دسته بندی نشده

ولایت بلخ گذرگاه ترانزیتی کشورهای منطقه خواهد شد

وزیر فواید عامه در سفر به مزار شریف، گفت: کار اعمار دو خط ریل در ولایت‌های شمال با محوریت ولایت بلخ زیر کار است .

به گزارش خبرگزاری دید، انجنیر محمود بلیغ، وزیر فواید عامه کشور که در مراسم افتتاح جاده مزار– کندز حضور یافته بود، گفت: این وزرات کار ساخت دو خط آهن را روی دست دارد که ایجاد هر دو خط سبب پیشرفت و شگوفایی اقتصادی در افغانستان و کشورهای همسایه خواهد شد.

وی گفت: شهرک مرزی حیرتان در ولایت بلخ، به عنوان نقطه اتصال و محوریت این خطوط خواهد بود.

وزیر فواید عامه همچنان افزود: پروژه خط آهن اول از کاشغر چین آغاز می‌شود و بعد از عبور از کشورهای قرقیزستان، تاجیکستان وارد «شیرخان بندر» شده و بعد از عبور از ولایت‌های شمال از طریق هرات به کشور ایران وصل می‌شود.

وی گفت: موافقت‌نامه ۵ جانبه میان کشورهای ذی‌نفع به امضا رسیده و با وصل‌شدن این خط آهن افغانستان علاوه از وصل‌شدن به چین می‌تواند از امتیازات حق ترانزیت کالا نیز بهره ببرد .

آقای بلیغ در ادامه گفت: براساس توافق کشور تاجیکستان قرار است یک خط آهن دیگر از شهرک مرزی«ایواج» تاجیکستان به منطقه کلدار کهنه در ولایت بلخ وصل شود.

وی افزود: در این مورد گفت‌وگوها انجام یافته و قرار است کار این خط ریل بزودی شروع شود .

عطا محمد نور، والی بلخ نیز گفت: در جانب تاجیکستان خط ریل آماده است و با وصل‌شدن این خط ریل به بندر حیرتان، استفاده از آن با وقت کم و هزینه اندک امکان‌پذیر خواهد بود.

آقای نور افزود: در صورت وصل‌شدن این خط ریل، مسیر انتقال کالا از کشور چین به افغانستان ۱۵۰ کیلومتر کوتاه‌تر خواهد شد .

گفتنی است که پیش از این، رییس‌جمهور، شاهراه ترانزیت کالا از چین به افغانستان از طریق آسیای میانه را افتتاح کرده بود؛ این مسیر که از کشور ازبکستان عبور می‌کند ، اما با دشواری‌هایی از قبیل ازدحام وسایط و اجناس در مرز ازبکستان– افغانستان روبه‌رو است.

گفته می‌شود که باز شدن راه جدید ریل، نوید خوبی برای تاجران و صنعت‌کاران کشور خواهد بود .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا