آخرین اخباراجتماعاسلایدشوافغانستانسیاستمصاحبه

وسیمه بادغیسی: شناسنامه‌های برقی به درد انتخابات آینده نمی‌خورد

گفت‏وگو از اختر سهیل
پس اعلام تاخیر در زمان برگزاری انتخابات آینده پارلمانی در کشور و تنش‌های زیادی که بر سر برکناری رییس پیشین این کمیسیون و تعیین رییس جدید در این نهاد به وجود آمده بود و همچنان انتقاداتی که از سوی جریان‌های سیاسی کشور مبنی بر عدم صلاحیت کمیسیون انتخابات در برگزاری به موقع آن، وابستگی کمیسیون به برخی حلقات سیاسی و تقلبات احتمالی در روند انتخابات سال آینده، پرسش‌های زیادی در این زمینه خلق شده بود که ما را بر آن داشت با گفت‌و شنودی ویژه داشته باشیم با وسیمه بادغیسی معاون عملیاتی کمیسیون انتخابات.
خبرگزاری دید: تاریخ انتخابات آینده روشن است؟
وسیمه بادغیسی: انتخابات ولسوالی‏‌ها و شورای ملی با چند ماه تاخیر احتمالاً در ماه میزان سال آینده به گونه شفاف و قابل قبول برای همه برگزار خواهد شد.
خبرگزاری دید: چرا با تاخیر
بادغیسی: عواملی‌که سبب عقب رفتن انتخابات شد یکی از آن برکناری رییس گذشته بود و دیگر انتخاب اعضای ما بود و مسایل دیگر بودجه نهایی باید تامین و امنیت گرفته شود.
خبرگزاری دید: گزارش‏هایی وجود دارد که نجیب‌‏الله احمد‏زی با فشار معاون دوم ریاست‏ جمهوری برکنار شده.
بادغیسی: این گزارش‏‌ها شایعه می‏‌باشد و اعضای کمیسیون مستقل انتخابات تصمیم گرفتند که آقای احمد‏زی از سمت رییس کمیسیون کنار برود.
خبرگزاری دید: کمیسیون انتخابات برای اعتمادسازی چه برنامه دارد؟
بادغیسی: یکی از مهمترین برنامه‌هایی که کمیسون روی آن کار می‌کند و می‌خواهد اعتمادسازی کند آن است که فهرست رای دهندگان تهیه می‌شود و زمانی‌که تعداد رای دهندگان شناسایی شد، تقلبات پایین خواهد آمد.
خبرگزاری دید: احزاب سیاسی اعتراض دارند که کمیسیون با مشوره‏ آن‌ها پیش نمی‏‌رود؟
بادغیسی: نه خیر این طور نیست! ما ماهانه با احزاب سیاسی مجالسی داریم و در این مجالس روی تحولات انتخاباتی و مسایل تخنیکی بحث صورت می‌گیرد با آن‌ها، و زمانی‌که ما از احزاب سیاسی دعوت می‌کنیم رهبران آن‌ها نیستند و اعضای تخنیکی آن‌ها هستند، ولی بر علاوه آن‌ها به طور جداگانه نیز با احزاب ملاقات داشتیم و کمیسیون وارد گفت‌وگو های بزرگ با آن‌ها خواهد شد.
خبرگزاری دید: در خصوص مراکز رای‌دهی کمی اطلاعات بدهید؟
بادغیسی: یکی دیگر از برنامه‌ها که انجام شد ارزیابی مراکز رای‌دهی بود و این ارزیابی سبب شد که مراکز رای‌دهی از خانه‌های اربابان و بزرگان قومی به مراکز عمومی بدل شود و همچنان مراکز رای‌دهی خیالی نیز از بین رفت که از مهمترین دستاوردها این‌ است که حدود ۷۳۵۵ مرکز رای‌دهی به وجود آوردیم.
خبرگزاری دید: در صورتی که در مناطق ناامن امنیت تامین نشود، مردم چطور به مراکز رای‌دهی بروند؟
بادغیسی: مناطق مطلقاً ناامن و نسبتاً ناامن را شناسایی کردیم و مناطق مطلقاً ناامن ۲۲ ولسوالی در سراسر کشور بود و تامین امنیت به عهده دولت است.
خبرگزاری دید: آیا هماهنگی میان کمیسیون انتخابات و نهاد‏های امنیتی وجود دارد؟
بادغیسی: ما یک رهنمود مشترک با نهادهای امنیتی امضا کرده‌ایم و پلان امنیتی خود را با نهادهای امنیتی در جریان گذاشتیم و رییس جمهور فرمان این همکاری را صادر کرده و مطابق فرمان رییس جمهور آن‌ها موظف هستند تا با کمیسیون همکاری کنند.
خبرگزاری دید: چطور می‏‌شود که زورمندان محلی در روز برگزاری انتخابات دخالت نداشته باشند؟
بادغیسی: باید مکانیزم‌هایی سنجیده شود که هیچ شهروند کشور بر اساس زور مجبور به رای‌دهی نشوند ودر بخش آگاهی‌های عامه، ما مردم را می‌توانیم آگاه بسازیم تا از فروختن رای شان خود داری کنند و فرد شایسته را انتخاب کنند.
خبرگزاری دید: بودجه انتخابات تامین شده است؟
بادغیسی: در ارتباط به فهرست رای دهندگان بودجه تامین شده است و ۹۰ فیصد آن با کمک همکاران بین المللی و ۱۰ فیصد توسط دولت تامین می‌شود و بودجه انتخابات آـینده بین ۷۰ الی ۹۰ میلیون دالر هزینه را برآورد کرده‌ایم که کمترین هزینه نسبت به گذشته خواهد بود.
خبرگزاری دید: کمیسیون انتخابات توانسته است اعتماد جامعه جهانی را جلب کند؟
بادغیسی: باید کمیسیون، روابط خود را بیشتر گسترش دهد و اعتماد آن‌ها را جلب کند و بیشترین مجالسی را که حکومت تشکیل می‌دهد و در آن همکاران بین‌المللی نیز هستند.
خبرگزاری دید: شما تایید می‌‏کنید که حکومت در چگونگی کار کمیسیون دخالت دارد؟
بادغیسی: حکومت وحدت ملی هم خواهان انجام یک انتخابات شفاف و همه قبول است و بحث دست درازی حکومت به کار کمیسیون از آدرس ما قابل رد است و منتفی.
خبرگزاری دید: تذکره‌‏های برقی توزیع خواهد شد؟

بادغیسی: تذکره‌های الکترونیکی توزیع نشده است و در انتخابات آینده به کار نخواهد رفت و روند ثبت نام و تهیه‌ فهرست رای‌دهنده‌گان نیز جریان دارد و ما از اداره‌ ثبت احوال نفوس می‌خواهیم که هرچه زودتر روند توزیع شناسنامه‌های ورقی را طبق تعهدات قبلی‌اش آغاز کند و در حدود ۱۰ میلیون واجد شرایط تذکره برقی هستند و براساس آن، ما لیست آن‌ها را تهیه می‌کنیم.
خبرگزاری دید: توزیع تذاکره‌‏های برقی چقدر به یک انتخابات شفاف کمک می‏کرد؟
بادغیسی: تذکره‏‌های برقی اگر در سال ۲۰۰۷ توزیع می‌شد این فایده را داشت که ما فهرست رای دهندگان را براساس سند معتبر ثبت می‌کردیم.
خبرگزاری دید: اعضای پیشین کمیسیون می‌‏گویند افراد براساس روابط استخدام می‏شوند؟
بادغیسی: افراد کمیسیون انتخابات رابطه‌ای با حکومت افغانستان ندارد و افراد اکادمیک در اینجا کار می‌کنند.
خبرگزاری دید: روند استخدام افراد در کمیسیون انتخابات آغاز شده است؟
بادغیسی: به زودی روند استخدام در کمیسیون انتخابات در بست‌های مختلف براساس شایسته‌‏گی شان جلب خواهند شد.
خبرگزاری دید: آیا انتخابات آینده شفاف برگزار خواهد شد؟
بادغیسی: کمیسیون انتخابات تلاش خواهد کرد که انتخابات آینده به گونه شفاف برگزار شود.
خبرگزاری دید: تشکر از شما بانو بادغیسی
وسیمه بادغیسی: از شما نیز تشکر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا