آخرین اخباراسلایدشوافغانستان

واکنش‎های ملی و بین‎المللی به حملات خونین کابل و غور!

شماری از مقام‎های داخلی و خارجی نسبت به شام خونین کابل و غور واکنش نشان داده و آن را محکوم کردند.
واکنش‎های داخلی در پیوند به حملات انتحاری خونین کابل و غور متفاوت بوده و شامل دو طیف حکومتی و منتقدان حکومت می‎شود.

 

عطا محمد نور، والی بلخ، رییس اجرایی جمعیت اسلامی و عضو ارشد ائتلاف ملی نجات، در واکنش به این حملات، حکومت را ناکام خوانده و یک‌بار دیگر خواستار تغییر در راهبرد امنیتی و دفاعی کشور شد:« وقتی مدیران حکومت از تامین امنیت مساجد و عبادتگاه‌ها هم عاجز اند، نمی‌دانم مفهوم حکومت‌داری چگونه باید تفسیر شود. بدون تغییر و‌ بازنگری راهبردهای امنیتی و آوردن اصلاحات لازم و مسلکی به دور از تعلقات، مردم هر روز تاوان سیاست‌های ناکام برخی نهادهای حکومت را می‌پردازند.»
در کنار این، محمد محقق، معاون دوم ریاست اجرایی و عضو ارشد دیگر ائتلاف نجات، حملات خونین شام جمعه را محکوم کرده و گفته است که نباید تفاوتی میان گروه‎های تروریستی گذاشته شود.
آقای محقق از جامعه جهانی و کشورهای منطقه خواسته است که در مبارزه علیه تروریزم جدیت داشته باشند.
از سوی هم ارگ ریاست جمهوری با انتشار پیامی، این حملات را «جنایت ضد بشری» خوانده و گفته است که کشتن مردم ملکی در هرجایی که باشد غیرانسانی است.
ارگ، همچنان افزود است که به زودی گروه‎های تروریستی از سوی نیروهای امنیتی و دفاعی کشور نابود خواهند شد.
ریاست اجرایی حکومت نیز در یک واکنش تند حملات شام گذشته را محکوم کرده و گفته است که تروریستان شایسته هیچ نوع ترحم و صلح نیستند، آن‎ها باید نابود شوند.
داکتر عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت، در صفحه توئیترش نوشته است:« کسانی که عبادت‌کنندگان در مساجد کابل و غور را کشتند، نه لایق صلح هستند و نه رحم؛ اینان قاتلین بی‌رحمی هستند که باید از بین بروند.»
سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری با نشر پیامی گفته است که دشمنان مردم افغانستان، هیچ دین و مذهبی را نمی‌شناسند و به حملات وحشیانه شان ادامه می‌دهند.
آقای دانش، مردم را به وحدت و همدلی فراخوانده و افزوده است که متوجه توطیه‌های هراس‌افکنان باشند.
شورای امنیت ملی حکومت هم با انتشار پیامی، رویداد خونبار کابل و غور را محکوم کرده و آن را نشانه زبونی تروریستان دانسته است.
حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی در این پیام گفته است که مردم و حکومت افغانستان عزم راسخ دارند تا این گروه‎های تروریستی را نابود کنند.
در همین حال، مجمع ملی مردم افغانستان نیز با انتشار اعلامیه‎ای حوادث اخیر شهر کابل و ولایت غور را محکوم و با خانواده‎های قربانیان این رویدادها تسلیت گفته است.
این مجمع از عواقب زیانبار بی‌توجهی حکومت و جامعه جهانی نسبت به حملات تروریستی در مساجد و اماکن مذهبی هشدار داده و گفته که تروریستان در تلاش تبدیل کردن افغانستان به عراق و سوریه هستند.
در پیام مجمع آمده است:«بدون شک، آدم‌کشان اجیر و سرسپرده به دستگاه‌های جنگ‌افروز بیرونی، با راه‌اندازی سیل خون و کشتار، می‌خواهند آتش نفاق ملی را در کشور شعله‌ور سازند و مردم را به جان هم اندازند، اما فراموش‌ کرده‌اند که مردمان این سرزمین به خوبی‌ می‌دانند که جنایت‌کاران داخلی و بین‌المللی می‌خواهند افغانستان را در سراشیب بحران و سقوط قرار دهند و سرنوشت این مرز و بوم را چونان عراق وسوریه در خون نشانند.»
از سوی دیگر، شماری از کشورهای منطقه و سازمان ملل متحد در واکنش به حملات روز گذشته در کابل و غور، آن را محکوم کرده و تروریزم را دشمن بشریت خوانده‎اند.
ملل متحد با انتشار اعلامیه‎ای حملات اخیر تروریستی در افغانستان را محکوم کرده و خواستار بازداشت عاملان آن، پایان خشوت‎ها و آغاز گفت‎وگو در افغانستان شده است.
سرمنشی ملل متحد تاکید کرده است:« عاملین این رویدادها به زودی به عدالت کشانده شوند. سلسله خشونت‎ها باید پایان و گفت‎وگوها آغاز گردد.»
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به این رویداد‎ها، با انتشار پیامی به ملت و دولت افغانستان تسلیت گفته و افزوده است که گروه‎های تروریستی با انجام حملات اینچنینی در پی ایجاد اختلاف مذهبی در افغانستان هستند.
آقای قاسمی گفته است:« جمهوری اسلامی ایران تا ریشه‌کن شدن کامل خشونت، جنایت، ترور و ناامنی و به رغم خواست برخی قدرت‎های فرامنطقه‎ای در کنار دولت و ملت مقاوم افغانستان خواهد ایستاد.»
وزارت امور خارجه ترکیه نیز با انتشار اعلامیه‎ای، در برابر حمله بر مساجد در کابل و غور واکنش نشان داده و آن را محکوم کرده است.
در بیانیه وزارت خارجه ترکیه آمده است:« این حملات تروریستی خاینانه، علیه اماکن مقدس و مردم افغانستان را محکوم می‎کنیم. از خداوند برای قربانیان حملات مذکور رحمت، برای مجروحان نیز شفای عاجل مسئلت می‌کنیم. همچنین به دولت و مردم دوست و برادر افغانستان تسلیت می‎گوییم.»

حملات خونین شام جمعه بر مساجد، در غور و کابل دست‌کم ۱۲۰ کشته و زخمی برجای گذاشت و مسئولیت آن را گروه تروریستی داعش به دوش گرفت.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا