آخرین اخباراسلایدشوخبر های مهمسیاستمنطقه

وزیر خارجه ایران: هیچ جناح به تنهایی نمی‌تواند در افغانستان حکومت کند

خبرگزاری دید: وزیر امور خارجه ایران می‌گوید که طا-لبان بخشی از واقعیت افغانستان است؛ اما تاریخ نشان داده که هیچ‌گاهی یک جریان به تنهایی نمی‌تواند در این کشور حکمرانی کند.


امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران این سخنان را در گفت‌وگو با شبکه «سی‌ان‌بی‌سی» در نیویارک بیان کرده و افزوده که وضعیت فعلی افغانستان یک چالش جدید در منطقه است.
او افزوده که ایران با همه طرف‌‎ها درافغانستان در ارتباط است و طا-لبان بخشی از واقعیت افغانستان است. او اما تصریح کرده‌است: «تاریخ افغانستان نشان داده است که هیچگاه یک جریان نمی‌تواند در سراسر افغانستان حکمرانی کند».
به گفته وزیر خارجه ایران، تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام و طرف‌های افغان می‌تواند بهترین راه حل باشد.
او از افزایش پناهجویان افغان در ایران به دلیل تحولات اخیر در این کشور خبر داده و گفته‌ است که ۳۰۰ هزار پناهجوی جدید افغان وارد ایران شده‌اند. به بیان او، آمار پناهجویان افغان به حدود ۴ میلیون تن افزایش یافته ‌است.
این مقام ارشد ایرانی از سیاست‌های امریکا در قبال افغانستان هم انتقاد کرده و گفته ‌است که امریکا نسبت به مسئولیت و رفتار خود در این کشور در برابر جامعه جهانی و مردم افغانستان پاسخگو باشد.
وی بار دیگر تایید کرده که کشورش با همه طرف‌های افغانستان در تماس است و آن‌ها را تشویق می‌کند تا به سمت تشکیل دولت کاملاً فراگیر با مشارکت همه اقوام گام بردارند. او هشدار داده که اگر چنین نشود، همسایگان افغانستان با موج بزرگی از پناهجویان روبه‌رو خواهند شد.
به دنبال سقوط افغانستان به دست طا-لبان، کشورهای همسایه افغانستان همواره به تشکیل دولت فراگیر از سوی طا-لبان تاکید کرده‌اند. طا-لبان اما اظهارات درباره چگونگی دولت شان را دخالت در امور داخلی افغانستان می‌دانند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا