آخرین اخبارجهانسیاست

پایان عصر نتنیاهو؛ حکومت جدید در اسراییل تشکیل شد

سرانجام عصر ۱۲ ساله اقتدار بنیامین نتنیاهو نخست‌وزیر پیشین اسراییل به پایان رسیده و پارلمان آن کشور به دولت ایتلافی جدید به رهبری نفتالی بنت رای داد.


به نقل از صدای امریکا، بر اساس رای‌گیری که عصر یکشنبه (۲۳ جوزا) صورت گرفت، نفتالی بنت دستیار پیشین آقای نتنیاهو و رهبر یک حزب کوچک به شدت ملی‌گرا به صفت نخست‌وزیر جدید اسراییل برگزیده شد.
آقای بنت در سخنرانی پیش از گرفتن رای اعتماد پارلمان اسراییل گفت که حکومت ایتلافی جدید «پادزهر ضروری» برای بُن‌بست لجام گسیخته در آن کشور است. او گفت: «ما کاروان کشور را پیش از سرنگون شدن در چاله متوقف کردیم. زمان آن فرا رسیده است که رهبران مختلف، از همه لایه های مردم این دیوانگی را متوقف کنند، متوقف کنند».
حکومت جدید اسراییل متشکل از ایتلاف وسیعی از احزاب مختلف از راست‌گرایان گرفته تا چپ‌گرایان و میانه‌روها است.
اگر این ایتلاف ادامه یابد، پس از دو سال نخست‌وزیری آقای بنت، یایر لپید رهبر یک حزب میانه‌رو، برای دو سال بعدی منحیث نخست‌وزیر ایفای وظیفه خواهد کرد.
هشت حزب سیاسی اسراییل، به شمول بخش کوچک اعراب اسراییلی که به خاطر هدف مشترک کنار راندن نتنیاهو از قدرت با هم کنار آمده و ایتلاف تاریخی را شکل داده اند، در شمار زیاد مسایل با هم اختلافات جدی دارند.
گمان می‌رود که ایتلاف جدید برای شکل‌دهی حکومت جدید در اسراییل، در صدد کاهش تنش با فلسطینیان بر آمده و نیز در صدد برقراری روابط خوب با ایالات متحده باشد.
بنیامین نتنیاهو که هم اکنون با اتهام فساد اداری روبرو است، در راس بزرگترین حزب سیاسی در پارلمان اسراییل باقی‌مانده و انتظار می‌رود که با حکومت جدید مخالفت شدید داشته باشد.
با اینحال برخی کارشناسان به این نظر اند که حکومت جدید اسراییل که نیروی محرک و منسجم کنندۀ آن یایر لپید است، با ثبات‌تر از آنچه خواهد بود که اکنون به نظر می‌رسد.
همزمان با این، طرفداران خشمگین بنیامین نتنیاهو در بیرون منازل قانونگذاران رقیب او تظاهراتی را راه اندازی کرده اند. شماری از سیاستمداران مخالف نتنیاهو ادعا کرده اند که خود و اعضای خانواده های شان به مرگ تهدید شده اند.
شین بت، ادارۀ امنیت داخلی اسراییل چند روز پیش در یک اقدام نادر از احتمال تنش‌هایی که ممکن منجر به بروز خشونت شود، هشدار داده بود.
حکومت بنیامین نتنیاهو با حکومت باراک اوباما، رییس جمهور پیشین ایالات متحده روابط پر فراز و نشیبی داشت، به ویژه پس از آنکه آقای اوباما خواستار توقف اعمار شهرک‌های یهودی نشین در سرزمین‌های فلسطینی شد.
اما دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده که پس از آقای اوباما به قدرت رسید، روابط امریکا را با اسراییل مستحکم کرد و حتا بیت المقدس را به صفت پایتخت اسراییل به رسمیت شناخته و سفارت امریکا را به آن شهر انتقال داد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا