آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

کمیسیون انتخابات؛ فساد اخلاقی را کم داشتیم!

کمیسیون انتخابات در کنار فساد مالی اکنون به فساد اخلاقی نیز متهم شده است. نهادهای ناظر بر انتخابات به تازه‌گی مدعی شده‌اند که برخی از کارمندان کمیسیون انتخابات از نامزدان زن در بدل برنده اعلام کردن، تقاضای جنسی کرده است,

کمیسیون انتخابات در کنار فساد مالی اکنون به فساد اخلاقی نیز متهم شده است. نهادهای ناظر بر انتخابات به تازه‌گی مدعی شده‌اند که برخی از کارمندان کمیسیون انتخابات از نامزدان زن در بدل برنده اعلام کردن، تقاضای جنسی کرده است.
آنچه از جانب کمیسیون انتخابات در انتخابات مجلس نمایندگان ۲۸ و ۲۹ ماه میزان پیش آمد، بدون شک در مقایسه با انتخابات ریاست جمهوری دور گذشته که به انتخابات «گوسفندی» شهرت یافته است، رسوا تر است. نامزدان زیادی به شمول فوزیه کوفی مدعی هستند که کمیسیون انتخابات از او تقاضای پول کرده است.
این روزها روزنامه‌نگاران آزاد و کاربران صفحات فیسبوک پیشنهاد کردند که سرای شهزاده به ساحه کمیسیون انتخابات انتقال پیدا کند.
بدون شک عملکرد کمیسیون انتخابات با انتخابات مجلس نماندگان و حضور مردم در این روند مایه تاسف است. انتخابات هنوز با تمام کاستی‌هایش تنها راهی است که به نظام سیاسی افغانستان مشروعیت می‌دهد. کمیسیون‌های انتخاباتی به ویژه کمیسیون انتخابات باید متوجه جایگاه انتخابات در کشور باشد. مردم در روز انتخابات شرکت می‌کنند تا حکومت و پارلمان دلخواه شان را سروسامان بدهند.
مشروعیت حکومت و پارلمان دقیقاً برخاسته از انتخابات و انتخاب مردم است. کمیسیون انتخابات حق ندارد که نتایج انتخابات را سمت‌وسو بدهد. کمیسیون انتخابات از جانب نامزدان، احزاب سیاسی و افکار عمومی کشور متهم است که نتایج انتخابات را مهندسی می‌کند.
براساس اعلامیه خبری تازه کمیسیون انتخابات، قرار است نتایج ابتدایی حوزه کابل در شروع هفته آینده اعلام شود. کمیسیون شکایات اتنتخباباتی نیز خبر داده است که نتایج نهایی ۱۲ ولایت کشور آماده اعلام شدن است.
اکنون برزگترین خواست نامزدان و احزاب سیاسی تامین عدالت انتخاباتی است. سید علی‌رضا محمودی از نامزدان انتخابات حوزه بلخ با شاره به فساد مالی در کمیسیون انتخابات می‌گوید که نامزدانی بیشترین رای را دارند که پول بیشتر به کمیسیون انتخابات داده باشند.
با این اوضاع چطور می‌توانیم به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری خوش‌بین باشیم؟ کمیسیون انتخابات متاسفانه با روند انتخابات طوری برخورد می‌کند که مردم هیچ گونه اعتماد و باور به انتخابات نداشته باشند. انتخابات زمانی سالم خواهد بود که عملکرد نهادهای برگزار کننده آن این قدر پرسش برانگیز نباشد.
جدا از این که باید عدالت انتخاباتی تامین شود، کمیشنران کمیسیون انتخابات که در انتخابات مجلس نمایندگان متهم به فساد مالی و اخلاقی‌اند، بایستی به نهادهای عدلی کشور معرفی شوند.
در هیچ دوره از انتخابات تجربه شده که توام با تقلب و تخطی‌های کلان بوده، هیچ عضو کمیسیون انتخابات به نهادهای عدلی معرفی نشده است. در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۳ کسانی را داشتیم که باید مورد پیگرد قانونی قرار می‌گرفتند.
برعکس دیده شد که محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور از ضمن قدردانی آن‌ها را به عنوان مشاورین ریاست جمهوری مقرر کرد.
به باور نویسنده، پرونده انتخابات مجلس نمایندگان باید به گونه عالادنه بررسی شود. در صورتی که عدالت انتخاباتی تامین شود، مردم نسبت به شرکت در انتخابات ریاست جمهوری دل گرم می‌شوند و در انتخابات ریاست جمهوری شاهد حضور گسترده مردم خواهیم بود.

نویسنده

اختر سهیل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا