آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمروند صلحسیاستصلحمنطقه

پاکستان از طالبان خواست مشارکت در روند صلح را حفظ کنند

به دنبال اظهارات طالبان مبنی بر شرکت نکردن این گروه در هیچ نشستی در رابطه به افغانستان، پاکستان از این گروه خواست مشارکت خود را در روند صلح حفظ کنند.


به گزارش خبرگزاری دید، شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان از گروه طالبان خواسته تا مشارکت خود را در روند صلح افغانستان ادامه دهند. طالبان گفته بودند تا زمانی که تمام نیروهای خارجی از این کشور خارج نشوند، در هیچ کنفرانسی شرکت نخواهند کرد.
در همین حال، وزیر امور خارجه پاکستان در مصاحبه‌ای با رویترز در ابوظبی گفته است: آن‌ها (طالبان) تصمیم‌های خود را می‌گیرند اما ما هر کاری بتوانیم انجام خواهیم داد تا آن‌ها را متقاعد کنیم که ادامه مشارکت (در نشست‌های روند صلح) به منافع ملی شان است.
قریشی گفته است که تأخیر خروج به دلایل لوجستیکی همیشه امکان‌پذیر بود، اما طالبان تا حد زیادی در هدف خود برای خروج نیروهای خارجی موفق بوده و باید نسبت به مهلت تعیین‌شده ۱۱ سپتمبر انعطاف نشان بدهند.
وی افزوده است: نیروهای (خارجی) بیرون می‌شوند و تاریخ تعیین شده است و این روند از اول ماه می آغاز و تا ۱۱ سپتمبر ادامه می‌یابد، بنابر این یک بازه زمانی مشخص وجود دارد.
از سویی هم، منابعی به رویترز گفته است که پاکستان برای آوردن طالبان به میز مذاکره بالای این گروه فشار می‌آورد.
قریشی گفته که معتقد است مشارکت طالبان در روند صلح به نفع آن‌ها خواهد بود، اما می‌گوید که هیچ ارتباطی با این گروه ندارد.
وزیر خارجه پاکستان گفته است که او می‌ترسد اگر روند صلح در بن‌بست باقی بماند، خشونت‌ها تشدید شود و افغانستان را به جنگ داخلی بکشاند و منجر به مهاجرت افغان‌ها شود.
وی از آمادگی کشورش برای گفت‌وگوی مستقیم با هند خبر داده، اما گفته پیش از آن باید جامو و کشمیر به وضعیت عادی بازگردانده شود.
قریشی افزوده است: ما دو قدرت اتومی هستیم که نمی‌توانیم و نباید وارد جنگ مستقیم شویم. این خودکشی خواهد بود.
با این حال، منابعی گفته است که افسران ارشد اطلاعاتی هند و پاکستان در ماه جنوری گفت‌وگوهای محرمانه‌ای در دوبی داشته‌اند تا تنش‌های نظامی بر سر منطقه کشمیر کاهش یابد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا