آخرین اخبارافغانستانسیاستگزارش

جاوید کوهستانی:

کابل در سیاست خارجی خود متاثر از واشنگتن است

آقای کوهستانی بیان می‏دارد که امریکا و روسیه رقیب هستند و این رقابت روی سیاست کابل سخت سایه افگنده است.


قرار بود در هفته آینده روسیه میزبان نشست صلح برای پایان جنگ افغانستان باشد که قرار اخبار منتشر شده، این نشست به دلیل مخالفت ارگ به تعویق افتاده است.
وزارت خارجه کشور می‏گوید که نشست صلح در روسیه با رهبری حکومت کابل و مسکو برگزار خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری دید، اما جاوید کوهستانی از آگاهان امور سیاسی و استخباراتی تاکید می‏کند که افغانستان در روابط سیاست خارجی خود متاثر از واشنگتن است.
او در صحبت با خبرگزاری دید، می‏افزاید که حکومت کابل استقلالیت لازم را برای برا پیش‏برد گفت‌‏وگو و مذاکره با گروه طاللبان ندارد.
به باور این آگاه سیاسی، حکومت کنونی ظرفیت ندارد که مالک روند گفت‌‏وگو با مخالفان مسلح دولت باشد.
آقای کوهستانی بیان می‏دارد که امریکا و روسیه رقیب هستند و این رقابت روی سیاست کابل سخت سایه افگنده است.
داکتر عبدالله رییس اجرایی حکومت در واکنش به برگزاری نشست صلح در مسکو گفته بود که مالک روند صلح باید حکومت افغانستان باشد.
از سویی هم، ویس ابراهیمی از دیگر آگاهان سیاسی، خاطر نشان می‏سازد که کابل در قسمت تامین صلح چند صدایی است و دیدگاه واحد در حکومت وجود ندارد.
وی اضافه می‏‌کند تا زمانی که این مشکل رفع نشود، برقراری صلح در کشور بسیار دشوار خواهد بود.
براساس اطلاعات رسیده به خبرگزاری دید، نشست مسکو به گونه‌ای بوده است که در یک سوی میز نمایندگان حکومت افغانستان حضور داشته باشند و در سوی دیگر میز، نمایندگان گروه طالبان.
وقتی رسانه‌‏های روسی گزارش کرد که قرار است مسکو میزبان نشستی در ارتباط به صلح در افغانستان باشد، کاخ سفید و کابل هر دو طرف با این نشست مخالفت و تاکید کردند که در این اجلاس شرکت نخواهند کرد.
ریاست جمهوری در اعلامیه‌‏ای نوشت که با تماس تیلفونی وزیر خارجه روسیه با رییس جمهور غنی، این نشست به تعویق افتاده است.
با این همه؛ در متن استعفانامه محمد حنیف اتمر، مشاور پیشین شورای امنیت ملی نیز آمده است که حکومت در سیاست خارجی خود دچار مشکل است.
اختر سهیل_ خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا