زنانمصاحبه

کریمه‌ سالک: تلاش داریم خشونت علیه زنان در بامیان کاهش یابد

از چندی بدینسو، خشونت‌ها علیه زنان در ولایت بامیان افزایش پیدا کرده و موجب نگرانی شهروندان این ولایت شده‌اند. در طی هفته‌های اخیر، چندین فقره قتل در ولایت بامیان صورت گرفته که بیشتر قربانیان این قتل‌ها زنان بوده‌اند. در همین حال، خبرگزاری دید، مصاحبه‌ای داشته با خانم کریمه سالک، رییس‌امور زنان ولایت بامیان.

دید: عوامل موثر در افزایش خشونت‌ها علیه زنان در ولایت بامیان چیست؟

سالک: خشونت علیه زنان یک پدیده شوم است که تبدیل به نگرانی شهروندان ولایت بامیان شده‌اند. خشونت علیه زنان در ولایت بامیان، عوامل گوناگونی دارد و می‌توان از خشونت‌های خانوادگی و اجتماعی نام برد که سبب بروز این پدیده شده است، ولی اکثر خشونت‌ها از طرف خانواده‌ها بر زنان اعمال می‌شود.

دید: آیا نهادهای مسوول توانسته‌اند زنان را در امر رسیدگی به حقوق‌ شان کمک کنند؟

سالک: متاسفانه دادستانی، محمکه و آمریت جنایی ولایت بامیان برای رسیدگی به پروندهای زنان کُند عمل می‌کنند و پروندهای آنان بیشتر دست به دست می‌چرخند که این امر سبب شده تا رسیدگی درست به این پرونده‌ها صورت نگیرد.

دید: شما دلیل کُندی رسیدگی به این پرونده‌ها در چه می‌دانید؟

سالک: چیزی که در افغانستان به یک امر معمولی مبدل شده است، تغییرات و تبدیلی‌ها در ادارات دولتی است. وقتی رییس یک نهاد تبدیل می‌شود و فرد دیگری به جای آن می‌آید، زمان زیادی لازم است تا به اصل اطلاعات آن اداره دست پیدا کند و ما شاهد این موضوع در ارگان‌های عدلی و قضایی ولایت بامیان هستیم.

از آنجایی که ریاست امور زنان بامیان تنها نهادی مختص به بانوان است، بناً اکثر پرونده‌هایی که به این نهاد راجع شده، از همین طریق پی‌گیری می‌شود.

دید: حضور زنان را در خانواده، اجتماع، و نهاد‌های حکومتی چگونه می‌بینید؟

سالک: حضور زنان در نهادها و ادارات محلی بامیان نسبت به سایر ولایت‌ها امیدوارکننده است و خوشبختانه در نهادهای دولتی این ولایت، جندر به خوبی مراعات شده و در هر اداره بیش از ۱۷ درصد زنان حضور دارند. ریاست امور زنان بامیان، بانوان را به ارگان‌ها و موسسات این ولایت معرفی می‌کند و والی نیز در جلسات اداری به تمام روسای ادارات محلی بامیان هدایت داده تا در پروسه استخدام، کارمندان زن را در اولویت قرار دهند.

دید: در کدام نهادهای دولتی بامیان حضور زنان پُررنگ‌تر است؟

سالک: زنان بیشتر در بخش‌های معارف و نهادهای امنیتی اجرای وظیفه می‌کنند. بویژه ریاست معارف که بخش عمده کارمندان آن را زنان تشکیل می‌دهند. خوشبختانه بامیان نخستین ولایتی است که حضور زنان در صف پولیس نیز پررنگ است.

دید: آیا امیدی برای محو خشونت‌ها علیه زنان در ولایت بامیان است؟

سالک: محو و از بین‌بردن خشونت علیه زنان در ولایت بامیان ممکن نیست و ما نمی‌توانیم این پدیده را به طور کامل از بین ببریم؛ اما از طریق برنامه‌های آموزشی و برگزاری کارگاه‌ها می‌توان این خشونت‌ها را کاهش داد. زیرا خشونت، یک پدیده‌ی قدیمی است که با عنعنات مردمان روستاها گره خورده است، ولی ما برای کاهش آن تلاش می‌کنیم.

دید: نقش علما و روشنفکران بامیان را در محو خشونت علیه زنان چگونه ارزیابی می‌کنید؟

سالک: هر چند عالمان دین مسوولیت دارند تا در خطبه‌های نماز جمعه راجع به منع خشونت علیه زنان از دیدگاه دین و شریعت اسلامی صحبت کنند؛ اما متاسفانه ما شاهد اِعمال خشونت از جانب عالمان دین نیز هستیم و آنان هم در امر مبارزه با خشونت علیه زنان، ناکام بوده‌اند، اما خوشبختانه جوانان تحصیلکرده، به زنان از جایگاه واقعی آنان نگاه کرده و از حقوق شان نه تنها چشم پوشی نمی‌کنند، بلکه دفاع نیز می‌کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا