آخرین اخبارتحلیلجهانسیاست

چرا امریکا به سوریه حمله کرد؟

این تهاجم هیچ تغییر محسوسی در معادله قوا روی زمین سوریه ایجاد نکرده است و صرفاٌ یک مسکن برای افکار عمومی غرب و نوعی «رفع تکلیف» از شانه امریکا به عنوان ابرقدرت مدعی سیطره هژمونیک در جهان پسا جنگ سرد بوده است.


ایالات متحده امریکا، بریتانیا و فرانسه در ساعات نخستین بامداد روز شنبه با شلیک بیش از ۱۰۰ موشک و حملات هوایی، چندین نقطه را در خاک سوریه هدف قرار دادند. دونالد ترامپ رییس جمهوری ایالات متحده در پیامی تلویزیونی این حملات را واکنشی به حمله «شیمیایی» هفته گذشته به شهر دوما خواند.
ادعای استفاده از «سلاح شیمیایی» توسط ارتش سوریه در حالی بیان شد که تا کنون هیچ کمیته حقیقت‌یاب بی‌طرف، استفاده از سلاح شیمیایی را توسط ارتش سوریه تایید نکرده‌ است. اکنون پرسش این است که دلایل نابه‌هنگام این حملات چه بوده است و چرا امریکا درست قبل از ورود بازرسان بین‌المللی به دمشق، پایگاه‌های مورد ادعای خود را که گویا حاوی سلاح‌های شیمیایی بوده‌ مورد حمله موشکی قرار داد؟
«شارل ابی نادر» جنرال بازنشسته و کارشناس مسائل نظامی لبنانی در تحلیلی که در نشریه «العهد» منتشر شد، نگاشته است:« این حمله نوعی فرار به جلو از سوی دولت امریکا بود. رسانه‌های امریکا در روزهای گذشته مطالبی از شاهدان عینی سوری موجود در مکان ویران شده واقع در خان شیخون منتشر کردند که روی‌هم رفته نشان می‌داد انفجاری در یکی از ساختمان‌های مورد اصابت موشک رخ داده و پس از آن دود غلیظی که ناشی از انفجار انبار مواد شیمیایی بوده از ساختمان بلند شده است. این اطلاعات، فرضیه حمله با سلاح شیمیایی را به طور کامل رد می‌کند؛ چون در حمله شیمیایی از حیث فنی و نظامی، انفجار در فاصله حداقل صد متری سطح زمین اتفاق می‌افتد تا مانع از شلیک غیر فعال این نوع موشک شود؛ موشکی که حاوی گازهای سمی است و در صورت اصابت به هدف حتماً منفجر می‌شود.»
از سویی هم، بشار جعفری نماینده سوریه در ملل متحد، گفته است:« امریکا، بریتانیا و فرانسه می‌گویند مراکز مورد حمله‌شان محل تولید سلاح شیمیایی بوده، اگر آن‌ها چنین چیزی را می‌دانستند چرا اطلاعات را به سازمان منع تسلیحات شیمیایی ندادند؟» و چرا قبل از ورود بازرسان بین‌المللی این مراکز را مورد هدف قرار دادند «انگار این کشورها نمی‌خواستند بازرسان بین المللی به دمشق برسند.»
صرف نظر از ادعای موجود بودن سلاح شیمیایی در سوریه، سوال اصلی این است که چگونه می‌توان انبارهای سلاح‌های شیمیایی را با موشک زد و نسبت به انتشار مواد شیمیایی انبار شده در آن‌ها آسوده خاطر بود؟
از منظری دیگر اما، اگر تهاجم هوایی سه ساعته ائتلاف تحت رهبری امریکا را در بامداد روز شنبه در نظر بگیریم خواهیم دید که این تهاجم هیچ تغییر محسوسی در معادله قوا روی زمین سوریه ایجاد نکرده است و صرفاٌ یک مسکن برای افکار عمومی غرب و نوعی «رفع تکلیف» از شانه امریکا به عنوان ابرقدرت مدعی سیطره هژمونیک در جهان پسا جنگ سرد بوده است. سوریه و متحدین‌اش اکنون موفق به تصرف کامل شهر دوما شده‌‌اند و بر بیشتر از ۷۰ درصد خاک سوریه تسلط دارند و روز به روز درحال گسترش هستند. آنچه باعث شده امریکا دست به این حمله عجولانه و بی‌تاثیر بزند نوعی واکنش تدافعی است تا تهاجمی؛ زیرا چنان که ذکر شد دولت سوریه و متحدین‌‌اش اکنون روز به روز در حال تثبیت تسلط خود در خاک سوریه هستند. امریکایی‌ها نزدیک به یک هزار پایگاه نظامی در سراسر جهان و ۴۳ پایگاه نظامی در خاورمیانه دارند و حالا شاهد حضور روس‌ها و ایرانی‌ها نیز شانه به شانه خود در منطقه هستند و این از عوامل حمله تدافعی و عجولانه امریکا به سوریه است.
مهدی سرباز – خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا