آخرین اخبارتحلیلجهانسیاست

پرونده خاشقجی؛ وقتی رگ خواب ترامپ در دست عربستان باشد

اگر در نهایت حرف عربستان سعودی به کرسی بنشیند و ایالات متحده و انگلیس و بقیه کشورهایی که مدعی حمایت از حقوق بشر و آزادی بیان هستند، عقب‌نشینی کنند آن وقت می‌توان گفت فعلاً عربستان سوار است و بقیه پیاده و سعودی‌ها توانسته‌اند بخوبی رگ خواب همه کشورهای غربی را در دست بگیرند.


معلوم نیست این روزها عربستان سعودی مطیع امریکا می‌باشد و یا امریکا مطیع عربستان سعودی، اما یک مسئله ظاهراً به وضوح معلوم است و آن تاثیر پول عربستان سعودی بر آقای ترامپ می‌باشد.
تا به حال که همیشه عربستان سعودی به عنوان متحد امریکا در منطقه و مجری سیاست‌های آن به حساب می‌آید.
نمی‌دانم در تاریخ کوتاه ایالات متحده می‌توان رییس جمهوری را یافت که به اندازه آقای ترامپ برده پول باشد و بالطبع چون سعودی‌ها پول زیادی در اختیار دارند رییس جمهوری ایالات متحده وقتی در مورد پول آن‌ها صحبت می‌کند از هیچ تعارفی حاشا نمی‌کند و به صراحت از ارادت خود نسبت به پول عربستان صحبت می‌کند.
آقای ترامپ به صراحت اعلام کرده که تا کل پول عربستان را به جیب نزند دست از سر سعودی‌ها بر نخواهد داشت و احتمالاً تصمیم دارد تا قبل از پایان دوره ریاست جمهوری خود چنین کاری را انجام دهد.
با بزرگ شدن ماجرای ترور آقای خاشقجی بسیاری در ایالات متحده تقاضای برخورد با عربستان را دارند و اکثراً به سمت اعتیاد مزمن امریکا بر تحریم دیگر کشورها روی آورده اند، اما رییس جمهوری ایالات متحده به صراحت اعلام کرده که حاضر نیست برای جان یک نفر، هر کس که می‌خواهد باشد، چندصد ملیارد دالر قراردادهای تسلیحاتی با عربستان را بر هم زند.
از طرف دیگر، برخی مقامات عربستان سعودی انگشت روی نقطه ضعف ترامپ گذاشته‌اند و تهدید کرده‌اند تا در صورت اعمال فشار بر کشورشان نه فقط قرارداد‌های تسلیحاتی با امریکا را لغو می‌کنند و تسلیحات مورد نیاز خود را از روسیه و چین تامین می‌کنند، بلکه با آقای ترامپ در تحریم نفتی ایران همکاری نمی‌کنند و قیمت بشکه نفت را به بالای ۲۰۰ دالر می‌رسانند و همچنین در منطقه خاورمیانه دست از رویارویی با ایران بر می‌دارند تا ایران بر کل منطقه خاورمیانه مسلط شود و همه نقشه‌های امریکا به هم بخورد.
ماجرا دقیقاً شبیه تهدیدهایی بود که عربستان زمان تصویب قانون «جاستا»( قانونی که به قربانیان حملات ۱۱ سپتمبر حق شکایت را علیه عربستان سعودی می‌دهد) مطرح کرد و منجر شد ۲۵ صفحه از گزارش نمایندگان دستگاه‌های امنیتی امریکا که به صراحت عربستان را مسئول ماجرای ۱۱ سپتمبر می‌دانستند حذف شود، یا زمانی که سازمان ملل تصمیم داشت نام عربستان را به دلیل کودک کشی کودکان یمنی در لیست سیاه قرار دهد، اما به گفته دبیر کل سابق سازمان ملل به دلیل تهدیدهای مالی عربستان از ماجرا گذشتند.
در واقع سعودی‌ها هم به نوعی خواستند دندان‌های خود را به آقای ترامپ و ایالات متحده نشان دهند و بگویند اگر وقتی آقای ترامپ پادشاه آن‌ها را به سخره می‌گیرد و چپ و راست توهین نثار آن‌ها می‌کند، دندان های شان را برای لبخند زدن به نمایش نمی‌گذارند و آن‌ها نیز توانایی آن را دارند که امریکا را گاز بگیرند.
به هر حال، هر چه قدر هم برخی ممکن است نسبت به رفتارهای شاهزاده محمد بن سلمان و تیم حاکم برعربستان سعودی انتقاد داشته باشند، اما می‌توانیم بگوییم ولیعهد جدید عربستان می‌تواند جزو معدود شاهزاده‌های سعودی، اگر نخواهیم بگوییم تنها شاهزاده، باشد که جسارت تلنگر زدن به امریکا و انگلیس و… را دارد و قطعاً همین ماجرا می‌تواند یک تجربه برای محک زدن قدرت و نفوذ ایالات متحده و انگلیس در عربستان سعودی به شمار آید.
قطعاً اگر در نهایت حرف عربستان سعودی به کرسی بنشیند و ایالات متحده و انگلیس و بقیه کشورهایی که مدعی حمایت از حقوق بشر و آزادی بیان هستند، عقب‌نشینی کنند آن وقت می‌توان گفت فعلاً عربستان سوار است و بقیه پیاده و سعودی‌ها توانسته‌اند بخوبی رگ خواب همه کشورهای غربی را در دست بگیرند.
فراموش نکنید که چند هفته از ادب کردن کانادا توسط عربستان سعودی هنوز نگذشته و همه کشورهای غربی هنوز صدای چوب‌هایی را که کانادایی‌ها از سعودی‌ها خوردند در گوششان هست، چوب‌هایی که کانادایی‌ها خوردند و بقیه خود را به ناشنوایی زدند، همان کانادایی که در همه موارد در حمایت از امریکا و انگلیس و… پیش‌قدم بود.
حال باید منتظر ماند و دید این بار هم غربی‌ها مزه چوب سعودی‌ها را خواهند چشید یا چند تا سیاستمدار با غیرت میانشان پیدا می‌شود تا در مقابل چوب‌ها ایستادگی کند؟
میخاییل وُسکرزینسکی
منبع اسپوتنیک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا