آخرین اخباراجتماعافغانستاناقتصاد و توسعهگزارش

کاهش نگران کننده ارزش پول ملی؛ دالر از ۸۰ افغانی گذشت

سیاست پولی بانک مرکزی افغانستان برای باثبات نگهداشتن بازار پولی، تا کنون توزیع دالر در بازار بوده است اما به نظر می‌رسد این راهکار نتوانسته سیر صعودی نرخ ارزهای خارجی را در برابر پول افغانی متوقف سازد.

بانک مرکزی افغانستان (د افغانستان بانک) اعلام کرده است که بهای هر دالر امریکایی در مقابل پول افغانی در بازار امروز (سه‌شنبه ۳۱ ثور) کابل به بیش از ۸۰ افغانی رسیده است.
به گزارش خبرگزاری دید، در «نرخ‌نامه»‌ای که از سوی این بانک به نشر رسیده، آمده است که خرید یک دالر در مقابل پول افغانی در بازار امروز کابل به ۸۰.۱۳۹۴ و فروش آن به ۸۰.۳۳۹۴ افغانی رسیده است.
اخیراً افزایش قیمت دالر در برابر پول افغانی نگران‌کننده گفته شده، قسمی که تنها در یک روز اخیر بهای هر دالر امریکایی در برابر پول افغانی نزدیک به یک افغانی افزایش یافته است.
سیاست پولی بانک مرکزی افغانستان برای باثبات نگهداشتن بازار پولی، تا کنون توزیع دالر در بازار بوده است اما به نظر می‌رسد این راهکار نتوانسته سیر صعودی نرخ ارزهای خارجی را در برابر پول افغانی متوقف سازد.
در آخرین مورد، این بانک اعلام کرده است که فردا (چهارشنبه ۱ جوزا) حدود ۳۵ میلیون دالر را به فروش می‌رساند.
افت روزانه بهای پول ملی در برابر ارز‌های خارجی به ویژه دالر امریکایی، باعث نگرانی شدید شهروندان کشور شده است.
سید رسول حسینی باشنده کابل می‌گوید که با بلند رفتن بهای دالر و افت ارزش افغانی، قدرت خریدش کاهش یافته است.
او می‌گوید در گذشته می‌توانست با معاش دریافتی خود مواد مورد نیاز زندگی‌اش را تهیه کند، ولی اکنون عاجز است.
محمدالله دکان در شهر کابل، می‌گوید که همه مواد وارداتی است و با دالر خرید و فروش می‌شود، زمانی که بهای دالر بلند برود، بهای مواد خوراکه نیز بلند می‌رود و مردم نمی‌توانند زندگی خوبتر داشته باشند.
صرافان نیز از کاهش ارزش افغانی نگران هستند، آنان می‌گویند که احتمال دارد مردم دیگر پول افغانی را نگیرند و بحران مالی در کشور وارد مرحله برگشت ناپذیر خواهد شد.
محمد آصف از صرافان سرای شهزاده می‌گوید که باید حکومت در این زمینه توجه داشته باشد، در غیر آن احتمال دارد که پول افغانی دیگر در بازارها نچلد.
گفتنی است که کشمکش‌های سیاسی و ادامه جنگ و ناامنی در کشور، باعث افت شدید بهای افغانی در برابر دالر شده و اگر به آن توجه نشود، تورم ادامه یافته و در آینده پول ملی همانند پول‌های دوره قبل از ۲۰۰۱ ناچل شد.
اختر سهیل – خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا