آخرین اخبارافغانستانسیاست

حرکت شهروندی افغانستان:

پیمان امنیتی با امریکا هیچ فایده نداشته و باید لغو شود


مسئولان نهاد مدنی تحت نام «حرکت شهروندی افغانستان» امروز پنجشنبه طی نشست خبری درکابل خواهان لغو پیمان امنیتی با امریکا شده می گویند: امریکا درافغانستان صادقانه کار نمی کند.
به گزارش خبرگزاری دید، مهدی مبشر رییس حرکت شهروندی افغانستان گفت: طی چهارسال گذشته هیچ یکی ازماده های پیمان امنیتی با امریکا عملی نشده با وجود این پیمان چرا ما هرروز شهید و زخمی می دهیم.
آقای مبشر گفت: اگر واقعاً امریکا صادقانه در افغانستان کار می کند باید تمام ماده های این پیمان امنیتی را عملی کند و نگذارند که کشورهای همسایه به خصوص پاکستان در امور داخلی ما مداخله کند.
وی با بیان این که امریکا دربرابر حملات انتحاری خاموشی اختیار کرده، گفت:« اگر امریکا با امضای پیمان امنیتی با ما همکاری نداشته باشد، پس ما پیمان را چه کنیم.»
مبشرمی گوید: امریکا اراده ندارد که ماده های این پیمان امنیتی تطبیق و عملی شود، وقتی این پیمان عملی نباشد دیگر چه نیاز به پیمان است؟ باید لغو شود.
چهار سال قبل پیمان امنیتی میان افغانستان و امریکا از سوی محمد حنیف اتمر مشاور وقت امنیت ملی و جیمز کاننگهم سفیر ایالات متحده امریکا درکابل به امضا رسید.
این پیمان که دارای شانزده بند است دربرگیرنده موضوعات مختلفی چون بهبود روند صلح و تأمین امنیت، بهبود نهادهای دولتی و حمایت از روند پیشرفت‌های اجتماعی و اقتصادی افغانستان و تشویق همکاری‌های منطقه‌ای است.
اما بعد ازهفده سال حضور امریکا در افغانستان و چهارسال امضای پیمان امنیتی با امریکا ، نه تنها وضعیت امنیتی بهبود نیافته است بلکه هرروز وضعیت امنیتی کشور وخیم تر شده و حملات انتحاری بالای مردم و تهاجمی بالای نیرو های امنیتی درحال افزایش است.
این درحالی است که نمایندگان مجلس هم با بازنگری پیمان امنیتی کابل- واشنگتن از سوی کمیسیون های اختصاصی این مجلس موافقت کردند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا