آخرین اخبارافغانستانزنانسیاستگزارش

عبدالله به طالبان هشدار دارد:

پیام صلح خواهی شهروندان را درک کنید/ مردم هرگز به عصر حجر بر نمی‌گردند

رییس اجرایی می‌گوید: اکثریت مردم افغانستان صلح پایدار و با عزت می‌خواهند؛ اما هرگز حاضر نیستند که به قرون وسطی و عصر حجر برگردند.



داکترعبدالله عبدالله رئی‌س اجرایی حکومت وحدت ملی که امروز چهارشنبه ( ۶ سرطان ) در مراسم تحت عنوان «دومین گردهمایی ملی برنامه توسعه مشارکت زنان» در کابل صحبت می‌کرد، گفت: طالبان باید پیام صلح‌خواهی مردم را درک کنند، دیگر مردم هرگز به قرون وسطی و عصر حجر بر نمی‌گردند.
به گزارش خبرگزاری دید، رییس اجرایی گفت: آتش‌بس یک قدم نیک بود، ولی باید از آن درس‌هایی بیاموزیم.
عبدالله عبدالله افزود: طالبان درهنگام ورود به شهرها چیزهایی را دیدند که تصورش را نمی‌کردند، امیدواریم که آن‌ها نیز از این آتش‌بس درس بگیرند.
رییس اجرایی می‌گوید: اکثریت مردم افغانستان صلح پایدار و با عزت می‌خواهند؛ اما هرگز حاضر نیستند که به قرون وسطی و عصر حجر برگردند.
رییس اجرایی تلویحاً دوران پنج‌ساله حاکمیت طالبان را شبیه قرون وسطی و عصر حجر درافغانستان عنوان می‌کند.
رییس اجرایی، به اهمیت برنامه توسعه مشارکت زنان (پروموت) اشاره کرد و گفت: این برنامه نمونه خوبی از تبدیل کردن یک نظر به عمل است، تا زنان امور مربوط ‌شان را به دست خود گیرند.
عبدالله عبدالله گفت: وضعیت زنان نسبت به گذشته تغییر بنیادین کرده که عامل آن هم خودشان می‌باشند. حکومت تنها شرایط نسبی را فراهم کرده است.
رییس اجرایی کشور افزود که تغییر در ذهنیت‌ها کار دشوار است؛ ذهنیت‌هایی که ضرورت و اهمیت مسئله را درک می‌کنند، ولی تغییر را نمی‌پذیرند.
رییس اجرایی کشور گفت که میزان حضور نامزدان زن در انتخابات شورای ولسوالی‌ها اندک است. همه مسئولیت داریم که این نقیصه را رفع کنیم تا صدای آن‌ها از ولسوالی‌ها به مرکز ولایت و از آن‌جا به پایتخت برسد.
از سویی هم، جان بس سفیر امریکا در کابل گفت که ما متعهد به حمایت از زنان و توانمند سازی زنان در افغانستان هستیم.
وی افزود که حضور زنان در سطح تصمیم‌گیری‌ها برای برخی‌ها نگران کننده است؛ اما حضور آنان در سطح تصمیم‌گیری‌ها یک نیاز است.
آقای بس تاکید کرد که تنها موجودیت قوانین برای حفاظت از زنان کافی نیست؛ بلکه این قوانین باید تطبیق شود و مجرمین مورد پی‌گرد قانونی قرار بگیرد.
در همین حال، نبیلا مصلح معیین مالی و اداری وزارت امور زنان گفت که مشارکت سیاسی، صحت و تعلیم و تربیه زنان امیدوار کننده است و برنامه مشارکت به ما کمک می‌کند که برای تغییر وضعیت بانوان، جدی‌تر عمل کنیم.
وی افزود: نقش زنان در گفت‌وگوهای صلح و روند انتخابات بسیار مهم است؛ اما حضور کم‌رنگ آنان در شوراهای ولسوالی‌ها نگران کننده است.
با این همه، فوزیه کوفی رییس کمیسیون امور زنان مجلس نمایندگان گفت که هیچ‌گونه کار ساختاری برای بانوان کشور انجام نشده است و دولت باید تفاوت وضعیت زندگی زنان روستایی را با زنان شهری از میان ببرد.
وی افزود که در بسیاری مواقع در ادارات دولتی استخدام مردان نسبت به زنان ترجیح داده می‌شود و هیچ خانمی در پُست‌های کلیدی دولت حضور ندارد.
خانم کوفی بیان داشت که ادارات کشور برای زنان مصئون نیست و خانواده‌ها اعتماد نمی‌کنند که دختران‌شان را به ادارات دولتی کشور بفرستند.
محمد رقیب فیاض – کابل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا