله تروریستی صبح روز گذشته در شهر کهنه کابل رخداد.
به گزارش خبرگزاری دید، ریاست جمهوری با نشر اعلامیه‌ای حمله تروریستی صبح روز گذشته را بر معبد سیک‌ها در کابل محکوم کرده و تاکید نمود که حکومت متعهد به دفاع از این شهروندان کشور است.
در اعلامیه ریاست جمهوری آمده است: دشمنان مردم افغانستان در ادامۀ جنایات شان، صبح امروز (چهارشنبه۶ حمل) بالای گرودواره هموطنان سیک ما در مربوطات حوزه اول شهر کابل، حمله تروریستی انجام دادند و باعث جراحت و جان باختن شماری از هموطنان بی‌دفاع ما شدند.
رییس جمهور غنی ضمن محکوم نمودن این جنایت ضد بشری، گفته: «حمله بالای اماکن مذهبی نهایت زبونی دشمن را نشان می‌دهد. اماکن مذهبی از هرگونه حملات و خشونت مصئون می‌باشند».
رییس جمهور کشور افزود: هموطنان هندو و سیک ما در طول تاریخ مثال خوبی از همزیستی مسالمت آمیز بوده اند. این هموطنان ما با وجود مشکلات و مشقاتی که به آن مواجه شده‌اند، در وطن باقی مانده و تلاش نموده‌اند تا نقش مفیدی در جامعه داشته باشند. دولت افغانستان متعهد به دفاع از این هموطنان بوده و حمله زبونانه به مراسم مذهبی شان را جنایت نابخشودنی می‌داند.
اعلامیه افزوده: رییس‌ جمهور کشور به مسئولین مربوطه هدایت داد تا در زمینۀ رسیدگی به مجروحین این حادثۀ تروریستی از هیچگونه سعی و تلاش دریغ نورزند. وی همچنان مراتب تسلیت و هم‌دردی خویش را به خانواده‌های قربانیان این رویداد ابراز کرده و برای زخمی‌شد‌گان صحتمندی کامل از درگاه ایزد متعال، استدعا می‌نماید.
حمدالله محب مشاور امنیت ملی کشور نیز در واکنش به این حمله تروریستی، آن را محکوم نموده و تاکید می‌کند که چنین حملاتی ضرورت آتش‌بس جامع را برجسته می‌کند.
مشاور امنیت ملی کشور روز چهارشنبه(۶ حمل) در توییتی حمله تروریستی بالای درمسال سیک‌ها را در کابل را شدیداً محکوم کرد.
آقای محب نگاشته است: «من حمله تروریستی بالای برادران و خواهران سیک مان را در کابل به شدت محکوم می‌کنم و به قربانیان تسلیت می‌گویم. این حمله نشان داد که چرا آتش‌بس جامع ضروری است و چرا ما روی روند صلحی پافشاری داشتیم که به تمام اشکال خشونت علیه مردم افغانستان پایان دهد».
عطامحمحمد نور رییس اجرایی جمعیت اسلامی در واکنش به حمله بالا معبد سیک‌ها در کابل، ضمن محکومت کردن آن، تاکید می‌کند که حمله بر اماکن مذهبی جنایت است.
آقای نور، تصریح کرده که «عزيزان و وطنداران هندو باور و سيک‌ ما جزء جدا ناپذير جامعه افغانستان هستند. ضمن اظهار تسليت برای جامعه هندو باور، سيك و ملت افغانستان، برای كشته شدگان آرامش و برای مجروحين بهبودی عاجل آرزو دارم. ما با شما هستيم».
سفارت ایران در کابل نیز با نشر بیانیه‌ای، حمله تروریستی داعش را بر معبد سیک‌ها در شهر کابل محکوم کرد.
در بیانیه سفارت ایران نوشته شده: سفارت جمهوری اسلامی ایران در افغانستان حمله تروریستی روز چهارشنبه ۶ فروردین/ حمل ۱۳۹۹ توسط مهاجمان مسلح علیه معبد هندوها در شهر کابل که طی آن عده‌ای از شهروندان سیک افغانستان کشته و زخمی‌شده‌اند را به شدت محکوم و همدردی خود را با خانواده‌های قربانیان این حادثه دردناک اعلام می‌نماید.
سفارت امریکا در کابل با نکوهش این حمله، علاملان آن را «افراد متعصب و جنایتکار» خوانده و تاکید کرده است که صلح تنها زمانی به دست خواهد آمد که مردم اختلافات خود را از طریق کلمات حل کنند، نه اسلحه.
سفارت بریتانیا نیز با محکوم‌کردن این حمله، تاکید کرده است که اقلیت‌های مذهبی نباید هرگز هدف قرار گیرند.
سازمان عفو بین‌الملل حمله بر «اقلیت سیک و اهل هنود» را ناامیدکننده و شوکه‌ کننده خوانده است. این سازمان در اعلامیه‌ای گفته است که مقام‌ها وظیفه دارند از اقلیت‌ها و مکان‌های عبادت شان در افغانستان محافظت کنند.
این سازمان تاکید کرده است که عاملان مشکوک این رویداد باید از طریق محاکمات عادلانه و بدون مراجعه به «مجازات اعدام» پاسخگو باشند.
وزارت خارجۀ هند نیز این حمله را ناجوانمردانه خوانده و اعلام آمادگی کرده است که آن کشور آماده است تا تمام کمک‌های ممکن را به خانواده‌های آسیب دیده جامعه هندو و سیک ارائه دهد.
وزارت خارجۀ پاکستان با نشر اعلامیه‌ای نیز گفته است که این حملات «نفرت‌انگیز» هیچ توجیه سیاسی، مذهبی یا اخلاقی ندارد: «همه مکان‌های عبادت مقدس هستند و حرمت آن‌ها باید در همه زمان‌ها رعایت شود».
همچنان کمیسیون مستقل حقوق بشر کشور، با محکوم‌کردن حمله افراد مسلح بر یک عبادت‌گاه هندوها در شهر کابل از ادامه حملات سیستماتیک و هدف‌مند بر اقلیت‌های مذهبی به شدت نگرانی کرده است.

این کمیسیون با استناد بر قوانین ملی و بین‎المللی در حمایت و محافظت از اقلیت‌های مذهبی، از دولت خواسته است که برای تامین امنیت و حقوق این گروه آسیب‌پذیر، اقدامات جدی را روی دست گیرد.
حمله تروریستی بر معبد سیک‌ها در شهر کابل، دست کم ۲۵ کشته و ۸ زخمی برجای گذاشت. این حمله تروریستی را گروه داعش به دوش گرفت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا