آخرین اخبارافغانستانسیاستصلحگزارش

واکنش‌های ملی و بین‌المللی در پیوند به اعلام نتیجه ابتدایی انتخابات کشور

کمیسیون انتخابات روز گذشته نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری ششم میزان را بعد از گذشت سه ماه اعلام کرد. این موضوع اما با واکنش‌های زیاد در سطح ملی و بین‌المللی روبرو شد.

کمیسیون انتخابات روز گذشته نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری ششم میزان را بعد از گذشت سه ماه اعلام کرد. این موضوع اما با واکنش‌های زیاد در سطح ملی و بین‌المللی روبرو شد.
به گزارش خبرگزاری دید، بر اساس اعلام کمیسیون انتخابات، تیم دولت ساز با کسب بیش از ۵۰ درصد آرا پیشتاز است و دسته انتخاباتی ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله با کسب بیش ۳۹ درصد آرا در جایگاه دوم قرار دارد.
عطا محمد نور:
عطا محمد نور رییس اجرایی جمعیت اسلامی در واکنش به اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری گفت:« خوشحالیم که سرانجام کمیسیون مستقل انتخابات به جنجال دوامدار پایان بخشیده و نتایج ابتدایی انتخابات را اعلام کرد. از زحمات و جسارت شان سپاسگزاريم.»
آقای نور همچنان افزوده است که مردم افغانستان با قبول تهدیدها و چالش‌ها به پای صندوق‌های رأی رفتند و حق داشتند که زودتر از نتیجهٔ انتخاب خود با خبر می‌شدند. با وجود تمام موانع یک گام به پیش گذاشته شد و امیدواریم به زودی شاهد نشر نتایج نهایی باشیم.
رییس اجرایی جمعیت اسلامی در ادامه گفته: در ضمن براى رييس جمهور كشور و تكت انتخاباتی‌شان پيشتازى شان را در اعلام نتايج ابتدایی مبارک‌باد گفته و براى بقيه تيم‌ها چانس خوب براى آينده آرزو مى‌كنم.
آقای نور: اميدوارم به زودى ركود اقتصادی از بين رفته، اعتماد سرمايه‌گذاران به وضعيت كشور باز گشته و مردم در سايه امن و آرامش زندگی كنند.
صدیق صدیقی:
صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری در واکنش به اعلام نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری در صفحه توییترش نوشته است:«همانطور که قبلاً در بسیاری از مراسم گفته‌ بودید، ما پنج سال آینده برای پنج نسل بعدی کار خواهیم کرد.»
محمد محقق: ۳۰۰ هزار رای تقلبی است
محمد محقق رهبر حزب وحدت مردم افغانستان در واکنش به اعلام نتایج انتخابات از سوی کمیسیون مستقل انتخابات، گفته است که آقای غنی با ۳۰۰ هزار رای تقلبی، پنجاه و نیم درصد آرا را به دست آورده است.
او گفته پس از جداسازی آرای باطل از سوی کمیسیون شکایات انتخاباتی، آرای آقای غنی به پایین چهل درصد خواهد رسید و تیم ثبات و همگرایی پیروز خواهد شد.
تیفا:
بنیاد انتخابات شفاف افغانستان (تیفا) هم در پیوند به اعلام نتیجه اولیه انتخابات از کمیسیون انتخابات خواسته تا در مورد آرای جنجالی طرف‌های دخیل در روند انتخابات را قناعت دهد.
در اعلامیه‌ تیفا همچنین از کمیسیون انتخابات خواسته شده که هرچه زودتر اطلاعات دقیق رای‌‌دهندگان را با تفکیک محلات و مراکز رأی‌دهی و لیست مراکز باز و بسته نشر کند.
در بخشی از اعلامیه‌ نهاد تیفا از نامزدان انتخابات ریاست ‌جمهوری نیز خواسته شده که بر اساس قانون عمل کرده و در صورتی که شکایتی داشته‌باشند، می‌توانند آن ‌را در کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی ثبت و از راه قانونی دادخواهی کنند.
واکنش‌های بین‌المللی
الیس ولز:
الیس ولز معاون وزارت خارجه امریکا در امور آسیای جنوبی می‌گوید برنده نهایی انتخابات ریاست جمهوری هر کس که باشد، باید گام‌های زودهنگام و مشخصی را در انعکاس تنوع غنی این کشور در تیم مذاکره کننده بردارد.
معاون وزارت خارجه امریکا در توییتی ضمن سپا‌س‌گزاری از کار کمیسیون مستقل انتخابات در اعلام نتایج ابتدایی، می‌گوید برنده نهایی انتخابات باید گام‌های سریع و استوار در انعکاس تنوع قومی این کشور در رهبری و تیم مذاکره‌ کننده بر دارد.
الیس ولز می‌گوید، ایالات متحده از کار کمیسیون مستقل انتخابات تحت شرایط پرچالش سپاس‌گزاری می‌کند و از کمیسیون شکایات می‌خواهد تا به شکایات انتخاباتی به گونه شفاف و حرفه‌ای رسیدگی کند.
جان بس سفیر امریکا:
جان بس سفیر ایالات متحده امریکا در کابل در واکنش به‌ اعلام نتایج ابتدایی انتخابات گفت:«ما از کمیسیون انتخابات تشکر می‌کنیم، اما مهم است تا همه‌ افغان‌ها بدانند که نتیجه ابتدایی است و چندین قدم دیگر برای نهایی شدن نتیجه قابل اعتماد برای مردم افغانستان، مانده است.»
یوناما:
دفتر معاونت سازمان ملل متحد ( یوناما) نیز از اعلام نتایج ابتدائی انتخابات ریاست جمهوری از سوی کمیسیون مستقل انتخابات استقبال کرده و گفته است که اکنون بازیگران ذینفع، باید تعهد خود را برای حفظ همبستگی و تکمیل روند تا مرحله نهایی نشان دهند.
سفارت فرانسه:
سفارت فرانسه در کابل در رابطه به اعلام نتایح ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری می‌گوید که یک رییس جمهور منتخب با حکم روشن از سوی مردم افغانستان مشروعیت لازم را برای مشارکت دادن مردم در مذاکرات میان‌افغانی خواهد داشت.
سفارت فرانسه در کابل در بیانیه‌ای گفته است، اکنون باید روند انتخابات تکمیل گردد و کمیسیون شکایات انتخاباتی باید به تمام شکایات به گونه مستقلانه رسیدگی کند.
ناتو:

نماینده ارشد ملکی ناتو در افغانستان از اعلام نتیجه نخستین انتخابات افغانستان استقبال کرده و نقش نیروهای امنیتی افغانستان را در تأمین امنیت انتخابات ستود.
نیکولاس کی نماینده ارشد ملکی ناتو در افغانستان در توییتی از اعلام نتیجه نخستین انتخابات ریاست جمهوری استقبال کرد.
نیکولاس کی نماینده ارشد ملکی ناتو در افغانستان ضمن استقبال از اعلام نتایج ابتدایی انتخابات افغانستان، از نیروهای امنیتی کشور برای حمایت از تأمین امنیت انتخابات ریاست جمهوری ستایش کرد.
اتحادیه اروپا:
اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای از اعلام نتیجه ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری کشور استقبال و از کمیسیون شکایات انتخاباتی خواست تا طبق قانون به شکایات رسیدگی کند.
اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای از اعلام نتایج ابتدایی انتخابات توسط کمیسیون مستقل انتخابات و رفتن این روند به مرحله بعدی استقبال کرد.
هند:
وزارت خارجه هند نیز از اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری استقبال کرده و بر همکاری‌های این کشور در امر مبارزه با تروریزم تأکید کرد.
وزارت خارجه هند در بیانیه‌ای می‌گوید امیدوار است رهبران افغانستان و دیگر ذینفعان برای تقویت سیاست دموکراتیک و مبارزه با چالش‌های تروریزم فرا روی این کشور با هم کار کنند.
پاکستان:
وزارت خارجه پاکستان هم در پیوند به اعلام نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری گفته است: «انتخابات افغانستان گام حیاتی برای ثبات سیاسی این کشور و منطقه آسیای جنوبی است.»
وزارت خارجه پاکستان از اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری کشور استقبال کرده و گفته است اسلام‌آباد از روند دموکراتیک افغانستان حمایت می‌کند.
پاکستان می‌گوید:« ما به یاد می‌داشته باشیم که نتایج نهایی پس از اتمام مراحل داوری در مدت مقرره و طبق قوانین انتخاباتی افغانستان اعلام می‌شود.»‌
با این همه، اعلام نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری از سوی کمیسیون مستقل انتخابات در بین کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز واکنش‌های زیادی در پی داشت.
برخی از این کاربران از اعلام نتیجه ابتدایی انتخابات استقبال کرده و این را یک گام به سوی پیشرفت و آینده روشن خوانده است.

نویسنده

رسول شهزاد_ خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا