آخرین اخباراسلایدشوافغانستانامنیت و حوادثسیاستگزارش

واکنش‌ها به جان باختن ایاز نیازی و انفجار در مسجد وزیر اکبر خان

انفجار شامگاه روز سه‌شنبه(۱۳ جوزا) در مسجد جامع وزیر اکبرخان کابل و جان باختن مولوی ایاز نیازی خطیب این مسجد، واکنش‌های زیادی را در پی داشته و از سوی مقامات بلندپایه حکومت و سیاسیون، جنایت ضد بشری خوانده شد.

انفجار شامگاه روز سه‌شنبه(۱۳ جوزا) در مسجد جامع وزیر اکبرخان کابل و جان باختن مولوی ایاز نیازی خطیب این مسجد، واکنش‌های زیادی را در پی داشته و از سوی مقامات بلندپایه حکومت و سیاسیون، جنایت ضد بشری خوانده شد.
به گزارش خبرگزاری دید، ریاست جمهوری در واکنش به انفجار در مسجد وزیر اکبر خان و جان باختن مولوی ایاز نیازی، آن را کار دشمنان مردم افغانستان و جنایت ضد بشری خوانده است.
در اعلامیه ارگ آمده که رییس جمهور غنی ضمن محکوم کردن این حمله، گفت که حملات تروریستی بر مساجد، تکایا، شفاخانه‌ها، مردم ملکی و تاسیسات عامه جنایت ضد بشری است.
در اعلامیه گفته شده که رییس جمهور غنی ضمن ابراز همدردی و غمشریکی با خانواده داکتر نیازی، دستور داده است که چگونگی حادثه بررسی شده و زخمیان درمان شوند.
شورای امنیت ملی کشور نیز در پیامی این حمله را تروریستی خوانده و محکوم کرده است.
حمدالله محب مشاور امنیت ملی با نشر پیامی ضمن محکوم کردن حمله بر مسجد جامع وزیر اکبرخان، نوشته است: با تأسف و تأثر فروان اطلاع حاصل نمودم که خطیب مسجد جامع وزیر محمد اکبر خان و یک تن از عالمان دانشمند و جید کشور مولوی محمد ایاز نیازی شام امروز در یک حمله تروریستی به شهادت رسید.
آقای محب تصریح کرده که «این حمله یک بار دیگر روشن ساخت که تروریستان و گروه‌های هم دست‌شان در کشور به هیچ ارزش انسانی و اسلامی پابند نبوده، حتی در خانه خدا نیز بر عالمان دین و نماز گزاران حمله کرده و آن‌ها را به شهادت می‌رسانند».
عطامحمد نور: مرگ عالِم، مرگ عٰالم است!
عطامحمد نور رییس اجرایی جمعیت اسلامی نیز در پیامی به مناسبت جان باختن مولوی نیاز در انفجار مسجد جامع وزیراکبرخان آن را نکوهش کرده است.
آقای نور در این پیام گفته است: آنانی که بنام دین مبین اسلام خود را انتحار می‌کنند و سبب شهادت عالم جید، روشنگر‌ جامعه، فقیه آگاه و انسان خردمندی چون مولوی نیازی‌ می‌شوند، نه تنها هیچ‌ آموزه‌ای از دین ندارند که در تقابل با تمام ارزش‌های دین اسلام عمل می‌کنند.
به باور رییس اجرایی جمعیت اسلامی، مولوی نیازی از معدود علمایی بود که از‌دین اسلام با پیروی از مذهب حنفی، اعتدال ‌گرایی و خرد ورزی را تبلیغ و ترویج می‌کرد.
آقای نور افزوده: «او شهید راه حق، شهید محراب، شهید ارزش‌های اخلاقی ‌و قربانی اعتدال گرایی و خشونت زدایی شد».
شورای مصالحه ملی نیز با نشر اعلامیه‌ای، به جان باختن مولوی ایاز نیازی واکنش نشان داد.
در اعلامیه شورای مصالحه ملی آمده: این حمله بزدلانه، دشمنی آشکار با دین مقدس اسلام، جامعۀ مذهبی و روحانی و تمام مردم افغانستان است و در هیچ کیش و آئینی جواز ندارد.
شورای مصالحه ملی از نهادهای مسئول خواسته است که جان باختن مولوی نیاز را جداً بررسی و تحقیق کنند.
در همین حال، رحمت‌الله نبیل رییس اسبق ریاست عمومی امنیت ملی در واکنش به جان باختن مولوی نیاز تاکید کرده که هدف قرار دادن «علمای دینی صادق و وطن دوست» که می‌توانستند مشروعیت جنگ طالبان را پس از امضای تفاهمنامه به چالش بکشند، در واقع هدفی جز خاموش کردن آنان ندارد.
آقای نبیل گفته: علماى صادق و وطن‌دوست را كه می‌توانند مشروعيت جنگ طالبان را پس از امضاى تفاهم‌نامه به چالش بكشند، آن‌ها را مورد هدف قرار داده، تا از يک‌سو كشتار نيروهاى امنيتى و دفاعى را مشروعيت بدهند و از سوى دگر؛ بتوانند آن‌ها را به سوی خود بكشانند و يا حد اقل به خاموشى وادارند.
این چهره امنیتی کشور جان باختن آقای نیازی را یک ضایعه بزرگ خوانده و او را مدافع نظام جمهوری توصیف کرده که همواره مشروعیت جنگ دشمنان افغانستان از دیدگاه دینی به چالش می‌کشید.
به باور آقای نبیل، مولوی نیاز ستون مشروعیت نظام بود.‌
از سویی هم، سفارت ایران در کابل در بیانیه‌ای، در برابر انفجار شامگاه سه‌شنبه بر مسجد جامعه وزیراکبرخان و جان باختن مولوی نیازی واکنش نشان داد.
در بیانیه سفارت ایران آمده که «سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل، تشدید خشونت‌ها و اقدامات اخیر جنایتکارانه و سازمان یافته برخی گروه‌های تروریستی و تفرقه‌افکن علیه شهروندان غیر نظامی افغانستان و ازجمله ترور مظلومانه خطیب بصیر و معتدل مسجد جامع وزیر اکبر خان کابل در شامگاه روز سه شنبه ۱۳ جوزا را که به شهادت مظلومانه دکتر محمد ایاز نیازی انجامید، به شدت محکوم کرده و همدردی صمیمانه خود را با خانواده آن مرحوم و دولت و ملت افغانستان ابراز می‌کند».
گفتنی است که مولوی ایاز نیازی خطیب مسجد جامع وزیر اکبرخان شامگاه روز سه‌شنبه(۱۳جوزا) در اثر انفجاری که در این مسجد رخ داد، نخست زخمی شده و سپس در اثر شدت زخم‌ها جان باخت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا