آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمسیاستصلح

پاسخ کمیسیون به معترضان: بگذارید روند تفتیش ۷ ولایت کامل شود

به دنبال تظاهرات روز گذشته هواداران تیم ثبات و همگرایی در کابل، کمیسیون انتخابات با نشر اعلامیه‌ای، در پاسخ به آن‌ها گفته است که بگذارند تا روند تفتیش و بازشماری آرا در هفت ولایت باقی مانده تکمیل شود تا هرچه زودتر نتایج ابتدایی انتخابات اعلان گردد.

به دنبال تظاهرات روز گذشته هواداران تیم ثبات و همگرایی در کابل، کمیسیون انتخابات با نشر اعلامیه‌ای، در پاسخ به آن‌ها گفته است که بگذارند تا روند تفتیش و بازشماری آرا در هفت ولایت باقی مانده تکمیل شود تا هرچه زودتر نتایج ابتدایی انتخابات اعلان گردد.
به گزارش خبرگزاری دید، کمیسیون انتخابات با نشر اعلامیه‌ای در پاسخ به معترضان تاکید نموده که بگذارند تا کمیسیون روند تفتیش و بازشماری آرا را در هفت ولایت باقی مانده تکمیل کند.
متن کامل اعلامیه:
اعلامیه مطبوعاتی کمیسیون مستقل انتخابات در پیوند به اعتراض تیم ثبات و همگرایی
کمیسیون مستقل انتخابات، گردهمایی‌های اعتراض‌آمیز را یکی از حقوق اساسی شهروندان کشور دانسته و برای نهادینه شدن ارزش‌های دموکراتیک مهم می‌پندارد. این نهاد بر اساس قانون، مسئولیت برگزاری انتخابات را در سراسر کشور داشته و متعهد به حفاظت از آراء مردم و رعایت قوانین، مقررات، لوایح و طرزالعمل‌هایی است که در خصوص انتخابات به تصویب رسیده است. کمیسیون با درک مسئولیت وظیفوی خود، همواره حاضر به ارائه پاسخ به اعتراض‌های قانونی و مبتنی بر شواهد و مدارک معتبر بوده و خود را در برابر مردم و قانون پاسخگو می‌داند. از این‌رو، کمیسیون مستقل انتخابات، از همه‌ اعتراض‌کنندگانی که صدای اعتراضی شان‌ را به‌ شکل مسالمت‌آمیز به سمع این نهاد رسانیدند، تشکری نموده و در پاسخ به خواست‌های آنان، موارد آتی را یادآوری می‌نماید:

  1. کمیسیون مستقل انتخابات، بر مبنای قانون و اصل استقلالیت، از آرای مردم حفاظت کرده و تحت هیچ شرایطی حق دخالت در روند انتخابات را به اشخاص، گروها و یا نهادی نداده و نمی‌دهد.
  2. کمیسیون تمامی فرایندهای انتخاباتی را مطابق قوانین نافذه، لوایح و طرزالعمل‌های مصوب کمیسیون به پیش می‌برد.
  3. کمیسیون به تمام جوانب ذیدخل، به ویژه کاندیدان محترم انتخابات ریاست جمهوری و مردم افغانستان اطمینان می‌دهد که تنها به آرایی که اساس بایومتریکی داشته باشد، اعتبار می‌دهد.
    همچنان، کمیسیون یک‌بار دیگر اعتراضات مسالمت آمیز شهروندان را ارج نهاده و از حوصله‌مندی و پیگیری مسایل انتخاباتی، نهایت سپاس‌گزار است، همچنان کمیسیون از تمام جوانب ذیدخل، سیاسیون کشور و به ویژه کاندیدان محترم ریاست جمهوری می‌خواهد که در امر بازشماری و تفتیش هفت ولایت باقی مانده همکاری نموده و بگذارند تا کمیسیون مکلفیت‌های قانونی خویش را مطابق با احکام قانون و طرزالعمل‌های مصوب به انجام برساند. به همین ترتیب، کمیسیون از تمامی شهروندان کشور می‌خواهد تا به منظور اعلان نتایج انتخابات در پهلوی این که صبر و شکیبایی، به خرج می‌دهند، کمیسیون را همکاری نمایند تا بتوانیم روند تفتیش و بازشماری آراء را به اتمام رسانیده و نتیجه‌ی ابتدایی انتخابات ریاست‌ جمهوری ششم میزان هر چه زودتر اعلان گردد.
    قابل ذکر است که ماده ۸۶ قانون انتخابات، کمیسیون را مکلف ساخته است تا «در صورت موجودیت شکایت مؤجه یا علایم مشهود مبنی بر ارتکاب تخلف یا جرم در رابطه به صندوق‌های حاوی ورق رای، صندوق‌های مذکور را قرنطین و در حضور ناظرین، مشاهدین، رسانه‌ها و نماینده‌های کاندیدان بررسی نماید.» بنابراین، کمیسیون نمی‌تواند قبل از انجام بررسی‌ها (تفتیش و بازشماری) آراء را باطل سازد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا