آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاست

کمیسیون انتخابات: مداخله زورمندان روند انتخابات را تهدید می‌کند

عبدالبدیع صیاد رییس کمیسیون انتخابات از حکومت می‌خواهد که در کنار مبارزه با هراس‌افکنی در گیرودار انتخابات، جلو مداخله زومندان و فرماندهان محلی را نیز در این روند ملی بگیرد.
به گزارش خبرگزاری دید، آقای صیاد امروز شنبه (۱۶ سرطان) در همایش «مشارکت زنان در انتخابات» در کابل، نفوذ زورمندان و فرماندهان محلی را در روند انتخابات چالشی فراراه این پروسه ملی خواند.
آقای صیاد گفت که در کنار مخالفان مسلح دولت و تروریستان که پروسه‌های ملی مثل انتخابات را همواره تهدید می‌کنند، مداخله زورمندان، فرماندهان محلی و افراد مسلح غیر مسئول چالش دیگری فرا راه انتخابات پیش رو است.
وی گفت که در گذشته مراکز رای دهی در بسیاری از مناطق در منازل شخصی زورمندان و فرماندهان محلی قرار داشت که این مسئله زمینه اعمال نفوذ مستقیم و مداخله این افراد را درانتخابات فراهم کرده بود.
به گفته او، این بار کمیسیون انتخابات تمام مراکز رای دهی را از اماکن شخصی به مکان‌های عمومی انتقال داده و زمینه اعمال نفوذ زورمندان را در روندهای انتخاباتی تا حدی کاهش داده است.
در همین حال، ویس احمد برمک وزیر امور داخله در این همایش از اتخاذ تدابیر ویژه امنیتی برای زنان در روندهای انتخاباتی خبر داد.
آقای برمک گفت که پلان امنیتی تامین امنیت انتخابات که در سه بخش (تامین امنیت روند ثبت نام رای دهندگان، توزیع شناسنامه‌های ورقی و انتقال مواد انتخاباتی)، تامین امنیت روز انتخابات و تامین امنیت روندهای بعد از انتخابات با توجه ویژه نسبت به زنان در حال تطبیق است و نیروهای امنیتی کشور تدابیر ویژه برای امنیت زنان در انتخابات نیز روی دست خواهند گرفت.
وزیر داخله خاطر نشان ساخت که این وزارت در تفاهم با کمیسیون انتخابات، سکتورهای دیگر امنیتی و وزارت زنان یک کمیسیون مشترک را در این بخش ایجاد کرده و برای اتخاذ تدابیر ویژه امنیتی برای زنان، در انتخابات عملاً وارد کار خواهد شد.
قابل ذکر است که روند ثبت نام رای دهندگان که مدت سه ماه و ده روز در ولایات، ولسوالی‌ها و نواحی روستایی زمان در بر گرفت، روز گذشته در حالی به پایان رسید که گفته می‌شود، بخشی از باشندگان نواحی روستایی به دلایل امنیتی یا نرسیدن مواد ثبت نام، از این پروسه بازمانده‌اند.
کمیسیون انتخابات وعده سپرده که زمینه ثبت نام رای دهی را برای کسانی که به دلایلی از این پروسه باز مانده‌اند، مساعد خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا