آخرین اخبارتحلیلجهانسیاست

پاسخ به پرسشی مهم: امریکا به دگرگونی نیاز دارد و ترامپِ دروغگو باید برود

نویسنده: رابرت رد فورد هنرپیشه مشهور
سی ان ان/کانال اکبر گنجی
من عادت ندارم از فلم‌هایی که در آن‌ها حضور داشته‌ام نقل قول کنم، اما هر چند وقت یک بار، چیزی یکی از آن خطوط قدیمی را به ذهن متبادر می‌کند. اخیراً در فکر صحنه‌ای از فلمی هستم که در سال ۱۹۷۲ به نام «نامزد» در نقش فردی بازی کردم که تلاش دارد تا به عنوان سناتور ایالت کالیفرنیا انتخاب شود و در این فلم این پرسش بزرگ در دیالوگ آخر درباره وضعیت امریکا پاسخ داده می‌شود. وی می‌گوید: «من فکر می‌کنم توجه به این که چه موضوعاتی را بحث نکرده‌ایم مهم است». وی از نژاد و فقر و بیماری شهری نام می‌برد. «ما در مورد هيچ بيماری كه هنوز ممكن است اين كشور را به آتش بکشاند بحث نكرده‌ايم.» چه در آن فلم و چه در واقعیت امروز امریکا، هرگز خواسته نشده تا به ضعف‌هایی که می‌تواند امریکا را در شعله‌های آتش بسوزاند، پرداخته شود.

آتش‌سوزی مهیبی که در ایالت‌های اورگان، کالیفرنیا، واشنگتن و کلورادو شاهد آن بودیم، توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد، امری که محتمل بود، اما نکته اصلی که تغییر آب و هوا باشد، به آن پرداخته نشد.
ما در آستانه برگزاری انتخابات امریکا هستیم، کشور هم اکنون با پرسش‌هایی عدیده‌ای همچون شیوع ویروس کرونا، وضعیت روانی و جسمی شخص رییس جمهور امریکا پس از آنکه به کووید-۱۹ مبتلا شد، سوءمدیریت دولت فدرال در ادامه ارائه بسته محرک‌های اقتصادی به خانواده‌ها و اقتصادهای کوچک، نگرانی درباره سلامت انتخابات، نژادپرستی نظام مند در امریکا و دیگر مشکلاتی که به سختی می‌توان آن‌ها را فهرست کرد؛ مواجه است.

در پاسخ به این بحران‌ها، دروغ‌هایی گفته می‌شود که ما به خوبی با بودن فن‌آوری امروزی قادر به کشف حقایق آن هستیم….اینها درحالی است که رییس جمهوری امریکا در پاسخ به این پرسش‌ها «موضوع را تغییر» (فرافکنی) می‌دهد. جای تعجب نیست که مسائل اساسی دراین زمینه نادیده گرفته شود، به خصوص ریشه بروز این علت‌ها که نیازمند کندوکاو عمیقی است…. (بنابراین) انبوهی از مشکلات عدیده نمی‌تواند موضوعی برای یک کارزار انتخاباتی بزرگی باشد یا اینکه مردم را به پای صندوق‌های رای بکشاند.
برای تمامی این وضعیت، امیدوارم که در (انتخابات) ماه نوامبر، دگرگونی اساسی رخ دهد، چراکه انتخابات محور اساسی در یک نظام مبتنی بر دموکراسی است. فهرستی از مشکلاتی که توسط این رییس جمهوری در امریکا به بار آمده بسیار طولانی است که برای نسل‌ها این مسئله دلهره آور خواهد بود، بنابراین در این برهه باید تمام کشور بر آن چیزی که اهمیت دارد متمرکز شود. «اکنون ما (امریکایی ها) می‌خواهیم چه کنیم؟»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا