آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاست

پایان نشست یک روزه سازمان همکاری اسلامی و تکرار شروط جامعه جهانی برای طا-لبان

خبرگزاری دید: نشست یک‌روزه سازمان همکاری اسلامی در مورد وضعیت بحران بشری در افغانستان، با طرح درخواست چهارونیم میلیارد دالر از سوی سازمان ملل متحد به پایان رسید. این نشست به میزبانی پاکستان برگزار شده بود.

مارتین گریفیت معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در این نشست گفته است که این سازمان تلاش خواهد کرد تا سال آینده میلادی درخواست ۴.۵ میلیارد دالر کمک سالانه را برای افغانستان مطرح کند. او تأکید کرده است‌ که «نیاز به نقدینگی فوری نه‌تنها برای بانک‌ها و مردم، بلکه برای کار نهادهای بشری بین‌المللی حیاتی است».
عمران خان نخست‌وزیر پاکستان که این نشست را میزبانی می‌کرد، از وضعیت جاری در افغانستان ابراز نگرانی کرد و هشدار داد که اگر جامعه جهانی بیش‌تر از این بی‌تفاوت باشد، جهان بزرگ‌ترین بحران «انسان‌ساز» را به تجربه خواهد گرفت.
وزیر خارجه ایران نیز در این نشست گفته است که کشورش امنیت پایدار و ثبات سیاسی و اجتماعی در افغانستان را در راستای منافع جمعی منطقه ارزیابی می‌کند. او تأکید کرده است که بدون تشکیل دولت فراگیر در افغانستان، نمی‌توان به ثبات سیاسی در این کشور امیدوار بود.
وزیر امور خارجه عربستان در سخنرانی خود گفت: «باید به تراژدی افغانستان پایان داده شود.» او هم‌چنان تصریح کرد که «عربستان کمک‌های غذایی و دارو و تجهیزات به افغانستان فرستاده است.» این مقام عربستانی اما در سخنرانی خویش از طا-لبان در حاکمیت کنونی افغانستان یاد نکرد.
وزیر امور خارجه ترکیه در حالی‌ که بر جلوگیری از فروپاشی اقتصادی افغانستان تأکید می‌کرد، گفت: «کار با طا-لبان برای دست‌یابی به ثبات ضروری است و باید این سازمان با نهادهای دیگر بین‌المللی باهم کار کنند.» او طا-لبان را برادر خواند و خطاب به آن‌ها گفت: «دولت فراگیر تشکیل بدهید، حقوق زنان را به رسمیت بشناسید، فرصت آموزش و کار برای زنان را فراهم کنید تا مشروعیت ملی داخلی و بین‌المللی کسب کنید».
وزیران خارجه اعضای سازمان همکاری اسلامی و اشتراک‌کنندگان ناظر، بر افزایش کمک‌های بشری و رسیدگی فوری به بحران انسانی افغانستان تأکید کرده‌اند.
امیرخان متقی وزیر خارجه حکومت سرپرست طا-لبان، در این نشست گفت که ما با یک «جنگ تبلیغاتی» مواجه هستیم. او تأکید کرد که «رسانه‌ها وضعیت افغانستان را بد گزارش می‌دهند، در حالی‌ که صلح سراسری در افغانستان تأمین شده است».
متقی از نمایند‌گان این سازمان خواست‌ که «به مقام‌های امریکایی یادآوری کنند که از آزار افغان‌ها و تضعیف دولت آن‌ها دست بکشد.» او هم‌چنان از کشورهای عضو این سازمان خواست که سفارت‌های‌شان را در کابل بازگشایی کنند.
این کنفرانس در حالی به پایان ‌رسید که در آن پرچم طا-لبان حذف شده است و در عکس پایانی نشست وزیران امور خارجه عضو این سازمان و اعضای ناظر، وزیر امور خارجه حکومت سرپرست طا-لبان، حضور ندارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا