آخرین اخبارافغانستانتحلیلروند صلحسیاست

چه چیزی مذاکرات میان‌افغانی را به «بن‌بست» کشانده 

 حدود یک هفته از رسیدن مذاکره کنندگان گفت‌وگوهای صلح برای از سرگیری دور دوم مذاکرات در دوحه می‌گذرد. تیم ایالات متحده نیز به گونه جداگانه با هر دو جناح گفت‌وگو می‌کند.
اما غیرحاضر بودن مسئولان ارشد حکومت افغانستان و رهبران طالبان در این دور گفت‌وگوها مشهود است.
مذاکرات
از جانب طالبان، ملا عبدالحکیم رییس تیم مذاکره کننده و ملا برادر رییس دفتر سیاسی طالبان در قطر تاکنون از سفرشان به پاکستان برنگشته‌اند.
در هفته‌های اخیر، دیپلمات‌های ایالات متحده و رهبران نظامی نیز از پاکستان دیدار کرده‌اند. در نشستی بین رهبران ارتش پاکستان و دیوید هیلوی سرپرست معاون وزارت دفاع امریکا در امور امنیت اندو-پاسفیک، دو طرف در مورد کاهش فوری خشونت‌ها در افغانستان گفت‌وگو کردند.
اسلام‌آباد پافشاری دارد که «نقش مثبتی را بازی می‌کند و رهبری این کشور برای کمک به پیدا کردن یک راه حل» از طریق گفت‌وگو متعهد است.
در همین حال، زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان پس از سفر به اسلام‌آباد و کابل به دوحه برگشته است.
یک مقام حکومت افغانستان به این منبع گفت: «اعضای کمیته در قطر هستند و با پیشرفت مذاکرات، دیگران نیز می‌رسند».
محمد نعیم سخنگوی گروه طالبان می‌گوید: «ما آماده گفت‌وگو هستیم. هیچ تأخیری از جانب (ما) نیست و هیچ پیشنهاد جدیدی به ما منتقل نشده است».
منابع نزدیک به گفت‌وگوهای صلح می‌گویند که به نظر می‌رسد هیچ یک از طرفین برای پیدا کردن نقاط مشترک، کاهش خشونت‌ها و پیشرفت در این دور گفت‌وگوها عجله‌ای ندارد.
دلیل عدم فوریت برای ادامه گفت‌وگوها به تغییر در دولت ایالات متحده به رهبری جو بایدن رییس جمهور منتخب آن کشور و سیاست آن‌ها در قبال افغانستان نسبت داده می‌شود.
پس از دستور دولت ترامپ برای تسریع خروج نیروها، بایدن وضعیتی را به میراث خواهد برد که تنها ۲ هزار و ۵۰۰ سرباز امریکایی در افغانستان باقی می‌ماند.
«جیک سولیوان» مشاور امنیت ملی دولت بایدن به تازگی گفته است که ایالات متحده از دیپلوماسی مرتبط با تواق‌نامۀ صلح امریکا-طالبان که در فبروری سال گذشته امضا شد، پشتیبانی خواهد کرد تا اطمینان حاصل شود که «افغانستان هرگز به پناه‌گاه امن تروریستان برای حمله به امریکا» تبدیل نخواهد شد.
منابع در حکومت افغانستان می‌گوید که دولت ۵ هزار زندانی طالبان را به خاطر تأکید ایالات متحده آزاد کرد، اما خشونت‌ها به هیچ وجه کاهش نیافت.
منابع می‌افزاید که آزادی هزاران زندانی دیگر در عوض «آتش‌بس کوتاه‌مدت» گزینۀ روی میز است.
یک منبع نزدیک به رییس جمهور غنی گفت که اگر آزادی زندانیان به خشونت‌ها پایان دهد و زمینه را برای آتش‌بس دایمی فراهم کند، رییس جمهور ممکن از چنین فرصتی استفاده کند.
به گفتۀ منابع نزدیک به مذاکرات صلح، یک توافق جایگزین که شاهد آزادی بیشتر زندانیان طالبان باشد و بر اساس آن دورۀ دولت غنی تمدید گردد، احتمال دارد عملی شود.
طالبان می‌گویند – طبق توافق این گروه با ایالات متحده – کاهش خشونت به آزادی زندانیان و همچنین حذف نام آن‌ها از فهرست سیاه مالی جهانی بستگی دارد.

نویسنده

اسامه بن جاوید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا