آخرین اخباراقتصاد و توسعهمنطقه

چین علاقه‌مند پیوستن به «تاپی» است

چین می‌خواهد به جای انتقال گاز از ترکمنستان به این کشور، یک خط لوله از طریق تاپی از پاکستان به خاک خود احداث کرده و به خط لوله تاپی بپیوندد.


چین می‌خواهد به جای انتقال گاز از ترکمنستان به این کشور، یک خط لوله از طریق تاپی از پاکستان به خاک خود احداث کرده و به خط لوله تاپی بپیوندد.
به گزارش خبرگزاری دید، مبین صولت رییس شرکت گاز پاکستان به رویترز گفته است که مقام‌های چینی به خاطر احداث یک لوله فرعی از خط لوله اصلی تاپی تمایل روز افزون نشان داده است.
به گفته رییس شرکت گاز پاکستان، پکن می‌خواهد به عوض احداث خط لوله انتقال گاز از ترکمنستان تا چین، یک خط لوله را از پاکستان تا چین احداث کند و به خط لوله تاپی بپیوندد.
طرح احداث خط لوله انتقال گاز از ترکمنستان به چین که باید از ساحات مرتفع و کوهستانی آسیای مرکزی بگذرد، پرهزینه خواهد بود.
به گفته رییس شرکت گاز پاکستان، احداث خط لوله فرعی میان پاکستان و چین که بتواند به خط لوله تاپی بپیوندند، برای چین سهل‌تر و ارزانتر خواهد بود.
چین و پاکستان در سال‌های اخیر روابط خود را عمیق‌تر کرده و پکن به عنوان بخشی از ابتکار « یک کمر بند یک راه» به ساختن زیربناها، به ویژه دستگاه‌های تولید انرژی و خطوط مواصلاتی، با هزینه ۵۷ میلیارد دالر در پاکستان تعهد کرده است.
پروژه تاپی که به دلیل وضعیت نا بسامان امنیتی در افغانستان، چندین بار معطل شده بود، اکنون قرار است در دو مرحله تطبیق شود.
در مرحله نخست، خط لوله بدون دستگاه‌های فشار و با هزینه کم به انتقال گاز آغاز خواهد کرد.
با جریان گاز و درآمد ناشی از آن، مرحله دوم آغاز خواهد شد. در این مرحله ۱۱ دستگاه فشار برای انتقال سریعتر گاز در امتداد این خط لوله ۱۸۰۰ کیلومتری احداث خواهد شد.
به گزارش صدای امریکا، رییس شرکت گاز پاکستان گفت که علاقمندی چین برای پیوستن به این پروژه سبب خواهد شد تا تطبیق مرحله دوم پروژه تاپی سرعت بخشیده شود.
بر اساس طرح مقدماتی که چین در آن شامل نیست، پروژه تاپی با هزینه ۹.۶ میلیارد دالر ساخته شده و سالانه ۳۳ میلیارد متر مکعب گاز ترکمستان را از طریق افغانستان و پاکستان به هند انتقال خواهد داد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا