آخرین اخبارافغانستانحقوق بشرسیاست

وزیر خارجه کشور خواستار مستند سازی جنایات طالبان از سوی ملل متحد شد

محمد حنیف اتمر وزیر امور خارجه کشور در صحبت با کمیشنر شورای حقوق بشر سازمان ملل خواستار توقف حملات طالبان، مستندسازی جنایات و نظارت از تخطی‌های حقوق بشری طالبان شده است.


به گزارش خبرگزاری دید: وزارت امور خارجه امروز شنبه (۱۶ اسد) در یک اعلامیه می‌گوید که محمد حنیف اتمر وزیر امور خارجهٔ کشور طی تماس ویدیویی با «میشل بشلت جریا» کمیشنر عالی حقوق بشر سازمان ملل، پیرامون تشدید حملات، نقض حقوق بشری از جانب طالبان و فاجعهٔ بشری ناشی از آن صحبت نمود.


وزیر امور خارجه با اشاره به وضعیت سیاسی و امنیتی کشور، در مورد افزایش بی‌پیشنۀ حملات وحشیانه و بی‌رحمانۀ طالبان بالای مردم افغانستان که سبب کشتار افراد ملکی و ترک خانه‌های شان شده است، صحبت نمود.
آقای اتمر، حملات طالبان را که در تبانی با جنگجویان خارجی و گروه‌های تروریستی در افغانستان صورت می‌گیرد نقض آشکار و گستردۀ قوانین بین‌المللی حقوق بشر دانسته و آن را فاجعۀ بشری خواند.
آقای اتمر، روی حسن‌نیت و انجام تعهدات حکومت افغانستان برای دریافت راه حل سیاسی به شمول رهایی بیشتر از ۵۰۰۰ زندانی طالبان با آن که طرف توافقتنامۀ دوحه نبوده صحبت کرد.
وزیر امور خارجه برگشت زندانیان رها شده طالبان را به صفوف جنگ، تشدید حملات و محمکۀ صحرایی افراد ملکی و کشتار مردم بی‌گناه، تقویت روابط طالبان با گروه‌های تروریستی و همچنان عدم علاقمندی شان برای مذاکرات صلح را نقض واضح توافقنامۀ دوحه از جانب این گروه دانست.
آقای اتمر، حملات وحشیانۀ طالبان را به شمول کشتار مردم بی‌گناه، محکمۀ صحرایی اسرای جنگی، آزار و شکنجۀ زنان، محروم ساختن زنان و دختران را از حق کار و آموزش در ساحات تحت تصرف طالبان فاجعۀ بشری خوانده و مایۀ نگرانی عمیق افغانستان و جامعۀ جهانی توصیف کرد.
وزیر امور خارجه با اشاره به گزارشات نهاد های معتبر بین‌المللی در خصوص مستندسازی نقض حقوق بشر و قوانین بین‌المللی از جانب طالبان در افغانستان، اعمال این گروه را در کشور فاجعۀ بشری خواند.
در خبرنامه وزارت خارجه آمده است که خانم میشِل جِریا، نگرانی عمیق سازمان ملل را پیرامون اعمال ضد انسانی طالبان و جنگجویان خارجی که سبب فاجعه بشری در افغانستان گردیده است ابراز کرده و از تعهد شورای حقوق بشر سازمان ملل برای تلاش در راستای توقف خشونت‌ها، محمکه عاملین جنایات ضد بشری و استقرار صلح و ثبات در افغانستان، به وزیر امور خارجه اطمینان داده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا