آخرین اخبارآسیای میانهافغانستانسیاست

وزیر خارجه ترکمنستان وارد هرات شد

وزير خارجه تركمنستان امروز وارد ولایت هرات شد و با والی این ولایت، در تالار نگارستان بهزاد دیدار کرد.
در این دیدار پیرامون تقویت روابط دوجانبه دوستی بین دو کشور و همچنان آمادگی‌ها به‌خاطر افتتاح پروژه تاپی بحث و تبادل نظر شد.
به گزارش خبرگزاری دید، محمد آصف رحیمی والی هرات، از سفر وزيرخارجه تركمنستان به این ولایت استقبال کرده و از جديت مسئولان در راستای تدارک امکانات مورد نیاز، غرض برگزاری باشكوه مراسم افتتاحيه «تاپی» و همچنان استقبال گرم از مهمانان خبرداد.
والی هرات گفت: «آمادگی‌ها به‌خاطر برگزاری مراسم افتتاحيه تاپی در حال تكميل‌شدن است.»
آقای رحیمی افزود: تاپی پروژه صلح و امنيت منطقه بوده، اين پروژه از لحاظ سیاسی، اقتصادی و امنیتی حايز اهميت است.
والی هرات تاکید کرد که مردم هرات آمادگی تدوير جشن‌های باشکوه خیابانی به هدف استقبال از این رویداد مهم تاریخی هستند.
از سویی هم رشید مردوف، وزیر خارجه ترکمنستان نيز از سفر به ولايت هرات و استقبال مقامات ابراز خرسندی کرده و گفت:« اساس روابط نيك و دوستانه بين دو كشور برادری و دوستی تاریخی است.»
او گفت: با افتتاح پروژه تاپی نه تنها گاز ترکمنستان به افغانستان، پاکستان و هند صادر می‌شود بلکه کار ساخت تاسیسات مورد نیاز انتقال سیم برق و فيبر نوری نيز موازی با تاپی آغاز می‌شود.
وی، از تکمیل و بهره‌برداری خط‌آهن «سرحد‌آباد» تا «تورغندی» نيز در آینده نزدیک خبر داد و افزود: با تکمیل کار پروژه تاپی دهليز انرژی و ترانسپورت بين‌المللی بين آسیای مرکزی و جنوبی ايجاد می‌شود.
رشید مردوف گفت: اين دهليز مهم شامل انتقال گاز، برق، خط‌آهن و فيبر نوری است.
وزیرخارجه ترکمنستان بابیان این مطلب که اين رويداد مهم تاریخی، همگرایی را رقم خواهد زد افزود: به‌خاطر برگزاری مراسم افتتاحیه تاپی کارهای زيادی در ولایت هرات انجام شده است که قابل‌قدر است.
پروژه تاپی و فیبر نوری که از ترکمنستان تا پاکستان و هندوستان از طریق افغانستان امتداد پیدا می‌کند، قرار است کار عملی آن در آینده نزدیک در ولایت هرات آغاز شود.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا