آخرین اخباراسلایدشوافغانستانایرانسیاستمنطقه

وزارت خارجه ایران از رسیدن به توافقاتی در مورد حادثه مرزی با افغانستان خبر داد

به دنبال سفر هیئت بلندپایه ایرانی به افغانستان در پیوند به حادثه غرق شدن شهروندان افغانستان در منطقه مرزی با ایران، سخنگوی وزارت خارجه آن کشور گفته است که در باره به «رودخانه انداختن مهاجران افغان» به توافقاتی با جانب افغانستان دست یافته‌اند.

به دنبال سفر هیئت بلندپایه ایرانی به افغانستان در پیوند به حادثه غرق شدن شهروندان افغانستان در منطقه مرزی با ایران، سخنگوی وزارت خارجه آن کشور گفته است که در باره به «رودخانه انداختن مهاجران افغان» به توافقاتی با جانب افغانستان دست یافته‌اند.
به نقل از بی بی سی، عباس موسوی در نشست خبری امروز دوشنبه(۱۲جوزا) گفت: «قرار شد که اگر آنها سوء‌تفاهم و یا مدرک در ارتباط با اتفاق رخ داده در مورد اتباع افغانی در منطقه هریرود داشتند، بفرستند تا جمهوری اسلامی آن را بررسی کند».
ماه گذشته به نقل از برخی مقامات افغانستان و شاهدان گفته شده بود که مرزبانان ایرانی پس از شکنجه ۴۶ مسافر، آن‌ها را در روز ۱۲ ثور ۱۳۹۹ وادار به پریدن به داخل رودخانه کردند.
محمد حمید طهماسی رییس هیئت حقیقت‌یابی که دولت تعیین کرده در بررسی اولیه گفته بود یافته‌های اولیه از غرق شدن ۱۲ نفر و ناپدید شدن ۱۷ نفر دیگر حکایت دارد. اما ایران این اتهام را «قویا» تکذیب کرده است.
بعدتر، وزارت خارجه افغانستان ۲۹ ثور اعلام کرد که کمیساران مرزی افغانستان و ایران تحقیق خود را درباره «به رودخانه انداختن مهاجرین افغان توسط مرزبانان ایرانی»، بر اساس موافقت‌نامه سال ۱۳۳۵ انجام داده ولی هیئت ایرانی اسناد، شواهد و مدارک طرف افغانستان را قبول نکرده‌اند.
پس از عدم توافق اولیه، یک هیئت بلندپایه ایرانی برای بررسی حادثه غرق شدن مهاجران افغان (سه شنبه ۶ جوزا) به کابل رفت.
امروز سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره نتایج آن سفر گفته «روابط ایران و افغانستان اهمیت زیادی دارد و جا داشت هیئتی عالی‌رتبه به افغانستان سفر کند. این هیئت به کابل رفت و با گروه‌های سیاسی و غیرسیاسی دیدار کرد و به توافقاتی هم دست یافتند».
او گفت «طرف افغانستانی اسنادی در مورد مسئله مرزی ارائه داد که گفته‌ایم آن را بررسی خواهیم کرد که نتیجه را هم به طرف افغانستانی و هم مردم دو کشور ارائه خواهیم داد».
ریاست هیئت ایرانی را در سفر به کابل محسن بهاروند، معاون حقوقی و امور بین‌الملل بر عهده داشت. او گفته بود قرار است افغانستان مصاحبه‌هایی را با جان به در بردگان حادثه انجام داده، در اختیار ایران بگذارد.
محسن بهاروند گفته بود با افغانستان «اختلاف نظر جدی نداریم» و وعده داده بود «اگر از نظر ما مشخص شد که مدرک دال بر تخلف است، ما آن را به مراجع مربوطه خواهیم سپرد».
اما اکنون عباس موسوی بار دیگر با تکرار نتایج بررسی این حادثه از سوی ایران تاکید کرده که «این اتفاق ناگوار در خاک ایران رخ نداده است و نیروهای مرزبانی ایران در آن دخالتی نداشته‌اند».

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا