آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاست

کرزی خواستار همکاری امریکا با طا-لبان شد

خبرگزاری دید: حامد کرزی رییس جمهور پیشین کشور ضمن این که طا-لبان را بار دیگر «برادران خود» توصیف کرد، از جامعه جهانی و امریکا خواست با حکومت آنان در افغانستان همکاری داشته باشد.
رییس‌ جمهور پیشین کشور طالبان را «برادران خود» توصیف کرد و گفت با حاکمان جدید افغانستان دیدارهای مفیدی داشته و در مورد مسائل پیش روی کشور بحث کرده است.

کرزی در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی انگلیسی گفت که پیام او به جو بایدن رییس جمهور امریکا این است که بیایند و با دولت طا-لبان کار کنند. جامعه جهانی باید کمک کند تا افغانها کشورشان را بسازند و بر زخم‌هایی که به همه طرفها وارد شده باید مرهم گذاشته شود.
کرزی تاکید کرد که به شدت مخالف حملات هوایی امریکا در افغانستان است.
وی گفت: اگر امریکا در خاک افغانستان هواپیماهایشان را به پرواز در بیاورد یا نیروی نظامی در خاک ما بیارند، اشتباه است. ما می‌خواهیم با امریکا دوست باشیم. متحد باشیم اما میان دوستی و پرواز کردن هواپیمای جنگی در کشور ما تفاوت وجود دارد.
رییس جمهور پیشین گفت که از همه افغان‌هایی که خارج شده‌اند، می‌خواهم برگردند و کشور را بسازند، این کشور شماست باید متحد باشیم. ما فرزند این خاکیم، ما نباید کشور را ترک کنیم، باید بمانیم و بسازیم‌اش.
کرزی می‌گوید که با طا-لبان در مورد مسایل جاری کشور تبادل نظرهای خوبی داشته است.
وی گفت: دیدارهایی باطا-لبان داشتم. تبادل نظر خوبی داشتیم، در مورد مسایل زیاد از جمله بازگشت زنان به کار، مدارس، پرچم ملی، نیاز به روند سیاسی و حکومتی که متعلق به همه افغانها باشد و همه افغانها خود را در آن ببینند.
کرزی در پاسخ به این سوال که طا-لبان شما را «برادر» خود نمی‌بینند، گفت: اما من می‌دانم. من طالبان را برداران مان می‌بینم و افغانهای دیگر را هم برادرانم می‌دانم. ما مردم یک ملت هستیم.
وی در مورد بازگشایی مدارس متوسطه دخترانه که طا-لبان مانع بازگشایی آنها شده است، نیز گفت که طا-لبان نیز این موضوع را درک می‌کنند و این اتفاق خواهد افتاد.
کرزی گفت: ما می‌خواهیم که دختران نه فقط به مدارس بروند، بلکه به دانشگاه‌ها هم بروند، سرکار بروند. ما در این موارد با طا-لبان صحبت داشتیم. آنها هم موافق اند و درک می‌کنند و این اتفاق خواهد افتاد. اما باید حالا اتفاق بیفتد، همین حالا.
رییس جمهوری پیشین گفت: پیام خوبی به دختران دارم. بیرون شوید و درس بخوانید. شما دختران شجاع هستید و همه می‌دانیم که شجاع اید.
کرزی در پاسخ به این سوال که زمانی او فرمانده کل قوای افغانستان بود، در این مورد که گفته شده افغانها نجنگیدند و از کشور خود دفاع نکردند، چه جوابی دارد، گفت: افغانها مردم شجاعی هستند. سربازان ما شجاع بودند و طا-لبان هم. هر دو افغان هستند. این چیزی است که من مدتهاست می‌گویم که ما برادر هستیم و باید برای کشورمان کار کنیم و متحد باشیم و آن را برای خود بسازیم.
او افزود که همه افغانها قربانی شده‌اند، خارجی‌ها افغانستان را به نام طا-لبان بمباران کردند. روستاهای ما ویران شد، اطفال کشته شدند، خانواده‌ها پاشیدند و همه طرف‌های ما آسیب دیدند و در نهایت، افغانها آسیب دیدند.
حامد کرزی و عبدالله عبدالله رییس شورای مصالحه ملی دولت پیشین افغانستان دو تن از رهبران مهم بودند که پس از تسلط طا-لبان بر افغانستان همچنان در داخل این کشور ماندند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا