آخرین اخبارجهانسیاست

پافشاری چین و پاکستان بر آتش‌بس جامع در افغانستان

وزرای امور خارجه چین و پاکستان از تمام طرف‌های درگیر در افغانستان خواسته تا روی آتش‌بس جامع به توافق برسند و به حل و فصل سیاسی از طریق مذاکرات دست یابند.


به نقل از داون، شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان در سومین نشست گفت‌وگوهای استراتژیک با وانگ یی همتای چینی‌اش در ولایت سیچوان چین ملاقات و پیرامون همکاری‌های استراتژیک دو کشور رایزنی کرده است.
دو طرف پس از این دیدار در بیانیه مشترک بر تعهد شان جهت تسریع و حمایت از روند صلح به رهبری و مالکیت افغانستان تأکید کرده تا این کشور هرچه زودتر به ثبات و برقراری سرتاسری صلح دست یابد.
جوانب همچنان در رابطه به همکاری‌های امنیتی، اقتصادی و استراتژیک، همه‌گیری کرونا، مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کردند و به این اجماع رسیدند که به گونه مشترک اقدامات لازم را جهت حفظ منافع مشترک و ترویج صلح، رفاه و توسعه در منطقه اتخاذ کنند.
وزرای خارجه دو کشور تأكید كردند كه آسیای جنوبی صلح‌آمیز، با ثبات، همكار و مرفه به نفع همه كشورها است. هر دو طرف در مورد لزوم حل و فصل اختلافات و مسایل منطقه‌ای از طریق گفت‌وگو بر اساس برابری و احترام متقابل توافق کردند.
در رابطه به مسئله کشمیر، جانب چین گفته است که کشمیر موضوع اختلافی تاریخی بین هند و پاکستان است و این منازعه باید به گونه صلح‌آمیز و مناسب از طریق سازمان ملل متحد حل و فصل شود.
چین با هر گونه اقدام یک‌جانبه که وضعیت را پیچیده کند، مخالفت کرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا