آخرین اخبارافغانستانفرهنگ عامهفرهنگ و دانش

وزارت اطلاعات و فرهنگ از ثبت ۸۱۱ و ترمیم ۲۹۶ آبده خبر داد

مسئولان وزارت اطلاعات و فرهنگ می‌گویند که رهبری حکومت وحدت ملی، امسال به منظور حفاظت و ترمیم آبدات تاریخی، ۱۶۰ میلیون افغانی در نظر گرفته است.

مسئولان وزارت اطلاعات و فرهنگ می‌گویند که رهبری حکومت وحدت ملی، امسال به منظور حفاظت و ترمیم آبدات تاریخی، ۱۶۰ میلیون افغانی در نظر گرفته است.
به گزارش خبرگزاری دید، حسینه صافی سرپرست وزارت اطلاعات وفرهنگ روز یکشنبه در یک کنفرانس خبری در مرکز اطلاعات و رسانه‌های حکومت گفت که از این پول به وجه احسن و در پروژه‌های دارای اولویت، استفاده خواهد شد.
بر اساس سروی وزارت اطلاعات وفرهنگ در حدود ۵ هزار آبده تاریخی در سراسر کشور سروی شده است که از آن جمله ۱۷۷۷ آبده فهرست شده است.
بانو صافی گفت که در حدود ۸۱۱ آبده تاریخی تا اکنون ثبت، سجل ولوحه گذاری شده و۲۹۶ آبده دیگر با معیارهای اساسی ترمیم شده است.
او گفت این وزارت برای بازسازی آبدات تاریخی در ساحاتی که در معرض تخریب قرار دارد برنامه های مشخصی را به حمایت حکومت روی دست دارد که به زودی اعلام خواهد کرد.
در این کنفرانس خبری محمد رسول باوری معین فرهنگ وهنر وزارت اطلاعات وفرهنگ گفت از سال۲۰۰۱ تاکنون مجموع آبدات تاریخی ترمیم شده به ۲۹۰ آبده می‌رسد که ۱۳۸ آبده از بودجه انکشافی وزارت ومتباقی آن از کمک های داخلی وخارجی ترمیم شده است.
با توجه به آنکه آبدات تاریخی بیانگر هویت ما است بناءً حفاظت از این هویت تنها وظیفه حکومت نه بلکه برای مردم نیز بک وجیبه ملی دانسته می‌شود.
وزارت اطلاعات وفرهنگ براساس همین اصل با همکاری وزارت احیا وانکشاف دهات یک تفاهمنامه دو ساله امضا کرده است که بر اساس آن شوراهای محلی این وزارت از آبدات تاریخی محافظت می‌کنند.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا