آخرین اخبارایرانسیاست

پارلمان ایران لایحه اعطای شهروندی به فرزندان زنان ایرانی را تصویب کرد

نمایندگان مجلس ایران با کلیات لایحه اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی موافقت کردند.

نمایندگان مجلس ایران با کلیات لایحه اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی موافقت کردند.
در جلسه علنی نمایندگان با ۱۸۸ رای موافق و ۲۰ رای مخالف و ۳ رای ممتنع کلیات این لایحه را تصویب کردند.
محمود رحیمی جهان‌آبادی نماینده تربت جام، در موافقت با این لایحه گفت که قانون فعلی که انتقال تابعیت را تنها از طریق پدر می‌داند، مربوط به سال ۱۳۱۳ و در دوره رضاخان تصویب شده و آن دوران را به «زمانی که زن را به عنوان یک کالا و وسیله در نظر می‌گرفتند» توصیف کرد و گفت: «بر اساس کدام منطق اعطای تابعیت یا انتقال خون از مادر به فرزند را رد و زن را از این حق محروم می‌کنید.»
در سال ۱۳۹۴ نیز لایحه «اعطای تابعیت به فرزندان مادران ایرانی» در مجلس ایران مطرح شد، اما در آن زمان نماینده دولت محمود احمدی‌نژاد با آن لایحه مخالفت کرده و آن را «باعث تشویق مهاجرت به ایران» دانستند.
نمایندگان مجلس هفتم ایران در آن سال به کلیات این طرح رای ندادند.
محدودیت تحصیلی و کاری برای آن‌هایی که ساکن ایران هستند و یا محدودیت ورود به «سرزمین مادری» و نیاز به گرفتن روادید برای آن‌هایی که در خارج زندگی می‌کنند از جمله مشکلات کسانی است که مادر ایرانی دارند اما تبعه ایران نیستند.
بیشترین تعداد این افراد، پدر عراقی یا افغانستانی دارند و مادران آن‌ها، زنان ایرانی هستند.
بر اساس قوانین ایران، تابعیت ایرانی از طریق مادر منتقل نمی‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا