آخرین اخبارتحلیلجهانسیاست

پنتاگون، ترامپ و موضوع خروج از افغانستان

منبع: پالتیکو
ترجمه و تلخیص: سیدطاهر مجاب – خبرگزاری دید
حملۀ ناگهانی این هفته رییس جمهور ترامپ بالای پنتاگون این نگرانی را افزایش می‌دهد که ایالات متحده با نصب افراد جدید و جنرالان بلندپایه و کسانی که اصرار بر خروج فوری دارند، خروج نیروها را از افغانستان تسریع بخشد.

مقامات فعلی و سابق می‌گویند ترامپ مارک اسپر وزیر دفاع را روز دوشنبه به دلیل مخالفت وی با تسریع کاهش نیروها در سراسر جهان و به ویژه در افغانستان اخراج کرد. این آشفتگی روز سه‌شنبه با استعفای سه غیرنظامی بلندرتبه و نصب اشخاص وفادار که انتظار می‌رود در دستور کار ترامپ قرار گیرد، از جمله گماشتن «داگلاس مک گریگور»، منتقد صریح جنگ در افغانستان، به عنوان مشاور «کریس میلر» سرپرست جدید وزارت دفاع داغ‌تر شد.
هر اقدام برای تسریع خروج، برخوردها بین جنرالان و غیرنظامیان بلندپایه ملت امریکا را افزایش می‌دهد که به طور علنی با خروج شتاب‌زده از افغانستان در شرایط کنونی مخالف اند. این امر همچنان کار جوبایدن رییس جمهور منتخب آن کشور را برای حفظ شماری از نیروهای ضدتروریزم در افغانستان پیچیده می‌سازد.
«مارک پلیمرپولوس» افسر ارشد بازنشسته سازمان سیا می‌گوید: «شتاب و آنچه به نظر می‌رسد خروج تقریباً کل نیروهای امریکایی از افغانستان، بی‌پروایی و به خطر قرار دادن امریکا است؛ نه بر اساس یک رویکرد مبتنی بر شرایط که مورد حمایت رهبران اطلاعاتی، سیاسی و نظامی است، بلکه بیشتر بر مبنای وعده دوران کمپاین انتخاباتی رییس جمهور ترامپ که اکنون توسط افراد وفادار نصب‌شده در وزارت دفاع انجام می‌شود».
این نگرانی‌ها در جامعه امنیت ملی نیز افزایش می‌یابد که کارکنان منجر به تغییر عمده سیاست‌ها می‌شوند، مانند اقدامات نظامی در خارج از کشور و در ایالات متحده. با این حال، مقامات دولت فعلی و سابق معتقدند که این اقدامات بیشتر در مورد پاداش دادن به متحدان و مجازات کسانی است که در برابر دستور رییس جمهور مقاومت می‌کنند.
تاکنون، مقامات دفاعی امریکا گفته اند که تیم جدید رهبری پنتاگون هیچ‌گونه تغییر جدی در سیاست ایجاد نکرده است.
هنوز هم، برخی از مقامات سابق و فعلی امنیت ملی می‌گویند که آن‌ها نگران هستند رییس جمهور در حال برنامه‌ریزی برای تغییر سیاست‌های اساسی باشد و بخواهد افراد وفادار خودش در پست‌ها برای اجرای آن‌ها باشند.
یکی از مقامات سابق ترامپ می‌گوید: «نگرانی زیادی در بین نظامیان و غیرنظامیان پنتاگون وجود دارد که تغییرات جدید به این دلیل است که [ترامپ] قصد دارد نوعی اقدام نظامی بحث‌برانگیز انجام دهد و افراد سیاسی تازه‌کار را که چراغ سبر نشان می‌دهند، می‌خواهد».
پنتاگون می‌خواهد شمار سربازان را در ماه جاری به ۴ هزار و ۵۰۰ تن برساند و توافق نیز تا همین جا است. اما مشاور امنیت ملی می‌گوید که این شمار باید به ۲ هزار و ۵۰۰ نفر تا ماه جنوری کاهش یابد و ترامپ گفته است که ایالات متحده «باید» تا کریسمس تمام نیروها را خارج کند.
از سویی هم، مقامات دفاعی فعلی و سابق می‌گوید که سرپرست جدید وزارت دفاع نیز علاقه چندانی به آوردن تغییرات عمده ندارد. «میلر» مدیر مرکز ملی مبارزه با تروریزم علناً از پیروزی در مقابل القاعده و جلوگیری از تبدیل شدن افغانستان به یک پناهگاه امن از سوی تروریست‌ها، پشتیبانی کرده است. میلر احتمالاً همه گزینه‌های موافق و مخالف کاهش نیروها را در افغانستان به رییس جمهور ارائه خواهد کرد، اما در نهایت ترامپ تصمیم می‌گیرد.
یکی دیگر از مقامات وزارت دفاع می‌گوید: «من فکر نمی‌کنم آن‌ها بدانند که کاخ سفید چه برنامه‌ریزی کرده است و البته، عدم آگاهی در پنتاگون مردم را عصبی می‌کند. افراد عصبی زیادی وجود دارد».

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا