آخرین اخباراسلایدشوجهانخبر های مهمسیاست

واکنش‌ها به خروج نیروهای امریکایی از افغانستان

دستور ترامپ مبنی بر خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، واکنش‌های کانگرس، برخی سناتوران و ناتو را در پی داشته و نسبت به عواقب آن هشدار داده‌اند.
به گزارش خبرگزاری دید، پس از آنکه سرپرست وزارت دفاع امریکا اعلان نمود که این کشور نیروهایش را در افغانستان و عراق تا اواسط ماه جنوری کاهش خواهد داد، کانگرس ایالات متحده، برخی سناتوران و سازمان پیمان نظامی ناتو نسبت به عواقب خروج زودهنگام هشدار داده‌اند.

نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان امریکا در بیانیه‌ای گفته است که خروج نیروهای امریکایی و کاهش حضور نظامی در افغانستان و عراق برخلاف توصیه‌های فرماندهی نظامی است.
خانم پلوسی می‌گوید: «ارتش و متحدان ما شایسته رهبری قدرتمند، هوشمند و استراتژیک برای محافظت از امنیت امریکا و منطقه هستند. امریکا با ناتو به افغانستان رفت و این نگران کننده است که خروج ترامپ بدون هماهنگی دقیق و جامع ناتو انجام می‌شود».
رییس مجلس نمایندگان ایالات متحده همچنان گفته است که با خروج زودهنگام، افغانستان ممکن بار دیگر به سکویی برای تروریستان بین‌المللی تبدیل گردد و دستاوردهایی که به سختی در این کشور به دست آمده به خطر افتد.
در همین حال، سناتور میت رامنی در واکنش به دستور ترامپ برای خروج نیروها از افغانستان و عراق گفته است که تصمیم برای خروج از افغانستان «انگیزه سیاسی» دارد و دولت ترامپ باید تصمیم خود را تجدید نظر کند.
وی افزوده است: «تصمیم برای کاهش نیروها در افغانستان و عراق و به طور بالقوه در جاهای دیگر نباید براساس تقویم سیاسی ایالات متحده باشد. دولت ]ترامپ[ هنوز باید توضیح دهد که چرا کاهش نیروها در افغانستان – وقتی زمینه برای خروج فراهم نشده – یک تصمیم عاقلانه برای منافع ملی امنیتی ما در منطقه است».
ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو نیز در واکنشی هشدار داده است که هزینه خروج زودهنگام بدون هماهنگی می‌تواند بسیار بلند باشد.
جنرال جیمز استاوریدیس، فرمانده پیشین نیروهای ناتو خروج ترامپ از افغانستان و عراق را از لحاظ نظامی، استراتژیک، دیپلماتیک و سیاسی «بسیار احمقانه» خوانده است.
گفتنی است که پنتاگون روز گذشته اعلان نمود که امریکا نیروهایش را در افغانستان تا ۱۵ جنوری سال آینده به ۲ هزار و ۵۰۰ تن کاهش خواهد داد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا