آخرین اخباراسلایدشوافغانستانجهانخبر های مهمسیاست

پایان نشست دوحه؛ قطعنامه مشترک صادر شد/ طالبان بر کاهش خشونت توافق کردند

نشست دو روزه بین‌الافغانی قطر پیرامون روند صلح افغانستان، با صدور قطعنامه مشترک ۸ ماده‌ای پایان یافت.

نشست دو روزه بین‌الافغانی قطر پیرامون روند صلح افغانستان، با صدور قطعنامه مشترک ۸ ماده‌ای پایان یافت.
نشست بین‌الافغانی قطر به میزبانی آلمان و قطر در تاریخ ۷ و ۸ جولای ۲۰۱۹ میلادی در شهر دوحه قطر برگزار شد.
در این نشست شماری از سیاسیون، فعالان جامعه مدنی، روزنامه نگاران و فعالان حقوق زن با نمایندگان گروه طالبان دیدار کردند. اشتراک‌کنندگان نشست بین‌الافغانی قطر پس از دو روز گفت‌وگو دیدگاه‌های‌شان را در یک قطعنامه مشترک ارائه کردند.
در این قطعنامه آمده که تمام اشتراک‌کنندگان اتفاق کامل دارند که تحقق صلح پایدار، سراسری و با عزت که خواست تمام مردم افغانستان می‌باشد در نتیجه‌ مذاکرات همه‌شمول افغانی ممکن و میسر است.
در ماده دیگر این قطعنامه آمده که افغانستان کشور متحد، اسلامی و خانه مشترک همه‌ اقوام باهم‌ برادر و برابر می‌باشد. حاکمیت نظام اسلامی، تامین عدالت اجتماعی و سیاسی، تامین حقوق اساسی شهروندی، وحدت ملی، استقلال و حفظ تمامیت ارضی، ارزش‌های‌اند که تمام افغان‌ها به آن متعهد می‌باشند.
در قطعنامه همچنان تاکید شده که از آنجایی که مردم ما قربانیان اصلی جنگ هستند، ما شرکت‌کنندگان این کنفرانس، برای فراهم‌آوری زمینه‌ مساعد، جهت مذاکرات موثر بین‌الافغانی برای تامین صلح، ضروری می‌داند که طرف‌های درگیر جنگ بجای به کارگیری ادبیات تهدید، انتقام جویی و جنگ طلبانه در بیانات رسمی خویش، از زبان ملایم استفاده نمایند.
اشتراک‌کنندگان نشست قطر همچنان تاکید کرده‌اند که برای صیانت و حفاظت مردم از آسیب‌های جنگ و کاهش عواقب ناگوار آن به حداقل و ایجاد فضای بهتر اعتماد برای تامین صلح، طرف‌های درگیر جنگ اقدامات ذیل را به منصه‌ اجرا در آورند:
الف: رهایی بی و قید و شرط زندانیان کهن‌سال، معیوب و بیمار.
ب: تضمین امنیت تمام موسسات عام‌المنفعه از قبیل نهادهای دینی و مذهبی، شفاخانه‌ها، موسسات تعلیمی و تحصیلی ملکی، بازارها، بندهای آب‌گردان و محلات کار در سراسر کشور.
ت: تضمین امنیت موسسات تعلیمی از قبیل مکاتب، مدارس، پوهنتون‌ها و دانشگاه‌ها و سایر موسسات تعلیمی.
ث: تعهد بر حفظ جان، مال، عزت و منازل رهایشی مردم؛ و تلاش برای تقلیل تلفات ملکی به حد صفر.
متن کامل قطعنامه مشترک بین‌الافغانی قطر به این شرح است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
ما شرکت ‌کنندگان کنفرانس بین‌الافغانی صلح که به تاریخ ۱۶ و ۱۷ سرطان ۱۳۹۸ مطابق با ۷ و ۸ جولای ۲۰۱۹ در شهر دوحه قطر برگزار گردیده است، تلاش‌های جمهوری فدرال آلمان و دولت قطر را برای تامین صلح در افغانستان به دیده قدر نگریسته و از میزبانی صمیمانه آنان ابراز امتنان می‌نمانیم.

ما شرکت‌کنندگان کنفرانس همچنان از نقش سازمان ملل متحد، کشورهای منطقه، به ویژه آنانی که زمینه‌ی نشست را برای مذاکرات با ایالات متحده‌ی امریکا و گفتگوهای بین‌الافغانی فراهم نموده‌اند، ستایش نموده و خواستار ادامه‌ی تلاش‌های شان برای تحقق صلح واقعی در کشور خویش هستیم.

از دید ما گفتگو و تفاهم کمک می‌کند تا به فهم مشترک درباره‌ی امروز و فردای کشور خود برسیم؛ و موانعی را که بر سر راه تفاهم و درک متقابل وجود دارد، برداریم. از اینرو همه بر ضرورت تداوم گفتگوها تاکید می‌نماییم.

ما شرکت کنندگان برای دستیبابی به صلح به نکات آتی توافق داریم.

۱- تمام اشتراک‌کنندگان اتفاق کامل دارند که تحقق صلح پایدار، سراسری و با عزت -که خواست تمام مردم افغانستان می‌باشد- در نتیجه‌ی مذاکرات همه‌شمول افغانی ممکن و میسر است.

۲- افغانستان کشور متحد، اسلامی و خانه مشترک همه‌ی اقوام باهم‌برادر و برابر می‌باشد. حاکمیت نظام اسلامی، تامین عدالت اجتماعی و سیاسی، تامین حقوق اساسی شهروندی، وحدت ملی، استقلال و حفظ تمامیت ارضی، ارزش‌هایی اند که تمام افغان‌ها به آن متعهد می‌باشند.

۳- ملت ما که طی تاریخ گذشته -به خصوص چهل سال اخیر- در راه حفظ ارزش‌های اسلامی و ملی و استقلال قربانی داده، از جامعه‌ی جهانی و کشورهای منطقه و طرف‌های داخلی می خواهیم که به ارزش‌های والای مذکور به دیده احترام بنگرند. برای اینکه افغانستان بار دیگر شاهد جنگ و بحران نباشد، تفاهم بین‌الافغانی میان سطوح مختلف جامعه در کشور ضرورت مبرم پنداشته می‌شود. حمایت جامعه‌ی جهانی و کشورهای منطقه و عناصر داخلی را برای این امر خطیر -که خیر همگان در آن نهفته است- خواهانیم.

۴- از آنجاییکه مردم ما قربانیان اصلی جنگ هستند، ما شرکت‌کنندگان این کنفرانس، برای فراهم آوری زمینه‌ی مساعد، جهت مذاکرات موثر بین‌الافغانی برای تامین صلح، اقدامات ذیل را ضروری می‌دانیم:
أ‌. طرف‌های درگیر جنگ بجای به کارگیری ادبیات تهدید، انتقام جویی و جنگ‌طلبانه در بیانات رسمی خویش، از زبان ملایم استفاده نمایند.
ب‌. اشتراک‌کنندگان از گفتگوهای جاری در قطر حمایت نموده، و آن را در امر پایان دادن به جنگ تحمیلی کنونی در افغانستان موثر و مثبت تلقی می‌نمایند.

۵- برای صیانت و حفاظت مردم از آسیب‌های جنگ و کاهش عواقب ناگوار آن به حداقل و ایجاد فضای بهتر اعتماد برای تامین صلح، طرف های درگیر جنگ اقدامات ذیل را به منصه‌ی اجرا در آورند:
أ‌. رهایی بی و قید و شرط زندانیان کهن سال، معیوب و بیمار
ب‌. تضمین امنیت تمام موسسات عام المنفعه از قبیل نهادهای دینی و مذهبی، شفاخانه‌ها، موسسات تعلیمی و تحصیلی ملکی، بازارها، بندهای آب‌گردان و محلات کار در سراسر کشور
ت‌. تضمین امنیت موسسات تعلیمی از قبیل مکاتب، مدارس، پوهنتون ها و دانشگاه‌ها و سایر موسسات تعلیمی
ث‌. تعهد بر حفظ جان، مال، عزت و منازل رهایشی مردم؛ و تلاش برای تقلیل تلفات ملکی به حد صفر

۶- اطمینان از تامین حقوق زنان در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، تعلیمی و فرهنگی در چارچوب ارزش‌های اسلامی و تآمین حقوق اقلیت‌های مذهبی

۷- اشتراک‌کنندگان کنفرانس توافق دارند که نقشه راه صلح بر اساس موازین ذیل استوار می‌باشند:
أ‌. توافق روی نظام اسلامی در افغانستان
ب‌. آغاز روند صلح همزمان با تکمیل شرایط لازم
ت‌. نظارت از تطبیق مواد موافقتامه صلح
ث‌. اصلاحات لازمه، حفظ و تقویه‌ی نهادهای اساسی، تاسیسات دفاعی و سایر نهادی‌های ملی که ملکیت همه افغان‌ها می‌باشند
ج‌. بازگشت و جابجایی مجدد مهاجرین و بی جاشده گان جنگ های داخلی
ح‌. بحث روی شرایط جدید همکاری و چگونگی ادامه‌ی روابط با کشورهای کمک‌کننده
خ‌. تایید توافقات صلح افغانستان در یک کنفرانس بین‌المللی
د‌. اخذ ضمانت مبنی بر عدم مداخله‌ی کشورهای منطقه و سایر کشورها در امور افغانستان در یک کنفرانس بین‌المللی

۸- ما از تمام تلاش‌های صلح در مورد افغانستان و از آن جمله قطعنامه کنفرانس بین‌الافغانی مسکو که به تاریخ ۵ و ۶ فبروری سال جاری دایر گردیده بود، حمایت می‌نماییم. از سازمان کنفرانس کشورهای اسلامی، سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و کشورهای همسایه می‌خواهیم که قطعنامه مشترک کنفرانس بین الافغانی دوحه در رابطه به صلح را تایید و حمایت نمایند.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا