آخرین اخباراسلایدشوافغانستانامنیت و حوادثسیاستگزارش

واکنش‌های ملی و بین‌المللی در باره انفجار خونین کابل

حمله تروریستی خونین بر مکتب دخترانه «سیدالشهدا» در کابل واکنش‌‌های گسترده ملی و بین‌المللی را در پی داشت. این حمله مرگبار بیش از ۵۰ کشته و بیش از ۱۵۰ زخمی بر جای گذاشت.


به گزارش خبرگزاری دید، به دنبال حمله تروریستی مرگبار عصر روز گذشته بر مکتب دخترانه سیدالشهدا در غرب کابل، نهادها و سازمان‌های بین‌المللی، شماری از کشورهای منطقه و جهان، ریاست جمهوری و شورای عالی مصالحه ملی آن را به شدت محکوم کرده و بار دیگر بر توقف خشونت‌ها تأکید کردند.
رییس جمهور غنی با محکوم نمودن شدید این عملکرد وحشیانه، گفت: طالبان با تشدید جنگ نامشروع و خشونت شان یکبار دیگر نشان دادند که نه تنها به حل بحران کنونی به گونه صلح‌آمیز و اساسی تمایل ندارند، بلکه با پیچیده ساختن وضعیت، فرصت فراهم شده به خاطر صلح را سبوتاژ می‌نمایند.
اشرف غنی با بیان این که طالبان توان مقابله با نیروهای شجاع امنیتی و دفاعی کشور را ندارد، این عملکرد طالبان را جنایت بشری و ضد ارزش‌های اسلامی دانسته، گفت که گروه طالبان حتی در شب‌های قدر که لحظات نزول قرآن عظیم‌الشان است، دست از کشتار مردم بی‌گناه ما برنداشتند.
رییس جمهور به نیروهای امنیتی و دفاعی کشور دستور داد تا جنایت بشری طالبان را که هر روز از مردم بی گناه قربانی می‌گیرد، بی پاسخ نگذارند.
عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی کشور با ابراز غم‌شریکی به خانواده‌های قربانیان این حادثه، گفت: عاملان باید شناسایی و محاکمه شوند.
عطامحمد نور رهبر جمعیت اسلامی نیز در پیامی، حمله خونین عصر روز گذشته را زخم دیگری بر پیکر زخمی این سرزمین خواند.
آقای نور نوشته است: رویداد امروز در مکتب سیدالشهدا در ناحیه سیزدهم شهرکابل که منجر به شهادت و جراحت شماری از دانش آموزان مظلوم و هم‌وطنان عزیز ما گردید، زخم دیگری بر پیکر زخمی این سرزمین است.
ب باور آقای نور، هدف قرار دادن کودکان و دانش آموزان، نهایت زبونی و اوج جنایت بشری و دشمنی با دانش و معرفت است.
رهبر جمعیت اسلامی افزود که «هیچ فرصتی مغتنم‌تر از فرصت صلح و آشتی نیست، بهتر است بجای قتل و کشتار، به صلح برسیم و آرامش».
آنتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای ضمن ابراز همدردی، گفت عاملین این جنایت فجیع باید پاسخگو باشند.
سرمنشی سازمان ملل متحد بر ضرورت پایان دادن به خشونت در افغانستان و دستیابی به راه‌حل مسالمت‌آمیز درگیری پافشاری کرد.
صندوق کودکان ملل متحد نیز در بیانیه‌ای گفت «خشونت در مکاتب یا اطراف آن هرگز قابل قبول نیست. مکاتب باید بهشت آرامشی باشند که کودکان بتوانند با خیال راحت در آن بازی کنند، یاد بگیرند و معاشرت کنند».
این نهاد ملل متحد تأکید کرد که کودکان هرگز نباید هدف خشونت قرار بگیرند.
نهاد مصئونیت کودکان با توصیه به طرف‌های درگیر برای رعایت کردن قوانین بین‌المللی و بشردوستانه از آن‌ها خواست از حمله بر تأسیسات ملکی، مکاتب و مساجد خودداری کنند.
این نهاد افزود: آینده صلح‌آمیز و پربار افغانستان متکی به حفاظت از دانش‌آموزان است.
وزارت خارجه امریکا با محکوم کردن این حمله تروریستی خواستار ختم فوری خشونت‌ها و هدف قرار دادن افراد ملکی بی‌گناه شد.
این وزارت در ادامه بر حمایت از مردم افغانستان تأکید کرد.
اتحادیه اروپا نیز در خبرنامه‌ای حمله بر مکتب دخترانه سیدالشهدا را تروریستی و وحشتناک خواند و گفت هدف قرار دادن دانش‌آموزان، حمله بر آینده افغانستان است.
سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل، ضمن محکوم کردن این اقدام غیر اسلامی و غیر انسانی، بیان داشت که اهداف شوم عوامل این گونه جنایت‌ها، محقق نشده و خشونت‌های فرقه‌ای در افغانستان، شکل نخواهد گرفت.
این سفارت افزود: بدیهی است که مراجع قانونی ذیربط در این رابطه اقدامات مقتضی را به عمل آورده و جنایتکاران را به نحو مقتضی مجازات خواهند نمود.
هند، پاکستان، قطر، ایتالیا، بحرین، جاپان، بریتانیا و برخی سفارت‌خانه‌ها در کابل نیز در بیانیه‌های جداگانه این حمله تروریستی را محکوم کردند و خواستار پیگیری جدی عاملان این قضیه شدند.
گروه طالبان در خبرنامه‌ای دست داشتن در حمله بر این مکتب را رد کردند.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا