آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

کاخ سفید و اتحاد عبدالله – غنی؛ آیا امریکا از این تکت حمایت می‌کند

یکی از آن تبصره‌ها می‌تواند این باشد که غنی و عبدالله می‌خواهند به رقبای خود و حامیان کابل بگویند که اکنون میان آن‌ها وحدت حاکم است و در تحولات آینده هر دو یار هم خواهند بود.


امروز شماری از رسانه ها گزارش کردند که در انتخابات ریاست جمهوری دور جدید، محمد اشرف غنی و داکتر عبدالله توافق کردند تا شامل یک تکت انتخاباتی باشند. رییس جمهور غنی نامزد انتخابات و داکتر عبدالله معاون اول آن.
در حال حاضر جنرال عبدالرشید دوستم معاول اول رییس جمهور غنی است و به نظر می رسد در انتخابات دور آینده در تیم اشرف غنی نباشد.
جنرال دوستم، همین اکنون عضو ایتلاف ملی بزرگ نیز می باشد. برخی از منابع نیز گفته اند که آقای عبدالله، از پیشنهاد رییس جمهور غنی به عنوان نامزد اول استقبال کرده و چراغ سبز نشان داده است.
بدون شک از اتحاد رییس جمهور غنی و داکتر عبدالله در انتخابات بعدی ریاست جمهوری امریکایی ها حمایت می کنند. حامیان حکومت افغانستان در این چهار سال همواره عبدالله و غنی را که شرکای قدرت هستند به یک پارچه گی فراخوانده است.
وقتی اختلافات غنی و عبدالله در مورد مسایل ملی و بین المللی داغ می شد، جامعه جهانی رهبران حکومت را هشدار می داد وتاکید می کردند که تنش میان ریاست اجرایی و ریاست جمهوری برای حیات سیاسی کابل پیامد های منفی خواهد داشت.
عبدالله و غنی در حالی در انتخابات ریاست جمهوری در کنار هم قرار خواهند گرفت که در حکومت وحدت ملی رابطه این دو خیلی یک جانبه بوده است. حکومت وحدت ملی به قول امریکایی ها از روی ناگزیری شکل گرفت و قرار شد که تمامی امتیازات و اختیارات حکومت کنونی میان عبدالله و غنی به گونه مساوی تقسیم شود.
رییس جمهور غنی، در حضور نماینده سازمان ملل متحد و… وزیر خارجه امریکا قول داده بود که ماده های توافق نامه حکومت وحدت ملی را عملی خواهد کرد که نکرد. یکی از آن ماده ها اصلاحات بنیادی در کار کمیسیون انتخابات و قوانین انتخاباتی بود. چیزی که اکنون احزاب سیاسی روی آن سخت تاکید دارند.
تبعات اختلافات میان ریاست جمهوری و ریاست اجرایی اکنون برای خاص و عام در افغانستان روشن است. حکومت فعلی در آستانه فروپاشی قرار گرفته است. چندی پیش گزارشاتی وجود داشت که امریکا خواهان تمدید حکومت وحدت ملی برای ۵ سال دیگر است. خبر اتحاد عبدالله و غنی، در حالی منتشر می شود که این دو متحدان دور گذشته خود را ندارند. در حلقه جمعیت اسلامی و متحدان آن عبدالله جایگاهی ندارد و همان طور رییس جمهور غنی بزرگترین متحدان خود را از دست داده است.
محمد حنیف اتمر مشاور پیشین شورای امنیت ملی و جنرال دوستم، معاول اول ریاست جمهوری از جمله کسانی هستند که اکنون روی اجندای دیگری در انتخابات کار می کنند. آن طور که نزدیکان آقای اتمر می گویند او در انتخابات نامزد خواهد بود و جنرال دوستم، نیز عضو ایتلاف ملی بزرگ است.
داکتر عبدالله ، در کنش خود در یک سال اخیر نشان داده است که می تواند به عنوان یک متحد اشرف غنی را در امر حکومتداری کمک کند. چیزی که جان کیری وزیر خارجه پیشین امریکا هم در کتاب خود به آن اشاره کرده است. به باور نویسنده، اشرف غنی و داکتر عبدالله وقتی متوجه شدند که در انتخابات آینده متحدان دیروز شان از آن ها حمایت نمی کنند، متوجه این مسئله شدند که برای حمایت خارجی ها باید در یک جناح انتخاباتی حضور داشته باشند.
آقای عبدالله در این چهار سال هیج گاه از کارکرد و عملکرد رییس جمهور غنی شاکی نبوده است. باری گفته بود که از شکل گیری حکومت وحدت ملی پیشمان نیست. روز گذشته هم، در مورد بازنگری پیمان امنیتی کابل و واشنگتن گفت که برای مقاصد سیاسی افراد نمی توان این پیمان را زیر سوال برد.
در همین هفته جاری رییس جمهور غنی و عبدالله، به دیدار عبدالرب رسول سیاف، به دره پغمان رفتند. در ارتباط به این دیدار تبصره های زیادی شد.
یکی از آن تبصره ها می تواند باشد که غنی و عبدالله می خواهند به رقبای خود و حامیان کابل بگویند که اکنون میان آن ها وحدت حاکم است و در تحولات آینده هر دو یار هم خواهند بود.
جلال فرامرز- خبرگزار دید

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا