آخرین اخبارافغانستانسیاستگزارش

پاسخ مقامات پیشین به مرتضوی؛ مخاطب اصلی «خان» است نه نوکر« خان»

اما رحمت‌الله نبیل و امرالله صالح واکنش تندی نشان داده و مرتضوی را « نوکر خان» و « سرگردان» خطاب کرده‌اند.


روز گذشته پس از سقوط ولسوالی جاغوری و حملات شدید طالبان بالای ولسوالی مالستان غزنی، برخی مقامات پیشین حکومت با مردم این دو منطقه ابراز همدردی کرده و از حکومت خواستند که بی‌توجه نباشد در قبال این مردم.
این موضع‌گیری مقامات با کنایه و طعنه شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ارگ مواجه شد.
مرتضوی در پستی در فیسبوک، حنیف اتمر، امرالله صالح، عمر زاخیلوال و رحمت‌الله نبیل را خطاب قرار داده و گفته بود که آیا در زمانی که در پست‌های کلیدی امنیتی کار می‌کردند به یک هزاره اجازه کار داده بودند.
مرتضوی در آخر نوشته بود که « آیا سیاست‌مدار افغان چیزی را به نام شرم هم می‌شناسد؟»
این پُست فیسبوکی آقای مرتضوی واکنش مقامات یاد شده را به دنبال داشت.
اتمر با موضع‌گیری نسبتاً نرم نوشته است:« اگر امروز Hanif Atmar، يا عمر زاخيلول، يا Amrullah Saleh يا نبيل برای مردم هزاره صدا بلند می‌كنند، بی‌شرمی نه بلكه احساس همدردی‌ايست كه هر فرد اين ملت در مقابل هموطنان مظلوم ما چه در جاغوری و مالستان و يا فراه و ننگرهار و ارزگان، احساس می‌كنند. به امید اتحاد و اتفاق همه ما افغان‌ها.»
اما رحمت‌الله نبیل و امرالله صالح واکنش تندی نشان داده و مرتضوی را « نوکر خان» و « سرگردان» خطاب کرده‌اند.
رحمت‌الله نبیل نوشته است:« ‏با آنكه طرف حرف من «خان» است، نه نوكران تازه به دوران رسيده «خان»، اما می‌خواهم بگويم كه زمستان سختی در راه است و ذغال سياه در بازار پيدا نمی‌شود، تا بر روی سخنگويان روزمره‌خوی حكومت ماليد.»
نبیل افزوده است: ‏واضح بايد گفت: با يک جمع احساساتی و نفهم نمی‌شود حكومت ساخت و كاری برای مردم انجام داد. خداوند هدايت تان كند.
امرالله صالح اما، مشرح‌تر نوشته و کارکرد خود را با کارکرد حکومت در دو ماه گذشته مقایسه کرده است.
صالح نوشته است:«جناب شاه حسین مرتضوی! لطف نموده این پیام مرا به سرقوماندانی اعلی که شما را امر کرده بود به ماکنایه و طعنه بدهید برسانید چون بازهم می‌دانم خودت را جبر تاریخ و مشکلات دیگر سرگردان ساخته، ولی جابجا نه.»
آقای صالح در ادامه گفته است: باید یادتان بیاورم که جناب اتمر صاحب در حکومت شما دو بار مدال بدست آورد. یادتان هست. او همین دو ماه قبل با شما جدا شد و رییس جمهور او را مغز امنیتی افغانستان خطاب می‌کرد. حساب‌ها جدا جدا استند. و زاخیل وال نیز هفته گذشته مدال به دست آورد. یادتان هست. یادتان هست که من با هیچ امتیاز در تمام مجالس جهانی از نظام و بقای آن دفاع می‌نمایم. می‌دانید که راجع به مدال‌دهی‌های‌تان مردم چه می‌گویند. دوست گرامی آقای مرتضوی اصل قضیه این است که رشته در دست حکومت نیست. واقعیت این است که در دست هیچ کدام ما نیست. بیایید شما حیا کنید چنانچه ما حیا کردیم دست به دست هم بدهیم و رشته را دوباره در دست خود قرار بدهیم.»
با این همه، معمولاً پُست‌های فیسبوکی شاه‌حسین مرتضوی معاون سخنگوی ارگ واکنش‌های تندی را از سوی مردم به دنبال داشته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا